Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nievia

PC eller Mac - kan inte bestämma mig!

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har varit en trogen PC-användare i hela mitt liv, men någonting hos Macen känns mer lockande. Har länge pendlat över dessa två - Pc eller Mac. För några dagar sedan hade jag bestämt mig för att köpa en Mac. Men nu har jag ändrat mig - igen!

Macen är en självklar vinnare. Men jag känner mig mer bekväm hos Pc:n. Anledningen till detta är alla de program som jag satt massvis med pengar på de senaste åren, som säkerligen knappast kommer att funka på en Mac. Photoshop CS 2, Microsoft Office är några program som jag aldrig kan leva utan!

Dessutom, hur är det med min Canon-Kamera, skrivare, Scanner osv. Kommer de att funka med en Mac?

Och om min Pc dog, hade jag en bekant som alltid fanns till hands och hjälpte mig ur situationen. Men nu om jag skaffar en Mac kan han inte hjälpa mig längre!

Det vill säga, mac kommer bara att vålla problem för mig när något händer. :unsure:

Sen har jag inga pengar som växer på träd som kan ersätta reparationerna, nya programmen etc. Då var Macen onödigt köp!

Eller har jag helt fel!? :sarcastic:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första kan du köpa Photoshop till macen (ja, jag vet, kostar pengar!) Ta cs3 om du har intel. angående office, finns det openoffice/neooffice gratis, som funkar bra, vet inte hur mycket av funktionerna som finns dock.

Skrivare och kameror brukar funka fin fint. Skrivardrivisar för många märken är förinstallerat.

Här på forumet kan du, om du mot förmodan får problem, få hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är bara du själv som kan avgöra, har du målat in dig i ett hörn så får du väl fortsätta med PC.

Du kan köra Windows på Macen, men inte Mac OS X på PC, så varför tveka.

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde PC och Windows i 10 år. Bytte i höstas och det tog en vecka att inse vilken skit man släpat på i dessa 10 år. Byt byt byt. Ångrar du dig så köper jag din Mac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare sagt så är CS3, även med studielicens, inget billigt nöje...men å andra sidan är det inte direkt ett program som varje svensson använder och betalar för?

Gratisalternativ finns det för Office, inte riktigt lika bra men helt ok.

De flesta saker fungerar med OSX, bara de inte är för gamla...

Tja...annars kan du ju som indianen skriver köra windows på macen - hela tiden om du vill - men det är ju inte därför man köper en mac.

Mac är underbart, om du inte visste det btw -_-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör hårt. Du lär inte ångra dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Photoshop finns för Mac

Microsoft Office finns för Mac

Canon är ett välkänt märke som lirar bra med Mac, just för att Mac är en arbetsdator (foto,film)

Forumet är bra om du behöver hjälp

Mac OS X krånglar bråkdelen av vad Windows gör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en mac instalera windows. Instalera photshop och office i windows partitationen. När du kan, köp programmen till Mac.

8 nackdelar med PC:

1. Virus

2. Den tråkiga designen

3. Strul

4. Drivrutinskrångel

5. Inte Mac

6. Resurskrävande OS

7. Spyware

8. Fult utseende

Fördelar med Mac:

1. Inga virus

2. Snygg design

3. Allt funkar direkt ur lådan

4. Säkert OS

5. o.s.v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apple supportsida verkar strula just nu.

Men annars så går det att få fram vilka prylar som funkar med Mac OS X.

Skrivare, kameror, scanners och annat.

http://www.apple.com/macosx/upgrade/devices.html

Vilka modeller har du?

(Finns säkert många på forumet som kan verifiera om dina prylar fungerar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har alltid kört med Windows är uppvuxen med Windows, så nu när dom lansera Vista sa jag för mig själv " Nä, nu sk---er jag i Windows och tittar på Mac istället."

Nu sitter jag här efter ha ställt dom mest obekväm frågorna till mac folket, vad som strul, vilket som fungera och så vidar med att jag har beställt en Imac 17" med intelcore2 propp.

Är inte ett dugg orolig för vad som funkar eftersom man har skrivit så finns det alternativ till saker, någon nämde Open Office, jättebra ersättare till Office, du kan även spara som office dokument i den.

När det gäller grafikprogram så gjord Macworld.se en test med ersättare till Photoshop och dom som är dyras kostar kanske runt 15 dollar.

De som fick mig mest att tänka om vara att min svåger lyckas krascha min syrras nya personal dator med Windows Vista, de tog svåger massor spårande på internet innna han lyckades få den att aceptera att starta på CD.

Att starta från felsäkert läge var att glömma.

De fick mig att hala fram plånboken och köpa en mac.

Jag har aldrig kört mac men därimot har kört Linux

Så nu går jag iväntan tider på paket, inte från tomten men nära på med min Imac.

Jag tror du inte gör bort dig, själv tror jag att jag gör rätt.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte byta sin Win-licens på Photoshop mot en Mac-dito? Eller har jag drömt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan man inte byta sin Win-licens på Photoshop mot en Mac-dito? Eller har jag drömt det?

Jo, mot en liten avgift kan man det, men bara en gång, du kan inte byta tillbaka igen sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för lynchning kan ju också nämnas att man kan få tag i programmen på måttligt laglig väg. Men moralen i det är ok eftersom du köpt ett ex innan.

För mig innebar pc massor av strul och frustration, men macen är ett nöje att använda. Jag har efter några månader lärt mig mycket mer om os x än jag kunde om windows efter års användande.

BYT!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns en anledning till att det e så många här som är lyriska över osx, (o den stavas inte fanatism, ifall nu någon skulle få för sig o droppa den gamla plattityden)

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Mac i 10 dagar nu och kommet ALDRIG att återvända! Om någon ger mig en PC igen kommer jag bara sälja skräpet! Fy fan alla timmar i mitt liv jag har slösat på att fixa windows!

Jag jobbar nu på att sälja min PC laptop också, vägrar använda skiten längre....

Tveka INTE köp mac!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har kört Mac i över 10 år och har haft en rad burkar. Inget har varit svårare än att jag klarat mig med hjälp från forumet och i värsta fall en om installation av systemet. Ingen jag känner som har haft PC under samma tid har klarat sig utan experthjälp med jämna mellanrum......... Man kan ju undra varför det finns så gott om experter på PC..... :borstatanderna:

På Macen kan du ju köra både Windows och OS X till och med SAMTIDIGT!! Det enda argumentet mot är om du måste ha en supermaskin till spel med det allra senast och värsta. Men då får inte pengar vara ett problem....

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...