Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS 9, döende?


iMarc

Rekommendera Poster

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar
Jag antar att du menar att kostnaderna för uppgraderingslicenser bara är blygsamt lägre än fulla licenser?

 

För att göra tidning var redan Quark Xpress 3.32 fullt tillräcklig (även om PDF-stöd saknades). Dessutom med coola grejer

inbyggda. Om man tryckte pianogreppet/lyckliga kompisarna + T så dök en liten rymdgubbe upp och sköt bort objektet... :P

 

Jag använder Quark Xpress 3.32 och skriver ut en postscriptfil på min Laserwriter 320,

släpper den på Acrobat distiller och skapar en pdf. Enkelt och smärtfritt :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Quark Xpress 3.32 och skriver ut en postscriptfil på min Laserwriter 320,

släpper den på Acrobat distiller och skapar en pdf. Enkelt och smärtfritt :borstatanderna:

Jajamensan! Jag är egentligen avundsjuk. :irriteradtjej: Så där är perfekt att göra tidning! :ThumbsUp: Har du också rymdgubben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man följer länken för macworlds nyhet om Fotbolls EM-applikationen så ser man att där också finns en OS9-version. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker OS 9 är jättemysigt, känns nästan "macigare" än OS X.

Tyvärr verkar det som om programtillverkarna övergett Classic helt.

Någon som känner till om det överhuvudtaget släpps program till OS 9 i dagens läge?

Skulle vara kul med tips på länkar till Classic program också :)

Jag har en G3 i drift med OS9 och jag saknar inte OS9 kan jag säga. Jag blir snarare lite nostalgisk. Noterar också att en 466 MHz G3 rullar på ganska OK.

 

Som svar på frågan så är OS9 vintage..... kul så länge det varar men när hårdvaran dör så.... tack för den tid som varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

inte döende...

Dött och begravet.

 

Bokstavligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en G3 i drift med OS9 och jag saknar inte OS9 kan jag säga. Jag blir snarare lite nostalgisk. Noterar också att en 466 MHz G3 rullar på ganska OK.

 

Som svar på frågan så är OS9 vintage..... kul så länge det varar men när hårdvaran dör så.... tack för den tid som varit.

inte döende...

Dött och begravet.

 

Bokstavligen.

Ni tar således inget intryck av att minst två tidningar i Sverige har OS 9 att tacka för att de ges ut. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

OS 9 fungerar lika bra nu som för tio år sedan. Det är väl mest på grund av allt nytt som har kommit (OS X) som folk ger upp OS 9.

 

Men det är ju trevligt att de här två tidningarna känner att OS 9 fortfarande funkar för dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Om man följer länken för macworlds nyhet om Fotbolls EM-applikationen så ser man att där också finns en OS9-version. :)

 

Carbon-applikation tror jag bestämt. Likadan var 2006 års VM-program. Lite mindre trevligt för oss som är vana vid OS X och Cocoa, men trevligt för OS 9-folket. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan! Jag är egentligen avundsjuk. :irriteradtjej: Så där är perfekt att göra tidning! :ThumbsUp: Har du också rymdgubben?

 

Yes!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beviset för att OS 9 är dött och begravt :finder::(

 

 

Varför säljer APPLE då mac os 7.6 till 9.2.2 ?

 

För APPLE´s del så skulle jag släppa allt under 9.2.2 fritt för nerladdning , = mera macägare och lite mer kul.

 

PS om ni har en LC 630 ? sätt in en 64 mb minne o testa mac os 9 villken som hellst version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Carbon-applikation tror jag bestämt. Likadan var 2006 års VM-program. Lite mindre trevligt för oss som är vana vid OS X och Cocoa, men trevligt för OS 9-folket. :D

På vilket sätt är det "mindre trevligt"? Carbon är snabbare än Cocoa och ser likadant ut (om man uppdaterat dialogerna någorlunda). Det brukar bli färre buggar också.

 

Hela tråden haltar på tokiga premisser och vaga definitioner. När är ett OS "dött"? När det inte utvecklas, inte säljs eller inte används? OS9 utvecklas inte, säljs inte aktivt, men det används flitigt.

 

Jag skrev en lärobok i vintras, och eftersom det inte finns några vettiga ordbehandlare för OSX (!) så hade jag bara två val: OS9 eller MS Windows. Då blev det OS9 så klart, och det gick fint. Är en produkt "död", när det är bästa lösningen på ett seriöst problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
För APPLE´s del så skulle jag släppa allt under 9.2.2 fritt för nerladdning , = mera macägare och lite mer kul.

Av det jag har hört så har det med rättigheter att göra. Apple har licensierat tekniker som följer med Mac OS 7.6+ och skulle i så fall behöva betala en slant för varje nerladdning, eller något sådant. Av samma anledning har de inte A/UX tillgängligt. Men det är inget som jag har bekräftat om du vill vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det "mindre trevligt"? Carbon är snabbare än Cocoa och ser likadant ut (om man uppdaterat dialogerna någorlunda). Det brukar bli färre buggar också.

Stämmer bra, fast kanske inte der där med buggarna. Det beror på vem som skriver koden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är OS 9 döende om inte dött nu. Jag skulle promt ha en PM G4 som gick att starta om i OS 9. De sista tre åren har vi knappt använt OS 9 utan fört över allt viktigt till OS X och alla spel som finns där börjar bli mossiga. Tack och hej till en trevlig tid, OS 9. :bultandehjarta: Men nu ska PM G4-an i pension och därmed raderas OS 9 ut ur min datorvärld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acceptera Mac:s Motto.

 

Köp en ny dator. Vi skiter i allt gammalt, era behov och er nostalgi.

Varför ???

 

VI Apple tjänar mera pengar genom att skrota system och hårdvara oftare.

 

Erkänn.

 

Har kört ac sedan 1984 och skrotat 6-7 Macar För att hänga med.

 

Föresten!!! Om nu FireWire försvinner föreslår jag att man inte skall kunna

upp gradera till Leopard från Tiger när man skaffar t.ex en I-Mac som man kunde från G4 till Mini

Då måste troligen ytterligare att behöva skrotas.

 

När man kör med Mac får man inte vara optimist !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...