Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Maila till Sverker i Plus! Han vet inte...

Axelman

Recommended Posts

Såg på Plus alldeles nyss. Där berättades om det fruktansvärda virusproblemet som bara blir värre och värre. Men ingenstans berättades det om annat än PC och Windowsproblem... Maila plus@svt.se eller gå in HÄR och skriv direkt! Låt oss folkstorma lite för vår kära Mac! ;)

Det är klar att vi gör.

Mitt mail har gått iväg. ;)

Sverker du glömde påpeka att:

Köper man en MacIntosh så behöver man inte köpa dyra virusprogram...

Men det stod ju ingenting om Mac i pressreleaserna som Symantec spammat SVT med!  ;)

Nä. Det är väl solklart! Skulle de promota Mac så fick de ju slå igen!! (w00t) Fortsätt att mejla Sverker!!

Någon som har fått svar eller sett någon kommentar från Sverker/SVT?

Jag fick ingen reaktion på mitt mail.

Nu har jag också skrivit ett litet brev till Sverker. Undrade varför de inte upplyser om att det finns virusfria alternativ. Tror ni det kommer något i nästa program om detta?

Jag skulle bli MYCKET förvånad om man tar upp detta i nästa program. Det skulle vara detsamma som att man erkänner att redaktionen är inkompetent på detta område. Sånt händer inte.

Är det någon som drabbats av virus någon gång? Jag har aldrig gjort det - och jag kom med i svängen under system 6.

Är det någon som drabbats av virus någon gång? Jag har aldrig gjort det - och jag kom med i svängen under system 6.

Ja, Macro virus har jag sett flera på Mac system och om jag letar tillräkligt långt ner i arkivet så tror jag (minnet sviker mig lite och jag orkar inte leta) att jag kan skrapa fram ett Mac OS virus också.

Någon som har fått svar eller sett någon kommentar från Sverker/SVT?

Jag fick ingen reaktion på mitt mail.

Det lär nog knappast komma någon kommentar. Då ska vi nog upplysa om lite köttigare saker om de ska svara. Men vi får bomba på så kanske det hjälper till någon annan gång. Vem vet om de smyger in nåt vid något tillfälle. De har ju haft Maccar i studion förut. Men då ska man ju veta att det inte är PC under huven....

En mactekniker jag talade med en gång undrade vad jag skulle med virusprogram till. Får du ett virus så ta hand om det och behåll det som kuriosa, blev svaret... (w00t)

På den GAMLA tiden var jag väl skyddad av klassikern Disinfectant. Med hjälp av det slapp jag ett par infektioner av nVir som försökte ta sig in via en kursares disketter. Detta var alltså långt innan min egen Mac var internetansluten (runt 1990).

På den GAMLA tiden var jag väl skyddad av klassikern Disinfectant.

Ah... den gamla godingen som jag körde i 7-an. Hittade aldrig en pryl. Men det var spännande varenda gång man väntade!

Disinfectant ja!

husker jeg installerte det på 5200-en en gang for lenge siden (those where the days :D ). Har uansett aldri hatt problemer med virus.

Men på PC'en......... Der har jeg hatt god bruk av Northon Anti Virus der...... Installerte det etter at jeg måtte omformatere harddisken etter virusangrep. Det medfølgende (anti)virusprogrammet fra McAffee (eller hvordan det nå skrives) gjorde ikke jobben sin <_<

Åså alla nytillkommna läsare! Ge Sverker vad han tål! (w00t)

Nils Holmlöv

Vad jag förstått av vanligtvis välunderrättade källor så använder Plus faktiskt en Mac. I varje fall använde de en iMac G4 17-tum när de skulle illustrera problemen med att boka biljetter på nätet ...

Vad jag förstått av vanligtvis välunderrättade källor så använder Plus faktiskt en Mac. I varje fall använde de en iMac G4 17-tum när de skulle illustrera problemen med att boka biljetter på nätet ...

Därmed inte sagt att de begriper skillnaden..... ;)

Den vetskapen gör ju bara inslaget sämre. Ren okunskap kan jag stå ut med, men ignorans får mig att se rött!

Skrev följande brev till Plus. Tror ni det biter på dem? :rolleyes:

"Såg Plus i måndags (17/11-03) och jag blev faktiskt förvånad över att ni inte tog upp att det faktiskt finns datorsystem som sällan eller aldrig angrips av virus. Ni borde ha nämnt de självklara alternativen Mac OS och Linux. Och av dessa två så är nog Mac OS närmast att vara intressant för "vanligt folk" som ser ert program. Nu tror jag inte heller ni nämnde att det är i princip enbart Windows-datorer som utsätts utan det sas bara"pc". Ordet pc betyder egentligen bara hemdator och då borde ni ha varit noggrannare i att påtala de vanligaste system-alternativen. Jag tror inte ni hade blivit fällda för otillbörlig reklam.

Jo, jag vet att det finns anti-virusprogram för bl.a. Mac OS också och som på sätt och vis då ingick i ert inslag, men det kunde ha varit tydligare.

Själv använder jag bl.a. ett mycket ovanligt system på jobbet som ALDRIG blir virusinfekterat (HP-Unix) och som inte kan kallas "pc". Mac- och Linuxsystem däremot är oftast fullvärdiga pc-datorer som bygger på liknande (samma) teknik som HP-Unix och är då långt mycket säkrare i grunden än Windows.

mvh/Alphonze [Not.: Jag använde mitt riktiga namn till Plus.]

p.s. Hoppas ni "vågar" fördydliga med en kommentar i framtida program. D.S."

"Såg Plus i måndags (17/11-03) och jag blev faktiskt förvånad över att ni inte tog upp att det faktiskt finns datorsystem som sällan eller aldrig angrips av virus. Ni borde ha nämnt de självklara alternativen Mac OS och Linux.

YESS!! Så ska slipsten dras! Nu väntar vi bara på alla andra..... (w00t)

Nope, inte till mig iallafall. De kanske (förhoppningsvis) förbereder ett programinslag om detta.

i förrgår vaknade 99mac och började uppmana sina medlemmar att posta protester till Sverker! Snabba ryck........ ;) men vi fortsätter väl!? Tryck iväg en liten hälsning till Umeås okrönte konsumentkung!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...