Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skicka foton till fotolabb (tex crimson)


Urdrik

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill skicka bilder via nätet till fotolabb för kopiering. Mina bilder ligger i raw format.

 

Antar att dem ska konverteras till t ex jpg, annars blir det rätt tungt att skicka... Vilken resolution och jpg komprimeringsgrad ska jag använda för att bibehålla så bra kvalité som möjligt??

 

Tack på förhand,

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vill skicka bilder via nätet till fotolabb för kopiering. Mina bilder ligger i raw format.

 

Antar att dem ska konverteras till t ex jpg, annars blir det rätt tungt att skicka... Vilken resolution och jpg komprimeringsgrad ska jag använda för att bibehålla så bra kvalité som möjligt??

 

Tack på förhand,

Fredrik

 

 

Det är en svår fråga att besvara eftersom ett logiskt svar slutar i något som liknar ett 'godda yxskaft' som frågan är ställd. Dvs för att "bibehålla så bra kvalite som möjligt" kan varken jpeg-kompression eller upplösningsänkningar användas (då blir inte kvaliten så bra som är möjligt). Men för att försöka ge ett konstruktivt svar: mitt förslag är att Du börjar med högsta möjliga Jpeg-kompressiion (12) för att se vad Du tycker om filstorleken (möjlig att skicka eller ej). Därefter skulle jag nog själv vid behov kunna tänka mig att töja på kvaliten ned till kompressionsnivå 8, hellre än att ändra på upplösningen. Om även upplösningssänkning blir nödvändig föreslår jag ett skalprogram som t ex "Genuine Fractals", då tekniken för upplösningssänkning inte brukar vara den bästa i program som t ex Photoshop (Genuine Fractals tycker jag fungerar mycket bra).

 

Om detta kan vara till nån hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man ha högsta kvalité på JPEG bilder, så länge det håller sig inom den filstorlek som labbet det ska till tillåter, anpassa sen upplösningen så att bilderna ligger på minst 300dpi för den storleken du tänkt skriva ut dom i.

Det finns väl "inget" som är först stort att skicka idag eller, kan man ladda hem program och filmer på flera GB så...sen finns det ju ingen anledning till "overkill" såklart, men som sagt, justera upplösningen isf så inte filerna blir onödigt stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man ha högsta kvalité på JPEG bilder, så länge det håller sig inom den filstorlek som labbet det ska till tillåter, anpassa sen upplösningen så att bilderna ligger på minst 300dpi för den storleken du tänkt skriva ut dom i.

 

Jag håller helt med gummianka. Jag kan ju tillägga att det kan vara bra att ha rätt format på bilderna då det annars blir beskärning, alternativt en vit rand. Sedan ser man normalt sett ingen skillnad på kvalite 10, 11 eller 12 om bilderna ligger på minst 300dpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

northernlight

Crimson applicerar ingen skärpa. Du måste själv skärpa upp bilderna (om du inte ber om det). För bäst resultat skalar du ner och skärper bilderna i alla olika storlekar du ska ha bilden.

hejs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

northernlight
Det är en svår fråga att besvara eftersom ett logiskt svar slutar i något som liknar ett 'godda yxskaft' som frågan är ställd. Dvs för att "bibehålla så bra kvalite som möjligt" kan varken jpeg-kompression eller upplösningsänkningar användas (då blir inte kvaliten så bra som är möjligt). Men för att försöka ge ett konstruktivt svar: mitt förslag är att Du börjar med högsta möjliga Jpeg-kompressiion (12) för att se vad Du tycker om filstorleken (möjlig att skicka eller ej). Därefter skulle jag nog själv vid behov kunna tänka mig att töja på kvaliten ned till kompressionsnivå 8, hellre än att ändra på upplösningen. Om även upplösningssänkning blir nödvändig föreslår jag ett skalprogram som t ex "Genuine Fractals", då tekniken för upplösningssänkning inte brukar vara den bästa i program som t ex Photoshop (Genuine Fractals tycker jag fungerar mycket bra).

 

Om detta kan vara till nån hjälp?

 

Resonemanget håller inte. Det finns ingen anledning att skicka iväg bilder i högre upplösning än vad labbet trycker upp bilderna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en svår fråga att besvara eftersom ett logiskt svar slutar i något som liknar ett 'godda yxskaft' som frågan är ställd. Dvs för att "bibehålla så bra kvalite som möjligt" kan varken jpeg-kompression eller upplösningsänkningar användas (då blir inte kvaliten så bra som är möjligt). Men för att försöka ge ett konstruktivt svar: mitt förslag är att Du börjar med högsta möjliga Jpeg-kompressiion (12) för att se vad Du tycker om filstorleken (möjlig att skicka eller ej). Därefter skulle jag nog själv vid behov kunna tänka mig att töja på kvaliten ned till kompressionsnivå 8, hellre än att ändra på upplösningen. Om även upplösningssänkning blir nödvändig föreslår jag ett skalprogram som t ex "Genuine Fractals", då tekniken för upplösningssänkning inte brukar vara den bästa i program som t ex Photoshop (Genuine Fractals tycker jag fungerar mycket bra).

 

Om detta kan vara till nån hjälp?

 

 

Resonemanget håller inte. Det finns ingen anledning att skicka iväg bilder i högre upplösning än vad labbet trycker upp bilderna i.

 

Jag förstod det som att frågeställaren ville behålla så bra kvalite som möjligt på filen som skulle skickas iväg. Fel av mig kanske? För principen är ju sann: eftersom kvalitetsnivå-behovet inte var specificerat, så kan det tänkas att frågeställarens ursprungsfil låg på en onödigt hög upplösning i relation till utskrift. Det finns dock olika utskriftstyper för olika ändamål - för vissa ändamål räcker inte 300 ppi ens en gång. Eftersom upplösningen på originalfilen inte är känd i det här fallet - tillika att frågeställarens kvalitetsbehov för slutprodukten är okänt - tycker jag att det är oklart om upplösningssänkning är något bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Så här svarade crimson: "Raw-format är ett arbetsformat som inte kan skrivas ut, utan måste först sparas som tiff eller jpeg. Om du sparar i jpeg i kvalité 10-12 i photoshop så får du så bra kvalité som det går att få. Du behöver inte skala bilden eller ställa någon dpi, utan välj det format du önskar så skalar vi från originalfilen".

 

Oldmac: Låter intressant med Genuine Fractals - det ska jag kolla upp. Mina bilder ligger på 370 dpi och är tänkta att kopieras i t ex 10x15 cm.

 

Gummianka: Ett labb jag använt mig av tidigare hade faktiskt en begränsning på allt som skulle skickas.

 

Hagman: För att ha kontroll över beskärningen gör jag det själv med samma proportioner som vald bildstorlek.

 

Northernlight: Tack för skärpnings tipset, det ska jag experimentera med.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Varför skicka i JPG när du kan använda Tiff 8-bitars! Ingen komprimering. Strunt samma om filen blir stor vad gör det. Du betalar oavsett detsamma vilket format du väljer. Vad jag vet så har Crimson en ICC-profil som du kan ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...