Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Suitcase x1 strul


lejzer

Rekommendera Poster

Någon mer än jag som har problem med att vissa indesign dokument blir otroligt sega tillsammans med Suitcase x1? Har ett jobb på 146 sidor som jag öppnar i Panther + indesign 2.02 och det går inte att jobba i dokumentet.. Det är sååååååå långsamt.

 

Jag testade att öppna dokumentet på en maskin med OS9 och där funkade det utmärkt.

 

Tänkte att det här är ju skumt.. Så jag avslutade Suitcase helt och öppnade dokumentet igen.. Vips, inga problem och det gick snabbt! Fast typsnitten var ju inte aktiverade då.

 

Startade Suitcase, och den autoaktiverade typsnitten (3st), och det blev seeeeeeeeegt. :angry:

 

Kastade bort suitcasepluginet till indesign och aktiverade typsnitten manuellt... Då funkade det hur bra som helst!

 

Så nu får jag köra utan autoaktiveringen tills det finns någon lösning på problemet.

 

Är det fler som har upptäckt samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också lite problem med X1. Inte problemet du har visserligen utan jag har problem med att aktivera vissa fonter då X1 säger att det blir en konflikt med systemfonterna fast jag använder systemfont manager och X1's override system font-funktionen. Plus att vissa fonter som det blir konflikt med inte på något sätt har med de få systemfonter som finns kvar att göra.

 

Sen krashade X1 hela tiden när jag skulle lägga till mina fonter. Kan ju säga att det inte är så kul att behöva dra 30-50 fonter åt gången när man har flera tusen att lägga till.

 

Annars så tycker jag att det funkar rätt så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag VET däremot att EU TECKNET - € - inte finns där - det syns inte men en markering finnes i documentet om jag använder mig av Suitcase... X - X1

 

Jag har testat detta med min duktiga reprofirma s20 i Sthlm... vi har kommit fram till att enda chansen att få fram det synligt i layoutprogrammet är att lägga dem i systemet och inte använda Suitcase..

 

Detta gäller inte alla typsnitt men några.. OCH tillfälliga fel är ruggiga fel.. så de skall man undvika..

 

Det verkar vara mycket smått o gott för programtillverakre att reda i - i o med X av alla de varianter som nu finnes.....

 

/PS Annars fungerar Suitcase bra på min maskin:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv inte använt Panthers inbyggda teckensnittshanterare så jag vet inte riktigt vilka funktioner den har. Men jag valde X1 framförallt för att det är snabbt att arbeta i, bra översikt över teckensnitten, du får med Font Doctor som sorterar och reparerar teckensnitten, slippa ha teckensnitten i olika systemmappar plus autoaktiveringsfunktionen för Indesign och Illustrator.

 

Däremot tycker jag nog att Font Reserve är bättre. Tyvärr så är programmet rätt så segt och gränssnittet känns inte så smidigt. Däremot hade den en riktigt bra sorteringsfunktion i och med "vault" där den sorterade teckesnitten i mappar efter tillverkare och versionnummer. Plus att sökfunktionen i Font Reserve är vida överlägsen andra program i den kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också lite problem med X1. Inte problemet du har visserligen utan jag har problem med att aktivera vissa fonter då X1 säger att det blir en konflikt med systemfonterna fast jag använder systemfont manager och X1's override system font-funktionen. Plus att vissa fonter som det blir konflikt med inte på något sätt har med de få systemfonter som finns kvar att göra.

 

Sen krashade X1 hela tiden när jag skulle lägga till mina fonter. Kan ju säga att det inte är så kul att behöva dra 30-50 fonter åt gången när man har flera tusen att lägga till.

 

Annars så tycker jag att det funkar rätt så bra.

Jag har hört talas om detta problem också, men har inte råkat ut för detta själv.

 

Har nu testat Suitcase X1 med autoaktivering för Indesign på 3 olika G5:or med lika dåligt resultat. Får verkligen hoppas Suitcase släpper någon uppdatering snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs Suitcase när man har Panther med inbyggd typsnittshanterare?

Jag vill nog påstå att den inbyggda typsnittshanteraren aldrig skulle släppts. Jag trodde att det skulle kunna räcka med denna, men den strulade mest.

 

Dels kopierar den in alla typsnitt som man lägger in i den och gör en enda röra av det + att datorn blev väldigt seg i uppstart. Tyckte även att det tog en väldans tid att aktivera ett typsnitt.

 

Mitt tips är att INTE använda den överhuvudtaget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den inbyggda typsnittshanteraren i Panther fungerar utmärt i jämförelse med Suitcase´ senaste version som jag tillsvidare slängt ut efter systemproblem. När jag lagt upp i Typpsnittsboken en särskild mapp/samling för mina resp jobb och med enbart de berörda teckensnitten aktiverade får jag bara upp dessa i InDesigns teckenpalett.

Peter Hennix : :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just font book efter rekomendationen... här ovan... av någon outgrundlig anledning missade jag inlägget från lejzer ovan, otroligt klantigt. Det skulle jag aldrig gjort, för herrejösses vad den flyttade om mapparna och fontfilerna... nu är allt en enda röra och jag har ingen aning om vilka filer jag ska ta bort för att komma tillbaka till hur det var innan... då det var ordning. Och det var inte det att den kopierade filerna heller utan den verkligen flyttade dem så nu verkar det som att jag måste plocka in allt från fontfolio igen. Varför måste alltid Apple's program flytta om och "organisera" filerna? Tänker främst på itunes och det riktiga lågvattanmärket iphoto... burr... jaja, det går nog att reparera på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Panthers Fontbok autoaktiverar inte typsnitt, vilket gör att det faller bort direkt.

 

Har alltid använt Suitcase, och det fungerar mycket bra! Så länge man har ordning på sina snitt, och förstår hur typsnitt fungerar så är det inga större problem...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Behövs Suitcase när man har Panther med inbyggd typsnittshanterare?

Jag vill nog påstå att den inbyggda typsnittshanteraren aldrig skulle släppts. Jag trodde att det skulle kunna räcka med denna, men den strulade mest.

 

Dels kopierar den in alla typsnitt som man lägger in i den och gör en enda röra av det + att datorn blev väldigt seg i uppstart. Tyckte även att det tog en väldans tid att aktivera ett typsnitt.

 

Mitt tips är att INTE använda den överhuvudtaget. :)

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...