Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Linux under OSX


inferno

Rekommendera Poster

Har länge velat lära mig Linux, dock har det inte blivit av förrän nu när jag börjar bli riktig sugen efter att ha varit inne på ett antal sites. Har en IBook 14"/ 800MHz / 640 Mb ram / Combodrive.

 

Fick tips om "Yellow Dog" och nu undrar jag om det är någon där ute som kör Linux tillsammans med OSX och i sådan fall känner för att dela med sig av sina erfarenhet?

 

MVH

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon speciell anledning att du vill köra två unix varianter (MacOSX och Linux) samtidigt ?

Största skillnaden mellan MacOSX och linux är mig veterligen att en del filer (tex header filer) kan ligga på andra ställen och att visa linux / unix / POSIX bibliotek saknas, det senare skall dock vara avhjälpt i 10.3 och är även i 10.2 bara problematiskt i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon speciell anledning att du vill köra två unix varianter (MacOSX och Linux) samtidigt ?

 

För personlig utveckling.... Hade varit spännande (vid min ålder) att ge mig in på ett nytt område! Har varit PC användare i 15 år tills nyligen när jag bytte bransch (började inom det grafiska efter 15 år som service tekniker) och fick bekanta mig med "äpplet".

 

Hoppas att mitt svar har varit tilfredsställande!

 

MVH

 

PS.

 

Väntar fortfarande på någon som kan tipsa mig! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde kanske förtydliga vad jag försökt säga - om du främst vill syssla med programmering (tex C, C++) eller web design (Apache, java) eller liknade så finns alla dessa typiska unix verktyg tillgängliga precise som i alla andra unix varianter/dialekter (tex Solaris, BSD, MacOSX, Linux).

 

Alla vanliga unix / linux applikationer (emacs, gcc, ...) kan köras via terminalen (om de är text baserade) eller via GUI (Xwindows - om du har installerat det eller kör 10.3).

 

Det är fullt möjligt att använda MacOSX, som om den var vilken annan unix som helst, och helt strunta i de mac specifika delarna, som tex ObjectivC. Personligen så gjorde jag mig av med min linux installation/partion när MacOSX kom ut eftersom de båda har samma unix funktionalitet, så att det kändes onödigt att ha två varianter som kräver underhåll och tog HD utrymme.

 

Vill du absolut köra just linux så kan det vara värt att fundera på att köra den på en PC, med tanke på detta är den vanligaste plattformen, som kräver minst eget hackande för att få linux att fungera som man vill - detta gäller främst när man behöver hitta drivisar eller annan typ av mjukvar till ny hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att nämna att MacOSX dock aviker en del när det gäller var och hur man konfigurerar start upp beteende, tex vad som skall startas vid login.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade YDL och MacOS X installerade smatidigt ett tag och funkar bra. Det gäller bara att göra exakt som det står i installations-manualen.

 

J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...