Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Studentfinansiering på Apple Store Sverige?


blueser

Rekommendera Poster

Hej MacWorld

 

Eftersom Mecenatkorten var kraftigt försenade i år kom min order in

sent till Apple Store Sv. (22/10). För att kunna ha råd med G5:an så

ansökte jag om studentfinansiering. Jag fick inget besked från någon efter

min beställning så jag ringde till Ikanobanken. Där fick jag reda på att

sammarbetet med Apple hade upphört sedan två veckor tillbaka.

 

Ringde Apple och de bekräftade, "men om ett par veckor bör vi hittat en

ny partner", uppgav man. Två veckor senare var läget oförändrat, nu med

tillägget att "bli inte förvånad om det tar ytterligare en månad".

 

Är det inte så att Apple är måna om att knyta just studenter till sig? Det

är i alla fall det intrycket jag fått av Apple. Varför kan jag ännu i dag gå

in på deras nät-butik och handla genom studentfinansiering - OCH det

med hjälp av Ikano-banken!! Ett samarbete som upphört sedan en och en

halv månad sen. Ingen som helst uppdatering av sidan, eller information

till oss potentiella köpare.

 

Jag tycker detta är dels nonchalant och dels mycket svagt handlande från

Apple Store Sverige. Är de inte intresserade av oss studenter längre? Har

ett företag som Apple så svårt för att hitta en finansiell partner?

 

Jag skulle uppskatta om ni på MacWorld skulle vilja skriva eller åtminstone

höra efter med Apple Sverige hur de tänker.

 

mvh

Lars Nilsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ok, problemet berörde väl bara mig.

Förra gången jag studerade lämnade Apple 46% rabatt till studenter... Marginalerna är kanske inte lika höga nu som då, men jag kan hålla med om att studentrabatten inte är mycket att hänga i en julgran. Apple har kanske gett upp om studenterna?

För drygt 10 år sedan körde 95% av institutionerna Mac:ar. Idag finns det inte en enda kvar.

 

Inte ens nätuniversiteten stöder undervisning på mac, trots att kursena är just nätbaserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra gången jag studerade lämnade Apple 46% rabatt till studenter...

Man skulle ha varit med då :-D

 

Jag köper annars att jag "enbart" får 10 % rabatt, det är avbetalningsmöjligheten

jag vill åt. Det är inget problem att köpa datorn på Apple Store Sverige, med 10 %

rabatt, om man lägger upp hela summan vid köpet. Det är svårt när man är student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var inne på macforum i göteborg och frågade om studentrabatt, fick jag svaret att de lämnar 2% (w00t)

Med andra ord 800 om man köper dual 2 GHz PM G5, inklusive skärm eller 400 för en 12" PB

 

Det finns bara ett ord för det, ynkligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, helt rätt att även finansieringsmöjligheterna är viktiga. Och märkligt att man inte lyckats hålla kvar Ikano-banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
När jag var inne på macforum i göteborg och frågade om studentrabatt, fick jag svaret att de lämnar 2% (w00t)

Med andra ord 800 om man köper dual 2 GHz PM G5, inklusive skärm eller 400 för en 12" PB

 

Det finns bara ett ord för det, ynkligt

Gå inte för hårt åt Macforum - Apples återförsäljare har väldigt låga marginaler. Det varierar naturligtvis från återförsäljare till återförsäljare, men jag har hört talas om marginaler på en bit under fyra procent. I det perspektivet innebär två procents rabatt över hälften av vinsten ...

 

Studentrabatter är dock ett intressant uppslag. Det är inte omöjligt att vi följer upp det, men jag lovar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Hör dig för med din bank först. Lån på banken kan, beroende på hur mycket du ska låna och hur länge du vill betala tillbaka lånet, mycket väl vara en bättre idé än det skulle ha varit att låna av Ikano.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var inne på macforum i göteborg och frågade om studentrabatt, fick jag svaret att de lämnar 2% (w00t)

Med andra ord 800 om man köper dual 2 GHz PM G5, inklusive skärm eller 400 för en 12" PB

 

Det finns bara ett ord för det, ynkligt

Gå inte för hårt åt Macforum - Apples återförsäljare har väldigt låga marginaler. Det varierar naturligtvis från återförsäljare till återförsäljare, men jag har hört talas om marginaler på en bit under fyra procent. I det perspektivet innebär två procents rabatt över hälften av vinsten ...

 

Studentrabatter är dock ett intressant uppslag. Det är inte omöjligt att vi följer upp det, men jag lovar inget.

Menade egentligen inte att det är macforums fel

 

antagligen borde apple släppa till några procent också, precis som dpm gör på applestore

 

annars kunde man ta bort rabatten helt, eftersom den är näst intill obetydlig i sammanhanget.

Men det är bättre att spara liteän inget alls ioförsig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har precis beställt min dator och det är Wasa Kredit som gäller nu istället för Ikano. Jag ska nog också tipsa er om att ligga på som hökar och kontrollera er beställningsstatus lite då och då. Jag ringde efter tre veckor och fick höra att min beställning inte var aktiverad. Nu har det gått fyra veckor och de har inte börjat bygga eländet än. Datorn ska förhoppningsvis komma innan jul, säger de, men man får ingen information från dem om vad som dröjer.

 

Under all kritik och något man skulle skriva en insändare om, ta mig tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Ja, skriv jättegärna en insändare och mejla till mig så ska jag jaga på Apple för ett svar.

Min adress är andreas.leijon@idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insändaren är skickad. Jag hoppas det kan ruska om lite för det verkar de behöva. Jag väntar nämligen fortfarande och leveranstiden verkar inte bli kortare än sju veckor... :tummened:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm, det verkar vara väldigt olika hur snabbt man får sin order. Själv har jag bara positiva erfarenheter av Appe Store. Trevlig och kunnig personal och relativt snabba leveranser.

 

Hoppas de snabbar på för din skull, dani_gbg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket bra erfarenheter från AppleStore. Viktigt är att få ett namn , email och direkttel. Till den säljare man köper av första gången. Sedan hålla kontakt med den säljaren. Om säljaren är trevlig från början förstås.

 

Det underlättar om man har kontakt med samma säljare/person hela tiden.

Bara att hoppas på Apple som företag att de betalar vettiga löner så de kan behålla bra säljare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tänkte passa på att tipsa om att de financeringsformer som finns på applestore är usla.

Om man är student är det MYCKET fördelaktigare att haka på någon banks erbjudande om studentlån istället.

Nordea tar t.ex. 5.45% ränta på sina studentlån, upp till 20.000 och man kan ta det på ett år (max 5år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra gången jag studerade lämnade Apple 46% rabatt till studenter... Marginalerna är kanske inte lika höga nu som då, men jag kan hålla med om att studentrabatten inte är mycket att hänga i en julgran. Apple har kanske gett upp om studenterna?

För drygt 10 år sedan körde 95% av institutionerna Mac:ar. Idag finns det inte en enda kvar.

 

Inte ens nätuniversiteten stöder undervisning på mac, trots att kursena är just nätbaserade.

Lunds universitet är idag det universitet med störst Mac-park tack vare ett avtal som slöts för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...