Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Tjipp" ljud när grafiken rör sig.


zweigel

Rekommendera Poster

Hm kanske inget ovanligt problem efter knappt 2 år.

 

Ett exempel.

 

När jag bläddrar i omslagen i iTunes så tjippar det från datorn.

Alltid när det är nått i grafik väg som rör sig.

 

 

Antar att det har med grafik kortet att göra.

 

Fler som har/har haft samma problem?

 

Datorn är en G5 dual 2.5G med original dual dvi kortet på 64mb

 

Ha en trevlig helg =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Japp, det är sådant det blir med datorer! Brukar också bli mer med tiden. Har man hörlurar kanske det är ett svagt pip när man håller ned musknappen och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Då måste jag med andra ord byta grafik kortet.

 

Jahap bara till att beställa ett :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Vänta nu - jag har samma typ av symtom på min PowerMac G5 2x2,3GHz... ex när jag scrollar i bilder eller i webbläsaren uppstår ett svagt ljud som är svårt att beskriva, men "tjipp" eller "dridridridri" är år rätt håll. men betyder det att mitt grafikkort verkligen är på upphällningen eller vad? Ljudet i sig stör mig inte nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis iMatte, vi har nog samma problem.

 

Ljudet låter ungefär som en syrsa, kan det stämma?

Om det inte är grafik kortet så kan det vara nått på moderkortet, men det är mindre troligt.

Därför jag postade detta, för att se om nån annan har eller har haft samma problem och isåfall vad har ni gjort åt saken.

 

Kollar lite på nya grafik kort, men man kan ju inte stoppa i vad som helst.

Rekomendation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
men betyder det att mitt grafikkort verkligen är på upphällningen eller vad?

 

Nejdå. Det bara är så. De flesta datorer har någon form av biljud för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill bara säga att den här frågan blommar upp sisådär en gång om året. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätagget i min dator säger 'phiiip' när cpun är belastad till 100%. Fast då är det en 4 år gammal PC med ett dåligt nätagg också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Just precis iMatte, vi har nog samma problem.

 

Ljudet låter ungefär som en syrsa, kan det stämma?

Om det inte är grafik kortet så kan det vara nått på moderkortet, men det är mindre troligt.

Därför jag postade detta, för att se om nån annan har eller har haft samma problem och isåfall vad har ni gjort åt saken.

 

Kollar lite på nya grafik kort, men man kan ju inte stoppa i vad som helst.

Rekomendation?

 

Ja, ibalnd lite åt syrsa-hållet, ibland några enstaka tickanden... Men grafikkortet behöver ju inte bytas enligt Herr Ytterberg. Jag har aldrig problem när jag kollar på film eller så, bara när jag skrollar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Nejdå. Det bara är så. De flesta datorer har någon form av biljud för sig.

 

 

Ok, tack. Blev lite orolig en kort stund...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tror det hänger samman med Nap mode. Alltså att processorn går ner i effekt när det går. Du kan ju pröva att installera CHUD och stänga av Nap. Min G4 låter ungefär precis så när jag nappar den.

 

http://www.macupdate.com/info.php/id/8506

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt problem på Dual G5, kolla med Apple som har någon typ av utbyte/garanti för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

tack alla!!!

trode bara det var jag som hade det här problemet. har en dual G5.

fast tror inte att apple byter ut den efter nästan 3 år. är det någon som har prövat eller vet någon som fått den utbytt. det borde väll försvinna om man använder ett annat ljudkort? någon som testat med ett billigt usb eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det finns fyra typer av sådana här biljud om vi bortser från det rena förnimbara bullret från hårddisk, fläktar etc.

 

1. Störningar som plockas upp av ljudkortet, tydligt med hörlurar. Hörs inte utan ett ljudsystem som agerar "mikrofon"

2. Pipljud direkt från elektroniken, hörs i hela rummet

3. Kombination av både 1 och 2

4. Rena störningar, defekt hård/mjukvara som ger brusljud och liknande

 

Geforce5200 64MB-kortet är, i alla fall hos mig en typ 3, men är i stort sett bara märkbar hörlurarna.

 

Det mesta av hårdvaran kan höras som typ 1 om man skruvar upp volymen och har hörlurar. Motorn som spinner i cd-läsaren, olika frekventa ljud beroende på vad grafikkortet gör och så vidare. Apple har lyckats rätt bra med att få ned det här fenomenet så att det inte märks vid normala ljudnivåer.

 

Pip-ljud från Nap-mode-problemet (som drabbar långt ifrån alla Dual G5) är ett typ2 ljud om jag förstått saken rätt. Alltså att ljudet uppstår direkt i processorn och hörs i hela rummet. Då hjälper inte ett nytt ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...