Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panther+Radeon 7000 = Vad händer, nåt måste göras


deejaywasp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt radeon 7000 fungerar perfekt i mac os 9 men inte i Panthern... 3d accelerationen uteblir... Går jag in i ATI displays så klagar den på tv uten fast den funkar ändå men när jag sedan är inne i kontrollpanelen så finns inte den lilla 3D symbolen där man kan se info om hur mycket VRAM som andvänds tex.

 

Jag har pratat med ATI och dom säger att jag måste ha klantat mig i installationen av drivisarna och att det visst skall fungera med panther... :lol: Har dom inte internet eller???? Jag har sett hur många som helst som har detta problemet på olika forum och enligt ATI kommer det inte komma någon uppdatering för att det funkar ju så himla bra med dom drivisarna som finna <_< mm.. visst säkert....

 

Jag har köpt en grafikkort jag inte kan använda fullt ut... Kan dom göra så här :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du!

(Välkommen till forumet - inlägg nummer ser jag :-)

 

Jag har också ett Radeon 7000, men har inte hunnit testa det i panther.

MEN det är bara på kort med AGP anslutning som du kan få hårdvarustöd för grafiken i mac os, s.k. quartz extreme. 7000 är väl ett PCI-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN det är bara på kort med AGP anslutning som du kan få hårdvarustöd för grafiken i mac os, s.k. quartz extreme. 7000 är väl ett PCI-kort.

Såvida du inte använder hacket PCI-Extreme eller vad det heter. Finns att ladda ner gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skaffat ett ATI Special Mac Edition 32MB kort för att sätta in i min G4 Sawtooth.

Nu hoppas jag att det inte blir problem med det som med Nvidias GeForcekort, för det

tänker jag plocka ut innan jag installerar Panther..

 

Någon som har ett sånt kort i och kör Panther?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?? Problem med Geforce kort? Jag har Panther + Geforce 4 MX, funkar perfa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?? Problem med Geforce kort? Jag har Panther + Geforce 4 MX, funkar perfa....

Men du har kanske ingen Sawtooth! Det är just den modellen som får problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med era ATI-kort under Panther.

Det har kommit en uppdatering av drivrutinen

 

VersionTracker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med era ATI-kort under Panther.

Det har kommit en uppdatering av drivrutinen

 

VersionTracker

Den uppdateringen blev tillbakadragen då den råkade ta bort /Library för vissa.

Hoppas det kommer en ny snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, slarviga programmerare :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med era ATI-kort under Panther.

Det har kommit en uppdatering av drivrutinen

 

VersionTracker

Den uppdateringen blev tillbakadragen då den råkade ta bort /Library för vissa.

Hoppas det kommer en ny snart :)

Jag var och kollade på ATI:s sida och den ligger väl kvar där!!

 

ATI:s sida

 

Nu provade jag inte att ladda ner men den ligger där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner skiten och den slutade klaga på Tvout.kext grejen men det är fortfarande ingen 3D acceleration... För ett ATI Radeon 7000 borde välll vara snabbare än mitt gamla Rage 128 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det bör det. Men hur avgör du att "det är fortfarande ingen 3D acceleration"? Är det känslan? I vilket program upplever du att det inte finns 3-d acc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner skiten och den slutade klaga på Tvout.kext grejen men det är fortfarande ingen 3D acceleration...  För ett ATI Radeon 7000 borde välll vara snabbare än mitt gamla Rage 128 eller?

Du mener vel at du ikke får Quartz Extreme til å funke. Det beror på at Radeon 7000 er et PCI-kort og Quartz Extreme krever AGP. Eller er det så at du ikke får noen som helst form for 3D-akselerasjon selv i td. spill?

 

Det er mulig PCI-Extreme må oppgraderes for å funke i Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VARNING

Ladda inte ner uppdateringarna från ATI, utan att först läsa detta

 

Jag drog ner den för Mac OS 10.2.8 och installerade den,

följden blev att den sopade bort en mapp i Bibliotek som heter Preferences Pane !!

Hade läst om det på VersionTracker där en varnade för det, och tursamt nog hade jag en Backup på mappen..

 

Vill ni undvika bekymmer, så ta en Backup först

 

 

Nils

Ni borde varna för det på er första sida där ni har länkar till uppdateringarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå Quartz Extreme funkar skit bra efter det lilla hacket som man kunde installera...

 

men om man säger så här...

 

Körde jag max Payne med mitt Ati Rage Pro PCI 16mb i 640*480 så hackade det nästan ingenting... Kör jag samma grej nu med mitt ATI Radeon 7000 64MB så hackar det som bara dän...

 

Det enda som jag upplever någon skillnad i är Quake III där är det 1024 och fullt på allt nästan och det glider på fin fint... Dock är detta i Mac os 9

 

Verkar inte bara vara 3d accelerationen i X som strular utan även i 9an... 4x4 Evolution t.e.x. hackar... det gjode det knappt med mitt gamla kort....

 

Jag har uppdaterat firmwaren på kortet men det verkar inte hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...