Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Usch, det får mig att rysa. Har tyvärr inte alltid koll på varje liten detalj men jag ska ta det som min personliga uppgift i livet att utrota detta språkliga förfall från MacWorld.

 

Bry dig inte om det du, det, och ett fungerande forum och andra detaljer som journalistisk integritet är ju bara ett problem om man vill hålla en profil utåt som ligger på nivån över blondinbella.se eller valfri hobbysida som Kalle 14 gjort på sin fritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar

Borde finnas artiklar från nybörjarnivå till expertnivå. Att man exempelvis märker en artikel "nybörjare", "medel", eller "expert". Så tror jag det täcker allas behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde finnas artiklar från nybörjarnivå till expertnivå. Att man exempelvis märker en artikel "nybörjare", "medel", eller "expert". Så tror jag det täcker allas behov.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
pjorgensen

En annan sak, läste i senaste nr om Trådlösa skrivare, tycker mig ha läst om detta nyssens på webben: http://macworld.idg.se/2.1038/1.158692

 

Var finns nyttan med att prenumerera då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
En annan sak, läste i senaste nr om Trådlösa skrivare, tycker mig ha läst om detta nyssens på webben: http://macworld.idg.se/2.1038/1.158692

 

Var finns nyttan med att prenumerera då?

Från och med nummer 9 kommer vi att göra om tidningen rejält. Arbetet har redan på börjats och det kommer att bli riktigt, riktigt bra! Det kommer att ske en hel del förändringar i hur vi arbetar med artiklar i tidning kontra webb.

 

Vår tidning mår bra och är redan i dag mycket omtyckt, det visar alla tänkbara siffror. Och den kommer att leva längre än många andra liknande magasin.

 

Men faktum kvarstår: Om man ser sig som en webbläsare ska man nog rent krasst bara läsa på nätet. Många tidningar vågar inte riktigt inse det, att någon som inte värderar att få en tryckt tidning hem i lådan, med paketerad information snarare än ett enda flöde, layoutad för långläsning i soffan, i bilen (för passagerare, förhoppningsvis) eller i sommarstugan, förr eller senare kommer att sluta köpa den i alla fall. Det blir ett långsamt farväl, som Lisa Nilsson så vackert uttryckte det.

 

Tidningen MacWorlds intäkter består av två delar: annonser och prenumerationer/lösnummer. På webben finns bara det förstnämnda, men då måste vi å andra sidan inte trycka en tidning och distribuera den (vilket är dyyyrt). Det är just därför materialet är "gratis" på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från och med nummer 9 kommer vi att göra om tidningen rejält. Arbetet har redan på börjats och det kommer att bli riktigt, riktigt bra! Det kommer att ske en hel del förändringar i hur vi arbetar med artiklar i tidning kontra webb.

 

 

Du vill inte avslöja några detaljer om vad som kommer göras om f r o m #9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Du vill inte avslöja några detaljer om vad som kommer göras om f r o m #9?

Jodå, här har du några korta stolpar:

 

- Innan vi körde igång gjorde vi "jobbig kille"-undersökningen på MacWorld.se. Och samlade in åsikter från alla som förlängde sin prenumeration.

- De samlade åsikterna talade primärt om fyra saker: Lite högre nivå på vissa artiklar, en mer "macig" och renare layout, fler guider och tester och mindre reportage och liknande.

- Så det är i grunden den tidning vi kommer att göra. Den kommer att redesignas från grunden av en extern byrå (som givetvis kör och älskar Mac) och kommer att bli nyttigare och mer lättillgänglig. I dag kan jag själv känna att jag inte riktigt var i tidningen jag är. Tydliga och matade avdelningar, med andra ord.

 

...sedan finns det naturligtvis några hemligheter, men de får ni vänta på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, den jobbiga undersökningen minns jag. En sak som jag tänkt är att någonsorts guide för användare borde införas.

 

En ny sak i varje nummer. Med tre olika svårighetsnivåer. En för nybörjan där små enkla tips och råd skrivs om. Sen för medelanvändaren och en expert/proffs där krångliga terminalsaker osv tas upp. Det hade varit intressant både för att man lär sig plus att tidningen då blir intressant för alla mac-användare, gammal som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite trög men eftersom det snart är dags att bestämma om förnyad prenumeration så undrar jag om jag har tolkat det rätt. Allt innehåll i tidningen kommer att finnas på webben - det man får för 700 kr om året är den trevliga känsla, det medger jag, att läsa en papperstidning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite trög men eftersom det snart är dags att bestämma om förnyad prenumeration så undrar jag om jag har tolkat det rätt. Allt innehåll i tidningen kommer att finnas på webben - det man får för 700 kr om året är den trevliga känsla, det medger jag, att läsa en papperstidning?
jag spara 700kr genom att gå till biblioteket och läsa den ihop med en latte ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag verkligen inte gillar är att det är så mycket material i tidningen som hamnar på webben. Som det är nu så är ju mer eller mindre alla dom större reportagen/testerna och artiklarna som är i tidningen som hamnar på webben. Känns surt att betala för någonting som man kan läsa gratis.

 

Ett tips är att man som prenumerant kan läsa artiklarna i tidningen på webben men att man måste logga in med prenumerationsnummer och lösenord.

Bara en tanke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att man som prenumerant kan läsa artiklarna i tidningen på webben men att man måste logga in med prenumerationsnummer och lösenord.

Bara en tanke...

Detta testade NYT (new york times) ett tag men de gav upp detta pga att samma nyheter kunde folk läsa i andra tidningar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta testade NYT (new york times) ett tag men de gav upp detta pga att samma nyheter kunde folk läsa i andra tidningar.

Men hur skulle Macworlds prenumeranter kunna läsa Macworlds nyheter i andra tidningar?

Hur kan t ex ett hårddisktest i svenska MacWorld dyka upp på t ex 99.se eller Macfeber?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det jag verkligen inte gillar är att det är så mycket material i tidningen som hamnar på webben. Som det är nu så är ju mer eller mindre alla dom större reportagen/testerna och artiklarna som är i tidningen som hamnar på webben. Känns surt att betala för någonting som man kan läsa gratis.

 

Ett tips är att man som prenumerant kan läsa artiklarna i tidningen på webben men att man måste logga in med prenumerationsnummer och lösenord.

Bara en tanke...

 

 

Så var det väl för ett tag sedan?

 

Jag gissar att besöksantalet sjönk oerhört mycket, vilket borde göra vilken annonsör som helst tveksam till att annonsera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Undrar vilket MW föredrar: Att antalet prenumeranter eller antalet webbläsare sjunker?????

 

Jag tycker att man kan skilja på Dagstidning och en Månadstidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen
Från och med nummer 9 kommer vi att göra om tidningen rejält. Arbetet har redan på börjats och det kommer att bli riktigt, riktigt bra! Det kommer att ske en hel del förändringar i hur vi arbetar med artiklar i tidning kontra webb.

 

Vår tidning mår bra och är redan i dag mycket omtyckt, det visar alla tänkbara siffror. Och den kommer att leva längre än många andra liknande magasin.

 

Men faktum kvarstår: Om man ser sig som en webbläsare ska man nog rent krasst bara läsa på nätet. Många tidningar vågar inte riktigt inse det, att någon som inte värderar att få en tryckt tidning hem i lådan, med paketerad information snarare än ett enda flöde, layoutad för långläsning i soffan, i bilen (för passagerare, förhoppningsvis) eller i sommarstugan, förr eller senare kommer att sluta köpa den i alla fall. Det blir ett långsamt farväl, som Lisa Nilsson så vackert uttryckte det.

 

Tidningen MacWorlds intäkter består av två delar: annonser och prenumerationer/lösnummer. På webben finns bara det förstnämnda, men då måste vi å andra sidan inte trycka en tidning och distribuera den (vilket är dyyyrt). Det är just därför materialet är "gratis" på nätet.

 

Alltså jag har inget emot att läsa samma artiklar på nätet som jag läst i tidningen, dock inte innan jag får tidningen!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Alltså jag har inget emot att läsa samma artiklar på nätet som jag läst i tidningen, dock inte innan jag får tidningen!!!!

Fair enough. Vi ska se över våra rutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det väl för ett tag sedan?

 

Jag gissar att besöksantalet sjönk oerhört mycket, vilket borde göra vilken annonsör som helst tveksam till att annonsera

Är det så att besöksantalet sjönk (vilket jag inte har anledning att betvivla) så har du ju en point, helt klart!

 

Shit, nu blev det svårt det här.

 

Nejmen jag vill se MacWorld bli av samma typ som iCreate. Med sjukt mycket tutorials om allt mellan himmel och jord. Här är vad som #52 innehöll

Tutorials:

iPhoto ´08, Emaila foton och dela dom online med Facebook exporter

iMovie ´08 Skapa multipla fotostorlekar och dela film med .Mac

iMovie ´06 Skapa titelsekvenser med teman, bilder och video

iDVD ´08 Justera interfaceelement med guider

iWeb ´08 Skapa custom links mellan sidor och skapa ett YouTube-galleri

GarageBand ´08 Skapa harmonies med MIDI och lär dig använda LCD-displayen

 

Mac OS X Leopard:

Gör Finder barnsäker

Synka events från Mail till iCal

Spela in konversationer i iChat

Använd PDF-kontroller i Safari

Genius bar (fråga experten) Läsarfrågor om OS X och iLife

 

Life beyond iLife:

Numbers ´08 Lär dig "vad händer om" scenarier

Pages ´08 Justera objekt i dokument

Final Cut Express, importera din film

Live Type, Animera bokstäver

Logic Express, Lär dig Beat mapping

Effects Lab Pro, Video med lager och digitaleffekter

iTunes, Synka foton till din iPhone och importera ljud med bättre kvalité

 

Sen är det en del ytterligare (jo tro det eller ej) och det är testerna

Final Cut express 4

EastWest fab four

Audio-technika AT2020 Mic

Test av olika USB-hubbar

Wacom Cintiq 12WX

Colin McRae rally

 

Vad säger man? Alltihop för £6.00 och så här ser det ut i varje nummer. Det är så fullspäckat att det inte går att läsa ut den på ett bra tag.

 

En sådan tidning på svenska (MacWorld) vill jag läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen
Fair enough. Vi ska se över våra rutiner.

 

 

Andreas, you're the man. :respekt:

 

Visst uppskattar jag känslan av ett nytt rykande färsk nr mellan mina slitna händer. Bara materialet inte är slitet.

 

Min egen stund en gång om månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#5 damp ner i bredvlådan idag och måste säga att det var det bästa nummret pålänge. Gillade speciellt guiden om att köpa från USA och historien om Apple's reklamer. Tyvärr var det ju saker med som man redan läst på sidan, tillex testerna om externa hårddiskarna.

 

Jag skulle vilja se att man testar ett spel i varje nummer, det vore intressant för det finns en hel del av oss som ändå lirar nåt spel då och då på Macen. Sen hade jag gärna sett nån liten spalt som återkommer varje månad där man tipsar om wallpapers, ikoner osv. Kanske månadens wallpaper eller nåt sådant? Det är ju ett stort intresse om man kollar på den eviga skärmdump-tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy Lee Skrufve
#5 damp ner i bredvlådan idag och måste säga att det var det bästa nummret på länge...

 

...Jag skulle vilja se att man testar ett spel i varje nummer, det vore intressant för det finns en hel del av oss som ändå lirar nåt spel då och då på Macen...

 

Kul att du gillade tidningen! Vi kommer även i fortsättningen att ha med spelnyheter lite då och då i den tryckta tidningen - men jag har en riktigt glad överraskning för dig och er alla som gillar spel! Vi kommer inom kort att öppna en helt ny temasajt på MacWorld.se för just spel! Allt om spel på Macen och iPhone/iPod Touch kommer att bevakas - spelnyheter, rykten och recensioner kommer att finnas där! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du gillade tidningen! Vi kommer även i fortsättningen att ha med spelnyheter lite då och då i den tryckta tidningen - men jag har en riktigt glad överraskning för dig och er alla som gillar spel! Vi kommer inom kort att öppna en helt ny temasajt på MacWorld.se för just spel! Allt om spel på Macen och iPhone/iPod Touch kommer att bevakas - spelnyheter, rykten och recensioner kommer att finnas där! B)

 

Låter riktigt bra! Ju mer områden ni täcker desto mer intressant är det såklart. Ser framemot mer bra nummer och speciellt vad som händer efter #9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur skulle Macworlds prenumeranter kunna läsa Macworlds nyheter i andra tidningar?

Hur kan t ex ett hårddisktest i svenska MacWorld dyka upp på t ex 99.se eller Macfeber?

Någon annan tidning kan göra dessa. Dessutom är som jag upplever det många "nyheter" rykten på ME:s sida tagna från Appleinsider eller liknande. Alltså finns det andra källor till saker o ting än macworld själva.

 

Ska man ta betalt på detta sättet så ska den information som kunden betalar för vara unik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fair enough. Vi ska se över våra rutiner.
Lägg publiseringsadtumet på artiklar som läggs i tidningen en vecka efter på nätet. Borde kunna ske med automatik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du gillade tidningen! Vi kommer även i fortsättningen att ha med spelnyheter lite då och då i den tryckta tidningen - men jag har en riktigt glad överraskning för dig och er alla som gillar spel! Vi kommer inom kort att öppna en helt ny temasajt på MacWorld.se för just spel! Allt om spel på Macen och iPhone/iPod Touch kommer att bevakas - spelnyheter, rykten och recensioner kommer att finnas där! B)
Kul. Ser fram emot denna del.

 

Ett förslag. Det finns idag ett gäng spel där det står de ska vara kompatibla med mac, men ändå inte är det, framför allt familjespel. Belys detta så speltillverkarna bättrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...