Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Min Site-mapp är det "webbsidor" under användare eller skall man fetcha upp PHPMyAdmin till min webplats?

 

yepp, det ar webbsidor (ligger pa samma niva som /anvdandarnamn/musik/)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar
Innehåll hittar du på sidan fyra.

Om sidan fyra är den enda som har nåt innehåll är det lite väl magstarkt med ett pris på 75 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sidan fyra är den enda som har nåt innehåll är det lite väl magstarkt med ett pris på 75 kr.

Innehållsförteckningen finns på sid 4, det är väl det som avses... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sidan fyra är den enda som har nåt innehåll är det lite väl magstarkt med ett pris på 75 kr.

 

 

:totaltgalen:

Det beror väl på hur sidan fyra är upplagd? Den kan ju vara ett utvik och bli flera kvadratmeter med innehåll om man bara vecklar ut rätt? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

man kan ha synpunkter på den tryckta tidningen men när jag mäter 31 cm faktakunskap om Mac genom de åren jag läst tidningen så måste jag säga att det varit värt varenda öre. Så många frågor, problem, presentationer och förslag som jag haft nytta av – det har varit ovärderligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

det ända jag tycker är dåligt är att MW skickas med City Mail!!! City Mail delar bara ut var tredje dag. har jag otur, som jag ofta har verkar det som, så borde tidningen komma på tex fredagen, City M delar ut på torsdagen, då får jag inte tidningen förrän på tisdagen... och sista numret fick jag inte alls så det fick jag ringa prenumerationsservice om, då skickade dem den i expressbrev och jag hade den nästa dag! (så ska det vara!)

 

varför inte skicka med hderliga posten? funkar bäst!!

 

priset är verkligen bra! det blir halva priset med studentrabatt,! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ända jag tycker är dåligt är att MW skickas med City Mail!!! City Mail delar bara ut var tredje dag. har jag otur, som jag ofta har verkar det som, så borde tidningen komma på tex fredagen, City M delar ut på torsdagen, då får jag inte tidningen förrän på tisdagen... och sista numret fick jag inte alls så det fick jag ringa prenumerationsservice om, då skickade dem den i expressbrev och jag hade den nästa dag! (så ska det vara!)

 

varför inte skicka med hderliga posten? funkar bäst!!

 

priset är verkligen bra! det blir halva priset med studentrabatt,! :D

 

Det är väl en kostnadsfråga antar jag (rätta mig om jag har fel)...där man anpassat sig till verkligheten och inte längre anger ett exakt datum när prenumeranter har sin tidning i brevlådan, just därför att CM, där dom verkar, som du säger, bara delar var 3:e dag.

Dom gånger som du INTE får din tidning p.g.a. CM brustit i rutiner, antar jag är en merkostnad som CM får betala (ny tidning och porto med den "riktiga" Posten) enl. avtal med IDG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Christopher Anderton
Hur sjutton skall man läsa sidan 19? sitter o försöker kluraut detta, som svensk skulle jag vilja läsa den i ordningen 1-4-2-6-3-7 (var är 5?).

 

Har hämtat Mysql (punkt 1) o skulle nu vilja hoppa till punkt (4) för att kunna fylla i mitt användarnamn i punkt (2).

 

Någon som kan lösa detta?

 

 

Använd den här guiden istället. Mycket text förvisso. Men man är "up and running" inom ca 5 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sent påkommen kritik, men det gäller MacWorld nr 11/2007 och artikeln om att installera Mac OS X på en USB-pinne.

Samma artikel finns också som Guide på MacWorlds sajt

 

Man får den uppfattningen att det handlar om att installera Leopard, symbolen på USB-stickan om inte annat.

Nu står det ingenstans vilket OS X det är, men de flesta tror jag, liksom jag, att det är Leopard det handlar om.

 

Men jag tror inte det, för jag lyckades inte installera Leoparden, kom så långt att jag skulle kopiera i Terminal, och fick bara felmeddelanden.. Sökvägarna stämmer inte, de filerna ligger inte där som det står i kommondot.

 

Anande redan i början av beskrivningen att detta inte är Leopard när jag läste detta:

 

Därför stoppar han in usb-minnet i sin dator och öppnar »Skivverktyget«. Med enheten markerad väljer han »Radera« i flikmenyn. Här verifierar han att formatet är av typen »Mac OS X Extended (Journalförd)«. Sedan namnger han enheten »MacW« och kryssar bort »Installera Mac OS 9-drivrutiner«, eftersom de inte är relevanta i hans fall och utrymmet är begränsat på den lilla pinnen. Ett klick på »Radera« avslutar operationen.

 

 

Finns inget om Mac OS 9 och drivrutiner i Leopard...men det gör det i Tiger.

 

Skrev till författaren av artikeln och frågade om det handlade om Leopard..

Fick till svar i morse: Leopard, Tiger hade inte ens kommit ut när jag skrev den ursprungliga artikeln...

 

Så jag undrar om inte artikelförfattaren blandat ihop kissekatterna lite ? :armskeptisk:

 

Det var här jag körde fast i Terminal

 

cp -R »/System/Library/CoreServices/Setup Assistant.app«

/Volumes/MacW/System/Library/

CoreServices/

cp -R /Library/Receipts/BaseSystem.pkg /Volumes/MacW/Library/Receipts/ cp -R /Library/Receipts/Essentials.pkg

/Volumes/MacW/Library/Receipts/

 

 

 

Detta var igår, idag gjorde jag om proceduren, startade upp på en Tigerpartition jag har, satte in min Tigerskiva och följde guiden och det var inga problem att installera..

Ja lite var det, för de konstiga tecken som författaren smugit in i texten förvirrade mig lite, >> fast i mindre storlek skulle inte finnas med..tog en stund innan jag fattade att det var mellanslag

 

Så nu har jag en liten Tiger på en USB-sticka... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikelförfattaren Rickard liljasson bekräftade igår kväll att visst är det Tiger det handlar om,

(han var inte riktigt vaken igår morse när han först svarade mig :lol: )

 

Han skrev artikeln långt före Leopard kommit ut.

 

Så det var en mycket missvisande artikel, man kunde tro att det handlade om att installlera Leopard, då USB-stickan hade "Leopardstuk"...

 

 

Så snälla redaktionen, en ny fräsch artikiel, eller ett ett tillrättaläggande om hur en Leopard kläms in på en pinne vore på sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senaste numret är det lite gammal artikel om brandväggen, artikeln handlar om 10.4 och inte 10.5 varför är det så?

 

Ganska så vilseledande för en som är ny Macanvändare tror jag efter som brandväggen inte alls är likadan i 10.4 som i 10.5 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stod och bläddra igenom nya numret idag. 75kr och det är 75 sidor. 1kr per blad är lite saftigt. Tidningen har tvånackdelar som jag ser det.

 

1: Den är alldeles för tunn.

2: Dom flesta guiderna och det kommer upp på hemsidan drygt 1 månad efter numret släppts.

 

En tanke som slog mig när jag stod där och bläddrade i den tunna tidningen var att varför släpper ni inte den varannan månad istället?

 

På det viset får ni en tjockare tidningen med mer innehåll. Ni har längre tid på er att skriva innehåll och mer utrymme för reklam osv.

 

Hellre en tidning med mer innehåll varannan månad än en tunn tidning varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

...Eller varannanveckas och ännu tunnare men billigare men aktuellare... :)

Allting har säkert sin för- och nackdelar och jag gissar alla tidningar funderar på detta ibland, men det verkar som flertalet är månadstidningar alla fall, verkar som det är det mest ultimata. Men det behöver ju inte gälla alla förstås, för macworld kan ju något annat va bäst.

 

 

Nåt annat ganska lustigt är ju att många förutspådde den tryckta tidningens död när internet kom, men det blev ju tvärtom snarare, tidningshyllorna formligen exploderade på nittitalet, undrar hur det kom sig trots den nya konkurrensen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Eller varannanveckas och ännu tunnare men billigare men aktuellare... :)

Allting har säkert sin för- och nackdelar och jag gissar alla tidningar funderar på detta ibland, men det verkar som flertalet är månadstidningar alla fall, verkar som det är det mest ultimata. Men det behöver ju inte gälla alla förstås, för macworld kan ju något annat va bäst.

 

 

Nåt annat ganska lustigt är ju att många förutspådde den tryckta tidningens död när internet kom, men det blev ju tvärtom snarare, tidningshyllorna formligen exploderade på nittitalet, undrar hur det kom sig trots den nya konkurrensen?

 

Men är du säker på att det speglar försäljningssiffror då ? Att det i Sverige har blivit lättare att få tag i utländska tidningar är ju inte samma sak som att försäljningen ökar. Ungefär på samma sätt som att MacWorld är väldigt stolta över sin ökning, hur står den sig i förhållande till Apples försäljningsökning ?, jag tycker ju (utan att på något sätt ta ifrån red. att dom gör ett okej jobb) att Apples föräljningsökning ska vara procentuellt mindre än MW ökning för att det ska vara något verkligt att skryta med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det kom en massa svenska nya tidningar oxå.

Men sen så kan det ju va att de tar från varann så det är flera men mindre lönsamma titlar nu för tiden än för en-två decennier sen, det vet inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag måste säga att sista (jag använder Er egen terminologi) numret gjorde mig riktigt besviken, även om tidningen kanske (jag säger kanske) tagit små steg åt det hållet hela tiden. Det är riktigt riktigt tunt med innehåll, det känns som att man har läst ALLT förut (okej, ni fångar upp alla nya Macanvändare, ett ökande läsarunderlag, men hur behåller ni dom, finns det verkligen någon "power-user" som läser svenska MacWorld idag och får någon behållning, förutom isf den rent "nostalgiska" , behållning av den ?

 

Dessutom, förutom en del rena felaktigheter så ifrågasätter jag tips som att det är farligt (!?) att defragmentera, eftersom jag vill att en tidning inte bara för vidare rykten och myter (även här rena felaktigheter !?) så vill jag i så fall att ni testar och påvisar det, Ert underlag för att göra ett riktigt test borde vara bättre än dom flestas, testa en defragmentering av Macen som går som server här på forumet t.ex. (jag kommer inte ihåg vilken maskin som går som vad, men på en stor databas med många anrop så gör det skillnad, oavsett filsystem) , eller, samma sak där, att det skulle vara farligt att köra ett program som xslimmer, det kan finnas kompatibilitetsfrågor med att ta bort PPC koden från vissa UB program (t.ex. Photoshop) men inget som inte går att lösa genom en ominstallation om det skulle dyka upp dylika problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

woodztream

Jag prenumererade en gång på MW, men kul att läsa nyheter som är 1 månad gamla. Det är svårt att komma med färska nyheter när internet regerar det området försej. Jag skulle rikta in tidningen mer på sånt som inte är färskt och hett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att chefredaktören Andreas Leijon var ganska så "lam" forumkraschen hände. Eller lam och lam, men att han inte tog tag i problemet med en gång utan att ha la ned forumet upp igen och sedan så krascher det igen efter några timmar/dagar. Det skulle krävas ett par gånger innan han tog tag i det på riktigt. Sedan är själva tidningen grymt bra. Fortsätt så, men förbättra internet biten som nu verkar fungera ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Dom flesta guiderna och det kommer upp på hemsidan drygt 1 månad efter numret släppts.

Där är jag inte helt med dig, det är lite 50/50, ibland känner man när man bläddrar i tidningen att 'det här läste jag för två veckor sen på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tycker det är dåligt att man inte kan prenumerera på tidningen och få en faktura med varje tidning. Istället måste man betala ett totalbelopp för en prenumeration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara säga att jag blir sååå irriterad när man använder ordet "editerare"...det har skett både här på weben och nu i tidningen, det ordet existerar inte, och jag förstår inte vad det är för fel på det etablerade "redigerare", försöker ni spara in på trycksvärtan ?...skärp er...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jag måste bara säga att jag blir sååå irriterad när man använder ordet "editerare"...det har skett både här på weben och nu i tidningen, det ordet existerar inte, och jag förstår inte vad det är för fel på det etablerade "redigerare", försöker ni spara in på trycksvärtan ?...skärp er...

Usch, det får mig att rysa. Har tyvärr inte alltid koll på varje liten detalj men jag ska ta det som min personliga uppgift i livet att utrota detta språkliga förfall från MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på nätet och det verkar vara ganska många

som använder uttrycket "editerare" där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Usch, det får mig att rysa. Har tyvärr inte alltid koll på varje liten detalj men jag ska ta det som min personliga uppgift i livet att utrota detta språkliga förfall från MacWorld.

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst ca 10 nummer av Macworld i följd. Jag har tidigare inte läst tidningen men jag köpte av en slump ett nummer och bestämde mig för att prenumerera ett tag.

 

Till att börja med så tycker jag att ha flera sidor med "nyheter" som egentligen är en månad gammal inte är så uppskattat. Det blir mest att man bläddrar förbi dessa då man redan läst alla nyheter för länge sedan, flera gånger. Det är som att hitta en Aftonbladet från förra månaden på dass som man bläddrar igenom på två minuter då man känner till allt redan.

 

Artiklar om "100 bästa programmen för mac", "bästa webläsarna" och "såhär gör du din mac snabbare". Dessa känns väldigt uttjatad. Inte bara i Macworld utan i datortidningar generellt.

Jag tror att dom som läser Macworld har väldigt bra koll på vilka program man använder, vilken webläsare eller epostklient man föredrar. Vill man utforska alla olika program som finns så ligger det närmare att googla fram information eller själv testa programmet.

 

Varför kan man inte ha ett uppslag med en kort sammanfattning av månadens nyheter och en kort beskrivning om dessa, istället för flera sidor?

Varför kan man inte ha en lista på ett uppslag över dom program som Macworld rekomenderar just nu för olika saker, som tex "Macworld Återförsäljarlistan"?

 

Nog med ris. Det jag gillar i Macworld;

 

Alla guider till olika program. Jag gillar era Photoshop och Illustrator-tips. Er Wordpress-guide gillade jag verkligen. Jag hade stor hjälp av er iPhoto-guide.

Så alla dessa guider kan jag bara tacka för.

 

Det känns som att tidningens skrivs för en svensson som inte alls är insatt i datorer. Macworld är sveriges enda mactidning (?) och det kan kännas att det blir lite ytligt. Väldigt sällan får man riktiga djupdykningar. Jag vill tro att dom som läser sveriges enda mactidning har mer datorkunskap än den vanliga människan, men jag kanske har fel.

Detta vet ni bergis bättre än mig genom olika undersökningar osv, men det är vad jag känner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...