Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man bort gamla sökningar


Mackult

Rekommendera Poster

Vi är flera som använder samma dator på jobbet och ibland kan det vara lite onödigt :blush: att se kollegors sökningar i exempelvis Eniro. Har tömt cache och tagit bort cookies men detta tycks inte hjälpa. Hur ska man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga var seröst ställd och handlade inte om porrsurfning :angry: utan om sökningar i Eniro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga var seröst ställd och handlade inte om porrsurfning :angry:  utan om sökningar i Eniro

pc eller mac??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inget stort problem men det skulle ändå vara intressant att veta hur man gör. Själv har jag inte hittat någon tråd på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vad jag vet finns det bara fyra sätt som detta kan uppträda på: Cookies, cache, history eller sessioner. Cookies är en liten fil på din Mac som sparar information, men dessa har du ju tagit bort.

 

Cachen är inte sannolik, men även om så vore så säger du ju att du har raderat den.

 

History-filen sparar ju alla länkar du varit på, inklusive dem som är mycket långa och innehåller många konstiga tecken. Skriver du in "www.eni" så fyller den på, och trycker man då OK så går webbläsaren till den adressen. Den långa URL:en med alla konstiga tecken, innehåller en del variabler - mao, den sökning du gjorde på Eniro ligger i URL:en.

 

Sessioner fungerar (om jag förstått det rätt) ungefär som cookies, med den skillnaden att sessioner sparas på webbservern. Sessioner avslutas dock oftast efter en ganska kort tid (15 minuter här på forumen) eller i varje fall när du avslutar webbläsaren.

 

Vissa webbläsare har även en intern funktion för att komma ihåg vilka värden som matas in i olika formulär på webben. I Safari hittar man den under Inställningar>Automformulär. Om kryssrutan "Andra formulär" försöker Safari spara information som matas in i olika formulär.

 

Mitt råd är alltså att du när du varit på Eniro och sökt även raderar din History-fil, samt att du kryssar ur "Andra formulär" i Safari (eller motsvarande funktion i andra webbläsare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar. Problemet är löst :D Jag raderade history och kryssade ur "Andra formulär".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...