Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Blinkande ?

Leffe

Recommended Posts

En kompis ringde i afton och hade problem med sin iMac/350.

Den hängde sig när han var ute med Netscape.

Han tvingade den att starta om, men då kom det blinkande frågetecknet upp.

Har ni ngt knep eller måste jag dit och installera om systemet?

Det betyder att den inte hittar startskivan...

Försök att använda PRAM vid uppstart

alt, äpple samt P och R samtidigt nedtryckta, invänta minst två omgångar startljud, släpp sedan knapparna

Eller börja med detta

Har han Systemskivan så försök starta med den, håll nere c vid uppstart och leta upp upp

Skivkontroll och kör det.

Du kan också be honom starta datorn och hålla nere shifttangenten, då startar datorn utan

tilläggen. Kan vara ett tillägg som är trasigt, men jag tror mest på mitt första alternativ... :)

LEFFE

ho ho

Hur har det gått?

Du kan också be honom starta datorn och hålla nere shifttangenten, då startar datorn utan

tilläggen. Kan vara ett tillägg som är trasigt, men jag tror mest på mitt första alternativ... :)

Om frågetecknet blinkar så kan man inte starta utan tillägg heller eftersom det inte finns någon startskiva

Testa att hålla in cmd+alt+shift+backsteg under uppstart

Ville inte få fler inlägg :D

Men jag fick börja komma ihåg mitt gamla OS 9 igen, och så kom det pö om pö..

Fick det i fel ordning bara.

Jo visst kan man försöka starta med shift, det kan vara ett tillägg som spökar.

Troligast är att något är sönder i systemet.

PRAM är väl bättre att köra direkt

Hvilken funksjon har den tastekombinasjonen (kjenner ikke til den fra tidligere)???

Et mulig alternativ kan jo være å starte opp med tilvalg-tasten nedtrykt (mener å huske at det var kun tilvalg-tasten). Da leter Mac'en opp tilgjengelige systemmapper, slik at du kan velge hvilken du skal start opp med.

Tack för alla förslag.

Jag har inte pratat med honom än men jag ska dit och titta och lägga händerna på datorn

så får vi se vad som händer.

Liksom Poca så har jag lagt OS 9 på hyllan för länge sen så man har glömt en hel del.

Jag meddelar sedan hur det gått.

Hvilken funksjon har den tastekombinasjonen (kjenner ikke til den fra tidligere)???

Kanske skulle ha skrivit vad det betydde också.

Förbigå startskivan är vad den gör. Jag tror inte att det kommer att funka eftersom det inte finns någon startskiva.

Det betyder att normala startskivan inte används utan bussen scannas bakifrån. Ett alternativ om C inte fungerar för att starta från CD-skiva eller om man t ex har två skivor eller partitioner och vill starta från en annan som inte är aktiv.

På moderna Macar trycker man bara på ALT vid uppstart så får man en lista över alla startbara skivor. Det fungerar dock inte på äldre burkar.

Det blev att installera ett nytt system och flytta över det som behövdes från den gamla systemappen.

Nu går den som en klocka.

Det var nog det bästa. Du skapade alltså en ny Systemmapp, vid sidan av den gamla.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...