Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårdvara i en PowerPC 7600


Gäst enorMACirklar

Rekommendera Poster

Gäst enorMACirklar

Hej, alla som anser att en 604e-processorbyggd Mac fortfarande är användbar!

 

Kan någon ge mig nödvändiga förmaningar och tips hur jag ska tänka och göra? :unsure:

 

Jag vill:

* byta ut originaldisken (1,2 GB) till en originaldisk hos en PowerPC 8600/604ev-250MHz (4 GB), alternativt till 2 st likadana 9,1 GB diskar (RAID?),

* byta ut CD-läsaren (8x hastighet) mot den i 8600:an (24x hastigheten),

* byta ut diskettstationen (som kärvar) mot den i 8600:an och

* plocka över 2 st 1 MB VRAM från 8600:an (går det?) för att maximera VRAM i min 7600:a.

 

FRÅGOR

  1. SCSI-diskar är olika snabba, ska man fundera på att uppgradera från "narrow"? Behövs isåfall något nytt kort? Äventyrar jag stabiliteten i hårdvarukonfigurationen då?
  2. När jag byter CD-läsare och diskettstation, måste jag gå tillväga på ett korrekt vis? Hur?
  3. Kan datorn bli långsammare av att uppgradera? Ge mig gärna exempel!

Med tack på förhand :geros:

Bruno

 

Jag har redan uppdaterat min PowerPC 7600 så här:

* bytt från 604-132MHz till 604e-200MHz,

* uppgraderat L2-cache till 512 KB och

* ökat internminnet till 512 MB (4x 128MB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka du vidare, det är ju knappt något som skiljer mellan 7600 och 8600, förutom då lådan.

Skall du in med en extra hårddisk, så har du ju släden från 8600 och är därmed ett bekymmer mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar

jo, heeej...

 

... finns det någon sajt då, på Svenska helst, som kan ha svar på mina små :armskeptisk: frågor?

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de delar du nämner är ju uppenbara när du öppnar höljet. För att komma in längre, ner till minnena, t.ex. får du lossa en spärr och vika upp diverse "dörrar". Hittar du bara spärrarna så känner du nog igen rubbet, behövs ingen instruktion för det, förutom att strömsladden skall vara utdragen, ja alla anslutningar, samt att bära antistatband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt: Du ska bända loss framsidorna på 8600-an, alltså plasten kring diskett- och CD-inmatningen. Där sitter skruvar du ska lossa, enheterna ska dras ut framåt ur datorn. Innan dess måste du lossa kablarna i datorn. Tryck ner gröna knappen och ta loss sidan, lägg ner burken med öppningen uppåt och lossa på de båda gröna handtagen, vik därefter upp den övre delen av burken. Dra loss ström- och datakablarna till enheterna som ska flyttas. Dra sedan ut dem framåt.

 

Jag har aldrig använt antistatarmband som nämndes ovan, det räcker att man antistatar sig genom att ta i ett element innan man börjar. Jag brukar också ha kvar strömsladden i (det ska visst va bra med tanke på den statiska elekticiteten...).

 

VRAM-minnena vet jag inte om man kan flytta. Sätt isf i dem sist efter att du kollat att allt annat funkar så märker du om just de ställer till med nåt.

 

Diskettenheter kan krångla men kan funka igen efter rengöring. Testa med rengöringsdiskett eller var lite brutal och dammsug rent den, det kan göra underverk ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar

Tack, Giggs!

 

När jag har fått hem 8200:an, ska jag strax sätta fart. Innan dess samlar jag på mig av andras erfarenheter.

 

Till dig, Giggs, och andra på detta forum: Är det något jag behöver tänka på, när det gäller att få 7600:an att identifiera nya enheter? Eller är det bara att plugga in och köra sedan? :chockadskeptisk: alt. :ThumbsUp:

 

Bruno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Tack, Giggs!

 

När jag har fått hem 8200:an, ska jag strax sätta fart. Innan dess samlar jag på mig av andras erfarenheter.

 

Till dig, Giggs, och andra på detta forum: Är det något jag behöver tänka på, när det gäller att få 7600:an att identifiera nya enheter? Eller är det bara att plugga in och köra sedan? :chockadskeptisk: alt. :ThumbsUp:

 

Bruno

 

 

Kolla i dessa servicemanualer. Med dem klarar du att mecka med det mesta i burkarna. Säg till när du fått hem dem, så att jag kan plocka bort filerna.

 

Powermac 8600 mfl

PowerMac 7600 mfl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Giggs!

 

När jag har fått hem 8200:an, ska jag strax sätta fart. Innan dess samlar jag på mig av andras erfarenheter.

 

Till dig, Giggs, och andra på detta forum: Är det något jag behöver tänka på, när det gäller att få 7600:an att identifiera nya enheter? Eller är det bara att plugga in och köra sedan? :chockadskeptisk: alt. :ThumbsUp:

 

Bruno

De enheterna ska bara vara att plugga in och köra.

 

När det gäller hårddiskar - du har inte funderat på att använda dig av nyare IDE-diskar istället för gamla SCSI? Det du då behöver är ett ATA-kort som sätts i en PCI-plats där du sedan kopplar in din IDE-HD. Det kostar ju förstås om du måste köpa grejorna, men du får ju mer lagringsutrymme.

 

Macoteket säljer Acard ATA66 för 295:- exkl moms och frakt. Med den dyrare ATA133 kan du koppla in HD-ar större än 128GB och troligtvis också moderna CD-brännare (alltså enheter av typ ATAPI). Fördelen med ett sånt kort och en eller flera IDE-diskar är att du kan ha glädje av dem även om du byter upp dig ett snäpp eller två och skaffar t ex en B/W G3 eller PowerMac G4 eftersom de funkar rakt av även i dessa modernare maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar

Oj, det har insmugit en felskrivning i (mitt eget) inlägg #7, med påföljd att citat därifrån i påföljande inlägg #8 och #9 har "ärvt" felet.

Fel: "8200:an"

Rätt: "8600:an"

Hav överseende!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken: Varför vill du rensa 8600:an? Paj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar

Ja, den beter sig underligt. Den slår på av sig själv, när man försöker att stänga av.

 

8600:an är en bättre begagnad burk som jag köpt i andra hand. 7600:an , däremot, är min egen sedan 1996. Därför vill jag ha kvar den, för att utrusta den med vad jag kan hitta nu i efterhand.

 

Båda burkarna körs med system 9.1 i HFS Standard. Är det något som kan innebära problem?

 

Två likadana hårddiskar à 9 GB, utöver originaldisken på 4 GB, sitter i 8600:an. I 7600:an sitter originaldisken på 1,2 GB

 

Har du tips/är du intresserad av delar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ja, den beter sig underligt. Den slår på av sig själv, när man försöker att stänga av.

 

8600:an är en bättre begagnad burk som jag köpt i andra hand. 7600:an , däremot, är min egen sedan 1996. Därför vill jag ha kvar den, för att utrusta den med vad jag kan hitta nu i efterhand.

 

Båda burkarna körs med system 9.1 i HFS Standard. Är det något som kan innebära problem?

 

Två likadana hårddiskar à 9 GB, utöver originaldisken på 4 GB, sitter i 8600:an. I 7600:an sitter originaldisken på 1,2 GB

 

Har du tips/är du intresserad av delar? :)

Jag skulle gärna vilja ha lite mer minne...

Sitter själv med en "maxad" 7600 (OS X (som är instabilt), G3, ATA-kort, dvd-brännare, usb etc...) som min son har och spelar enkla barnspel på. Jag använder datorn mest för att det är roligt att ha kvar gamla grejer som faktiskt fungerar. Den är mkt bra som musikdator (spela Itunes alltså) och att surfa med. Jag gillar att leka med hårdvara etc...

 

(Ska tillägga att det är inga nya grejer som sitter i burken, bara begagnade från andra slaktade datorer.)

 

Som sagt; har du några stora billiga ram-minnen med många MB att sälja så är jag kanske intresserad. Men jag antar att du vill ha såna själv...

 

Vad beträffar "HFS standard" så är den formateringen optimerad för diskar under 1 GB. Jag anser att du bör omformatera diskarna i HFS+ för att få ut så mycket plats som möjligt.

 

Håll tråden levande om du har fler frågor.

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt; har du några stora billiga ram-minnen med många MB att sälja så är jag kanske intresserad. Men jag antar att du vill ha såna själv...

Jag har ett 128 och massor med 64 om du vill köpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en fin 7600 med dubbla 180MHz 604e:or i sig :) Hittade en skrotdator på skolgården för några år sen, en trasig 9600/300 (utan CPU), slängde in minnena och nu har 7600:an 224MB RAM.

 

Tyvärr har jag inte hittat någon vettig användning för denna fina gamla jobbdator som min far hade, så den står i garderoben. Men den är kul att pilla med ibland :D Klarar ju Gameboy och Nintendo-emulatorer samt en massa gamla spel (aperion, swoop, gubble o.s.v).

 

Kanske kan jag använda den som videomottagare någon gång, den har ju faktist ett fint videokort. :P

 

Jag har en gammal 7200/90 för den som vill ha, den tar upp plats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
[vet inte hur man raderar inlägg]

 

Man kan bara redigera, inte radera.

 

För övrigt tipsar jag om LowendMac som handlar om gamla Macar.

http://lowendmac.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst enorMACirklar

Finns det några instruktioner hur man byter hårddisk i 7600'an? Vad ska man tänka på, för att förhindra missöden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Åhåå, villken fantastiskt tråd!

Har själv en skapligt moddad 7600 stående i ett garage. Var det inte så att man kunde lägga 8 enheter på en scsi bus?

Jag hade ett pc chassi som jag stoppade alla diskar o läsare i för att få plats.

 

När den gäller 604e prollen så var den rätt simpel att klocka.

 

http://www.xlr8yourmac.com/tips/mach5info.html

Det var inte den här sidan som jag tänkte på, har för mej att det va någon snubbe i schweiz som hade en kanonsida med bilder o mycket utförliga beskrivningar o så.

 

enorMACirklar: SCSI diskar är typ som tegelstenar. Andvänd sunt förnuft så går det bra:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst enorMACirklar

iMatte!

 

Har du en användarmanual till Centris/Quadra 650? Jag fick hjälp av dig tidigare med servicemanualer för PowerPC 7600 och 8600, och misstänker att du kanske kan ha någon manual för en 650 också. Jag äger en Centris 650 och vill uppgradera den med större RAM och VRAM, kanske byta systembatteri längre fram. Jag vet ju inte ens hur man öppnar burken!

 

Är även på jakt efter System 7.6.1, och har hört mig för här och där och hoppas att få svar från någon.

 

Bruno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Vi har ett par 7600 i drift (om än inte så ofta). De är uppgraderade till G3, och har 4-9 Gb hårddisk. 4 Gb räcker långt för det man normalt har en 7600 till. Annars är det IDE-kort som gäller, som sagt.

 

Jag har försökt stoppa i ett USB-kort, men det gick tyvärr inte. Det var ett billigt kort som skulle funka i en Mac, men antingen var specen fel eller så gjorde jag fel. Jag kör 8.6 och har uppdaterat med USB-drivrutin, men det hjälpte inte. Grejen med USB är ju att få en enkel metod att flytta filer. Att prata med OSX över nätverket är inte att tänka på. (Jag har nästan helt slutat flytta filer över nätverket eftersom OSX är så helkasst på det. Jo, det är det.)

 

En bra anledning att stoppa i ett IDE-kort skulle väl vara just att flytta data. Dvs om det går att få en CD/DVD-brännare att funka.

 

Nåväl, 7600 är trevlig, hyfsat kompakt, men den sjunger på sista versen och mer ändå. 8.6 är bra mycket bättre att köra på en Mac där man har både USB och IDE från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt stoppa i ett USB-kort, men det gick tyvärr inte. Det var ett billigt kort som skulle funka i en Mac, men antingen var specen fel eller så gjorde jag fel. Jag kör 8.6 och har uppdaterat med USB-drivrutin, men det hjälpte inte. Grejen med USB är ju att få en enkel metod att flytta filer. Att prata med OSX över nätverket är inte att tänka på. (Jag har nästan helt slutat flytta filer över nätverket eftersom OSX är så helkasst på det. Jo, det är det.)

Den drivrutin till USB som hör till 8.6 är inte bra. Prova att lägga in en nyare version från ett 9-system, ju senare desto bättre. Då jag provat har det funkat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...