Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diskutera MacWorld 6/2007


Anna Muller

Rekommendera Poster

Anna Muller

MacWorld 6 / 2007!





 

Vad var bra, vad var mindre bra? Diskutera hela vårt stora sommarnummer här!

post-107-1180433774_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt omslag. :ThumbsUp:

Du har haft ett kostnärligt finger med i spelet eller hur? :fundersam:

 

Tyckte kanske att förra var ett lite matt Nr, men denna upplaga ska bli kul att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt! Kan inte vänta tills jag får läsa fotospecialen och även testen av ljudkort! Detta nummer verkar som gjort för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Windows på Mac" känns väldigt gjort, men det kanske behövs.

Digitalkameror och Ljudkort är inget som intresserar mig, men är bra att ni har med nu inför semestrarna och Ljudracet har väl inte körts nu på ett par nummer.

 

Bra med en special om VLC.

 

Sen får ni gärna publicera större bilder. Vad står det under "Bästa Mactipsen" och "Framtiden är här"?

 

Snyggt omslag var det iaf. Det slängde ni inte ihop dagen efter senaste firmafesten! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag är bara rädd för upprepning...

 

Windows på macen: känns som om det varit på framsidan och i tidningen varje nummer sedan intel macen lanserades och sen den första artikeln så är det inget nytt under solen.

 

Första machjälpen: lite samma sak där... likvärdiga artiklar för tätt inpå.

 

Foto: Okej bara det inte är upprepning från förra året.

 

Nu har jag förlängt min prenumeration, mest bara för att inte förstöra min samling... hoppas att nästa 12 nummer är mer att läsa än dom senaste 5.

 

 

fy tusan vad jag gnäller. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är många sidor om Adobe CS3. Väldigt Många.

Hoppas att fotodelen inte är en upprepning från förra sommaren nummer.

Hoppas att det står nåt intressant om VLC.

Hoppas att ipod-sidorna har försvunnit.

 

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag skulle vilja se ett nummer där temat är hur viktigt det är att ta backup.

 

 

Firewire eller USB.2.0 hårddiskar?

Om man ska clona eller använda program typ Retrospekt ?

Utförliga beskrivningar hur man går tillväga med de olika programmen, en del är lite krångliga att förstå, då det inte finns beskrivet på svenska.

 

Alltför ofta ser vi här i forumet hur det slarvas med backup.

Känner på mig att det finns många ute i stugorna som är osäkra på vilka program de ska använda.

Räcker det med en backup? Bör man ha två, förvarade på säkra platser, i händelse av brand, stöld osv.

Ta backup på rubbet, eller bara på viktiga grejor, musik, bilder, film osv, hur gör jag då?

Kan tänka mig att det kan bli ett antal sidor om man fördjupar sig i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ärligt talat så lite besviken är jag. Tycker det blir lite väl mycket kameror och foto i MacWorld, men det kan ju bero på att jag är helt nöjd med min mobilkamera?

Sen tycker jag att man kunde lyfta fram Apples Aperture lite mer istället för dyra Photoshop.

Jag skulle överhuvudtaget vilja se mera fördjupning i Apples egna programvaror typ iWeb, aperture, logic, iCal, pages o.s.v. inte bara komigång guider.

 

Windows kan väl Pc för alla skriva om?

 

Älskar hela Macworld konceptet, min ranking för juni ser ut så här:

 

1. Macworld.se :ThumbsUp:

2. forum.macworld.se :rockapa:

3. Bloggen macworld.se/blogg :respekt:

4. MacWorld, tidningen :leijon:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Ärligt talat så lite besviken är jag. Tycker det blir lite väl mycket kameror och foto i MacWorld, men det kan ju bero på att jag är helt nöjd med min mobilkamera?

Sen tycker jag att man kunde lyfta fram Apples Aperture lite mer istället för dyra Photoshop.

Jag skulle överhuvudtaget vilja se mera fördjupning i Apples egna programvaror typ iWeb, aperture, logic, iCal, pages o.s.v. inte bara komigång guider.

 

Windows kan väl Pc för alla skriva om?

 

Älskar hela Macworld konceptet, min ranking för juni ser ut så här:

 

1. Macworld.se :ThumbsUp:

2. forum.macworld.se :rockapa:

3. Bloggen macworld.se/blogg :respekt:

4. MacWorld, tidningen :leijon:

 

jag tror att anledningen till att en fotospecial kommer är för att det varit efterfrågat i tidigare nummer, samt det stora faktum att många använder sin Mac till att pyssla med just foton

 

Apples Aperture är inte på något sätt likvärdig med Adobes Photoshop, eftersom Aperture är katalogiseringsprogram för bildern medan Photoshop är ett bildredigerings/manipuleringsprogram. Däremot är den likvärdig med Adobes Lightroom, som ligger i samma prisklass som Aperture, om än t.o.m billigare

 

Håller förövrigt helt med dig om mer genomgång av de program som redan finns i datorn, samt lite ur logic och iWork

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......

Apples Aperture är inte på något sätt likvärdig med Adobes Photoshop, eftersom Aperture är katalogiseringsprogram för bildern medan Photoshop är ett bildredigerings/manipuleringsprogram.

 

Att säga att aperture är ett katalogiseringsprogram är väl knappast hela sanningen?? vad hände med raw konverteringen o alla dess redigerings möjligheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att anledningen till att en fotospecial kommer är för att det varit efterfrågat i tidigare nummer, samt det stora faktum att många använder sin Mac till att pyssla med just foton

 

Apples Aperture är inte på något sätt likvärdig med Adobes Photoshop, eftersom Aperture är katalogiseringsprogram för bildern medan Photoshop är ett bildredigerings/manipuleringsprogram. Däremot är den likvärdig med Adobes Lightroom, som ligger i samma prisklass som Aperture, om än t.o.m billigare

 

Håller förövrigt helt med dig om mer genomgång av de program som redan finns i datorn, samt lite ur logic och iWork

 

Det finns väldigt fina bildredigerings möjligheter i Aperture. Jag tror att det mesta som tas upp i tidningens fotospecialer kan göras även i Aperture. Det är vad jag tror,inte vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitalkamera och ljudkorts testerna var kul att läsa :ThumbsUp:

Macskolan måste vara guld värd för nya användare, till stor nytta med all säkerhet

 

Men "Windows på Mac" grejerna finner jag inte kul eller läsbart någon gång, andra kanske gör det som är i behov av att använda Win, men personligen vill jag ha mindre Windows i MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja Aperture har konverteringsförmåga och viss bildredigering. Men nån motsvarighet till Photoshop är det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Sid 13: Så nollställer du Powermac. Hur nollställer man iMac intel. Tänker då på nvram som man ska hålla ner tangentera: äpple-alt-P-R och samtidigt starta datorn, eftersom startknappen sitter på baksidan vet jag inte hur jag ska göra. (små händer) :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se ett nummer där temat är hur viktigt det är att ta backup.

 

 

Firewire eller USB.2.0 hårddiskar?

Om man ska clona eller använda program typ Retrospekt ?

Utförliga beskrivningar hur man går tillväga med de olika programmen, en del är lite krångliga att förstå, då det inte finns beskrivet på svenska.

 

Alltför ofta ser vi här i forumet hur det slarvas med backup.

Känner på mig att det finns många ute i stugorna som är osäkra på vilka program de ska använda.

Räcker det med en backup? Bör man ha två, förvarade på säkra platser, i händelse av brand, stöld osv.

Ta backup på rubbet, eller bara på viktiga grejor, musik, bilder, film osv, hur gör jag då?

Kan tänka mig att det kan bli ett antal sidor om man fördjupar sig i ämnet.

 

Håller med fullständigt. En backupspecial till nästa nummer kanske? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sid 13: Så nollställer du Powermac. Hur nollställer man iMac intel. Tänker då på nvram som man ska hålla ner tangentera: äpple-alt-P-R och samtidigt starta datorn, eftersom startknappen sitter på baksidan vet jag inte hur jag ska göra. (små händer) :fundersam:

En tå kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Brukar fungera att trycka igång och snabbt som attan lägga händerna på den magiska tangentkombinationen. Det är därför man ska lyssna efter flera startpling och få bekräftat att man gjorde rätt. :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar fungera att trycka igång och snabbt som attan lägga händerna på den magiska tangentkombinationen. Det är därför man ska lyssna efter flera startpling och få bekräftat att man gjorde rätt. :toodeloo:

Äh jag gillar tån bättre :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nästa nummer blir nog säkert mycket matnyttigt

Leopard är ju på väg ut.... säkert många som frågar om "min mac klarar" kraven för

en installation

 

Hur har Intel-mac generationen överlevt sitt första år mm ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det här med ikoner.

 

Det kan man fixa utan program. Sök med google bildsök Tryck på info på den ikonen du vill ha. Kopiera det som finns på övre vänstra hörnet. Sedan info på det objekt du vill ha ikonen. Klistra in ikonen i det vänstra övre hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med ikoner.

 

Det kan man fixa utan program. Sök med google bildsök Tryck på info på den ikonen du vill ha. Kopiera det som finns på övre vänstra hörnet. Sedan info på det objekt du vill ha ikonen. Klistra in ikonen i det vänstra övre hörnet.

Ja det vet väl de flesta av oss, men det blir lite lurigare om du ska byta på t.ex papperskorgen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hmmm, extra tjockt nummer, men på omslaget är det en mac book air!! :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Bra med genomgången av lagringstjänster för foton on-line. Däremot stod det (felaktigt) att pluginen för Flickr inte fungerar med iPhoto 09, men grejen är den att det inte behövs någon plugin. Stödet finns inbyggt från början. Det borde göra att Flickr förtjänar ännu lite högre betyg än vad det fick

 

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra med genomgången av lagringstjänster för foton on-line. Däremot stod det (felaktigt) att pluginen för Flickr inte fungerar med iPhoto 09, men grejen är den att det inte behövs någon plugin. Stödet finns inbyggt från början. Det borde göra att Flickr förtjänar ännu lite högre betyg än vad det fick

 

Bosse

Du är medveten om att det här är en tidning som kom 2007 och då är det väldigt omöjligt att iPhoto '09 skulle ha funnits ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...