Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Montera hårddisk


jo.sell

Rekommendera Poster

Irriterad...

 

jag har precis köpt en hårdisk, Maxtor fireWire och USB2 200GB glad i hågen laddad jag ner ett gäng filmer från en kompis. Tog min nya disk hem och skulle titta. Vart snopen när den inte kom upp. efter ett tags prövande startde jag upp macen i 9.2 tre sekunder efter att systemet var upp kom disken fram...

 

Vad är problemet jag använde 10.6 men har nu uppgraderat det till 10.8 jag har också inst en uppdat. från maxtor men inget hjälper. En lösning skulle väl vara att formatera om hårddisken men det skulle betyda att jag måste ladda om alla filmer. vilket vore jobbigt.

 

har ni någon lösning?

 

Mvh

 

jo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

För att ha en chans att hjälpa dig får jag ställa några frågor.

 

För det första, vilket system har du egentligen? Du kan varken ha 10.6 eller 10.8, eftersom systemversionen just nu ligger på 10.3. Eller är det något annat som är 10.8? För det andra, vad har du för dator? Om det inte är en G5:a, ny power- eller ibook – vad är det för USB2-kort du har stoppat i, och har du kollat att det funkar som det ska i OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag var lite väl snabb nära jag skrev...

 

jag hade så klart 10.2.6 och byte till 10.2.8 jag har en ibook G3 600 och använder FireWire anslutningen som finns i datorn från början.

 

Just nu har jag formaterat om disken mad disk utility, macstandard vilket gör att den fungerar smärtfritt på min dator men däremot går det inte att koppla den till en PC (Windows XP). Tanken var att jag skulle kunna använda den både mot PC och Mac eftersom jag har PC på jobbet.

 

Finns det något annat program att formatera disken för både mac och PC? Hoppas jag har givit tillräcklig info denna gång

 

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag var lite väl snabb nära jag skrev...

 

jag hade så klart 10.2.6 och byte till 10.2.8 jag har en ibook G3 600 och använder FireWire anslutningen som finns i datorn från början.

 

Just nu har jag formaterat om disken mad disk utility, macstandard vilket gör att den fungerar smärtfritt på min dator men däremot går det inte att koppla den till en PC (Windows XP). Tanken var att jag skulle kunna använda den både mot PC och Mac eftersom jag har PC på jobbet.

 

Finns det något annat program att formatera disken för både mac och PC? Hoppas jag har givit tillräcklig info denna gång

 

Jens

Har du kollat om du inte fått med drivrutiner till din HD som gör att det fungerar både på PC och mac.

 

Jag har en extern HD, en LaCie, som fungerade på båda systemen. Den formaterades via en PC och fungerade sen utan problem i båda som sagt. Har för mig att den som installerade och formaterade min sa att det var lite bökigt beroende på drivrutinerna.

 

Lycka till!

 

Vänliga Hälsningar

 

jojjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog formatera disken i "PC-format" -vad det nu kan heta.....

windows läser antagligen inte Mac OS standard-format (eller Mac OS Extended)

det gör du förmodligen lättast på en PC (nåja)

 

det går säkert formatera disken i PC-format, på macen med, men jag vet inte hur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Irriterad...

 

jag har precis köpt en hårdisk, Maxtor fireWire och USB2 200GB glad i hågen laddad jag ner ett gäng filmer från en kompis. Tog min nya disk hem och skulle titta. Vart snopen när den inte kom upp. efter ett tags prövande startde jag upp macen i 9.2 tre sekunder efter att systemet var upp kom disken fram...

 

Vad är problemet jag använde 10.6 men har nu uppgraderat det till 10.8 jag har också inst en uppdat. från maxtor men inget hjälper. En lösning skulle väl vara att formatera om hårddisken men det skulle betyda att jag måste ladda om alla filmer. vilket vore jobbigt.

 

har ni någon lösning?

 

Mvh

 

jo

Hej!

 

Du bör genast formatera om den disken då du gjort fel och formaterat den i Mac OS Standard som har en fast antal allokeringsblock vilket gör att varje block får större och större storlek ju större disk vilket innebär att lagringen av filer blir mer och mer utrymmeskrävande ju större disk du har. Du bör välja alternativet Mac OS Extended(HFS+) som har en fast Block storlek men istället allokerar fler och fler block ju större HD'n är som det är nu så är troligtvis din disk nästan fylld redan om du har en massa filmer på den. Det faktum att du valt Mac OS Standard kan också påverka OSX möjlighet att se den men det är bara spekulation. Andra möjligheter är att den är identifierad men vägrar monteras på skrivbordet. Kolla då in Apple System Profiler/ Apple System Information och se om den finns listat där som volym/enhet. Andra möjligheter är att de Hårddisk Drivers som nu används endast är kompatibla med Klassiskt Mac OS och fungerar då ej under OSX. Andra möjligheter är att du använt Disk Utility för Mac OS9.X när du formaterade den istället för Disk Utiliy på OSX skivan vilket kan orsaka problem.

 

OSX Disk Utility kan man formattera Hårddiskar i MS DOS format för användning även med PC. Problemet för dig är att din disk är större än 128GB vilket innebär att du ej kan använda OSX Disk Utility som ej tillåter dig att skapa partioner för MS DOS. Du måste då aktivera och formatera och partionera disken på en PC med Windows och se till att ingen partion överstiger 128GB för då vägrar OSX befatta sig med den.

 

Varför säger du att du måste ladda ner alla filer igen om du formatterar om disken har du ingen CD brännare?

 

Det måste du ju skaffa ett måste idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Tack för hjälpen!

 

Tänkte bara berätta hur jag gjorde. Disken är nu formaterad i Extended (HFS+). Funkar därmed bra på min Mac.

 

För att det ska fungera på PC använder jag ett litet smidigt program som heter MacOpener.

 

En annan lösning som jag hittade på nätet är att ha två partioner en med HFS+ och en med FAT32 för PC om det är någon som är intresserad kan de läsa mer på följande adress.

 

http://forums.osxfaq.com/viewtopic.php?t=4893

 

mvh

 

Jo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...