Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Power Mac G4 533 Dual startar bara via


Claude

Rekommendera Poster

Min (eller rättare sagt farsans) PowerMacG4 (533 dual) har fått ett väldans konstigt problem. Om man stänger av den, startar den inte (det verkar som om det blir någon sorts kortslutning). Om man däremot drar ut kontakten, väntar en stund och sätter i den igen, startar den glatt som vanligt. Men inte nog med detta, när jag installerade panther på den, vaknar den inte längre ur vila, utan kortsluter sig (kanske, det kan vara något annat) och stänger av sig.'

 

Datorn är fylld med en massa skrot; fyra olika hårddiskar, ATA-133-kort, 1 GB ram, Audiophile 2496 och antagligen också en massa damm. Om någon varit med om detta / har en lösning är jag och farsan mycket tacksamma... garanti och sånt där har ju gått ut för åratal sedan... och det skulle bli rackarns dyrt att lämna in datorn... (pengar man hellre sparar till en G5a!)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara ett "Pantherfel".

 

Har du kollat på länken MacWorld la ut

 

MacFixit

 

Där finns ju bland annat felet om vila

När bytte ni batteriet i datorn borde jag kanske fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara ett "Pantherfel".

 

Har du kollat på länken MacWorld la ut

 

MacFixit

 

Där finns ju bland annat felet om vila

Det har funnits ganska mycket längre. Det var bara det att det började hända samma sak efter vila också som kom efter panther. Jag har kollat länken, men det hjälpte inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper, och om denna filen "com.apple.PowerManagement.plist file " finns i nuvarande Panther (har inte Panther ännu)

 

Den var upphov till strul med vila minns jag i tidigare version av X.

 

Se om den finns i ditt Bibliotek> Preferenser

Släng den och starta om datorn, det skapas en ny...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper, och om denna filen "com.apple.PowerManagement.plist file " finns i nuvarande Panther (har inte  Panther ännu)

 

Den var upphov till strul med vila minns jag i tidigare version av X.

 

Se om den finns i ditt Bibliotek> Preferenser

Släng den och starta om datorn, det skapas en ny...

Kan testa det. Farsan fick nån teori idag om att det kunde vara datorns batteri som tagit slut. Det är inte bytt sedan datorn var ny (knappt tre år). Fast å andra sidan har vår 7300 kvar originalbatteriet, som inte tagit slut än...

 

[edit:]

Har nu sökt på "powermanagement" och det finns inte någon sådan fil på datorn (varken i /System/Library, /Library eller ~/Library). Jag sätter mitt hopp till ett nytt batteri på måndag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper, och om denna filen "com.apple.PowerManagement.plist file " finns i nuvarande Panther (har inte  Panther ännu)

 

Den var upphov till strul med vila minns jag i tidigare version av X.

 

Se om den finns i ditt Bibliotek> Preferenser

Släng den och starta om datorn, det skapas en ny...

Kan testa det. Farsan fick nån teori idag om att det kunde vara datorns batteri som tagit slut. Det är inte bytt sedan datorn var ny (knappt tre år). Fast å andra sidan har vår 7300 kvar originalbatteriet, som inte tagit slut än...

 

[edit:]

Har nu sökt på "powermanagement" och det finns inte någon sådan fil på datorn (varken i /System/Library, /Library eller ~/Library). Jag sätter mitt hopp till ett nytt batteri på måndag...

nähä... batteriet är bytt och det funkar inte ett dugg bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...