Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ena skärmen säckade ihop totalt


kimrin

Rekommendera Poster

Jag har avancerade problem med min stationära G4 med extra grafikkort för att ha möjligheten att använda dubbla skärmar.

Detta efter att ha installerat 10.3 över 10.2.

Den ena (antar att det är det separata skärmkortet) är bara grå (256 färger - enda valmöjligheten (ändå bara grå)) och riktigt tråkig i upplösning (640x480 - inga andra valmöjligheter).

Verkar som om den inte hittar drivrutinen eller nått annat helvete. Mycket frustrerande.

Jag blir så trött och arg!!!

funkade utan problem i 10.2 ju!!!

Vet någon om det kan vara någon inställning i nått bibliotek som jag bara behöver kasta?!?

Gud va skönt i så fall!!!

 

Borde aldrig ha installerat, borde ha lärt mig att det går åt helvete så fort man försöker sig på nått nytt...

 

Ser inte fram emot att få reda på allt annat som inte längre funkar...

Men exposé eller vad det heter är ju jättebra i alla fall!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Var inte orolig, du har väl antagligen, liksom jag och flera andra, satt in ett Nvidia Geforce 2 MX kort i din Sawtooth

och det stöds inte av Panther.

Det finns en del alternativa lösningar beskrivna på MacFixit.

Själv tänker jag under veckan plocka ur kortet och sätta tillbaka originalkortet, och sedan göra en del justeringar som beskrivs.

Länken till MacFixits sidan finner du

 

Här

 

Direktlänk finner du

 

Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... inte riktigt...

Jag har kvar mitt originalkort som jag fick med (jag har en G4 867 Mhz) och satte i mitt gamla ATI, ATY LT-C, som jag haft ganska så länge och som fram till 10.3 funkat utmärkt för att ha en extra skärm inkopplad.

Jag är mycket, mycket trött på att datorer strular ALLTID så fort man ska installera något nytt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man på ett smdigt och enkelt sätt komma tillbaka till 10.2?

Kan man liksom installera 10.2 över 10.3...? Antagligen inte...

Måste jag installera om det och dra över alla inställningar och installera om allting...

Jag blir så trött...

Helvete... har ju en hemtenta jag måste bli klar med... Har inte tid med det här!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att öppna terminalen och skriv in följande:

 

sudo nvram boot-args="romndrv=1"

 

och adminlösenordet när det begärs. Starta sedan om datorn. Det fick igång mitt gamla twinturbo. Ska funka till de flesta.

 

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack!

Verkar ju bra ifall det funkar!

Men... jag kan inte sånt här "tekniskt" finlir.

vad innebär det här?

Jag sabbar inte hela systemet nu eller?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då!

Ingen fara. Om du inte är van vid att skriva i terminalen kanske det kan vara värt att påpeka att du ska trycka på "enter" efter att du skrivit in kommandona.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eeeh... det där med enter räknade jag faktiskt ut själv.

Problmet nu är att den inte går att starta upp...

Kernel Panic tror jag att felmeddelandet som jag får upp heter.

Det står i alla fall att jag måste "shut down" datorn och så står det på typ 3-4 språk.

Provar nu att starta upp den genom att hålla nere shift, men INGENTING händer...

 

Har verkligen inte tid med det här.

Har en hemtenta som jag inte fått gjort någonting med idag.

Och så massa jobb i veckan.

Kul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom märkte jag (innan jag gjorde terminal-missen) att mail inte funkade. gick inte ens att starta upp.

Perfekt!

 

Inte för att det har med den här tråden att göra, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tråden där jag fick tipset:

 

http://www.macosxhints.com/article.php?sto...031101233045375

 

Jag läste den inte så noga först utan testade direkt. Funkade klockrent för mig. Men det visade sig längre ned att en del hade fått problem liknande dina. Lösningen kommer i citat nedanför:

 

"Since the Terminal command:

 

sudo nvram boot-args="romndrv=1"

 

...simply modifies an NVRAM setting, you can restore this setting to its default value, by resetting the Mac's NVRAM (same procedure as a PRAM reset, but done from powerup instead of restart): power down the Mac, then power it back up, and then quickly, before the screen lights up, hold down these four key: Command (the Apple key), Option, P, and R, and keep them held down until the Mac restarts itself (you'll hear the startup chime). Then let go, and let the Mac boot up. This worked for me--I tried the terminal mod after upgrading to 10.3.1, and it caused my B&W G3, with an ATI Xclaim video card running a second monitor, to crash at subsequent startups, until I reset the NVRAM.

 

Before I tried this mod, right after upgrading to 10.3.1, I found that my ATI Xclaim video card was running my second monitor--it wasn't black as some people have found--but it displayed only grayscale, and when I turned on mirroring (in the "Arrangement" tab of the Displays prefspane), the second monitor got a messy overlay of some kind of crosshatch pattern, and both my main and my second monitor would display only 256 colors maximum. I haven't figured that one out yet."

 

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack!

Synd att jag inte såg det igår...

Har precis installerat nytt system på datorn.

Fasar över alla inställningar jag måste göra om, alla installationer jag måste göra igen, alla lösenord jag har förträngt och alla mina stackars mail som jag antagligen aldrig kommer se igen...

Kul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...