Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Word


Mulle

Rekommendera Poster

Nisus Writer är en gammal favorit som finns i fräsch OS X-version. Klarar av word-filer (.doc). Mer info och 30-dagars testversion finns på nisus.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att Textredigerare är ett värdigt alternativ till Word. Programmet har alla funktioner en normal användare kan behöva om man skriver text och kanske har bilder också. I Mac OS X 10.3 kan Textredigerare dessutom läsa .doc-filer, så då kan det helt ersätta Word!

 

Om man vill göra mer än så tycker jag nog man ska använda InDesign eller annat layoutprogram eftersom layoutfunktionerna i Word är värdelösa enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att Textredigerare är ett värdigt alternativ till Word. Programmet har alla funktioner en normal användare kan behöva om man skriver text och kanske har bilder också. I Mac OS X 10.3 kan Textredigerare dessutom läsa .doc-filer, så då kan det helt ersätta Word!

 

Håller till stor del med, men stöd för tabeller, fotnoter och skapande av index och kapitel lista skulle kunna vara hjälpsamt när man skriver tex universitets uppsatser eller specialarbeten på gymnasienivå.

Det vore också trevligt om man, som i Word, skulle kunna definiera sina egna text typer, där varje typ har sin egen font, storlek och form (bold, underlined, ...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa RagTime Solo :D Finns att ladda ner från versiontracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Skulle ju inte förvåna mig om Open Office har det, inte det minsta faktiskt. Men jag vet inte. Har faktiskt inte testat det än. Ska göra det nästa gång jag har lite ledig tid till en sån sak, och känner att jag behöver Word...

 

Annars håller jag med Rajje - ska man försöka göra läsvänlig och snygg text är det ändå ingen idé att försöka med Word. Avstavning t ex, suger ju totalt. Iaf när jag har försökt :P

 

För att inte tala om all fascism som Word utsätter en för. "Du verkar skriva brev...", "meningen är lång..." osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ju inte förvåna mig om Open Office har det, inte det minsta faktiskt. Men jag vet inte. Har faktiskt inte testat det än. Ska göra det nästa gång jag har lite ledig tid till en sån sak, och känner att jag behöver Word...

 

Annars håller jag med Rajje - ska man försöka göra läsvänlig och snygg text är det ändå ingen idé att försöka med Word. Avstavning t ex, suger ju totalt. Iaf när jag har försökt :P

 

För att inte tala om all fascism som Word utsätter en för. "Du verkar skriva brev...", "meningen är lång..." osv osv.

Skriver man inte "Jag älskar Bill Gates.", "Microsoft är bäst." etc. säger Word att nåt är fel. :P

 

Om texten däremot innehåller ordet "Apple" blir det fel överallt, enligt Word. Även om man skriver recept på äpplemos, på engelska. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk ordlista finns att köpa för ca 130 kr till RagTime Solo. Billigt med tanke på att programmet är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Det vore också trevligt om man, som i Word, skulle kunna definiera sina egna text typer, där varje typ har sin egen font, storlek och form (bold, underlined, ...).

I Textredigerare (TextEdit) kan man visst formatera text. Välj Format/ Typsnitt/ Visa Typsnitt. Man kan även plocka fram Färger. Spara sedan i RTF-format (Rich Text Format), det kan läses av tex Word i en PC. Om man vill spara i enklast möjliga format så väljer man TXT, men då följer ingen textformatering med dokumentet. Om du vill använda tabbulatorer kan man få fram dem genom att i Textredigerare/ Inställningar bocka för Visa linjal.

 

Jag förstår nu i efterhand att du kanske menar formatmallar. Nej, det finns inte förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nu i efterhand att du kanske menar formatmallar. Nej, det finns inte förstås.

 

Det är nog det jag menar, det var länge sedan jag använde Word, så jag kommer inte ihåg vad funktionen kallades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ngn som VET hur man får över FÄRGsättningar på texten i Word til Quark... har 2 kunder som sänder textkorren i löpande svart text i tex RÖD FÄRG... och när jag klipper o klistrar så försviner färgen... när jag monterar den i Quarken....

 

????

 

PS det enkla med Word är att det verkar so m ”ALLA” använder den.. jag har i år inte sett ett enda manus som inte var gjord i Word...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Open office har svensk ordlista, och inte nog med det, man kan ha svenska menyer också.

 

"The OpenOffice.ort 1.0.3 Localizer translates the interface of OpenOffice.org into over a dozen native languages. It also installs foreign language dictionaries and hyphenation tools. To translate OpenOffice.org, you must first download the full OpenOffice.org MacOS X (X11) package above, install it first, then run the localizer."

 

Open office funkar hur bra som helst. Helt gratis :P och i 10.3 är det väldans enkelt att installera (åtminstone om man valde att installera X11 när man installerade panther, men det är ju inte svårt att göra i efterhand iofs). Rekommenderas starkt.

 

Fjellis: Hur vet du att manusen är skrivna i word? Om det står att de är worddokument så betyder ju bara det att du har valt word som default för att öppna .doc-filer. Många andra program kan ju dock spara .doc-filer och då kommer du nog inte se nån skillnad.. Jag betvivlar iofs inte att det mesta är skrivet med word men det betyder ju inte att du måste ha word för att arbeta med dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Textredigerare har en svensk ordlista.

 

Det går att spara formatering i .txt-format, bara det att all formatering försvinner när man trycker på knappen "gör om till ren text", men det går att spara formatering. Skriv text (Textredigerares motsvarighet i Mac OS 9) kunde bara spara i TXT och kunde innehålla formaterad text.

 

Som default sparar Textredigerare alla dokument som RTF. Med RTF kan det finnas färger och annat. Om man dessutom lägger till bilder (eller vilka andra filer som helst, tom filmer) så sparas dokumentet i RTFD, vilket innebär att dokumentet egentligen är en mapp med en textfil med texten samt de olika infogade objekten, men mappen visas som dokument.

Textredigerare kan ju som jag sa även spara i DOC-format. Om amn öppnar en DOC-fil med Textredigerare så syns all formatering, men inga bilagor eftersom dessa fungerar på ett helt annat sätt i Word, tex så kan man flytta bilder hur som helst, medans de i Textredigerare behandlas som text.

 

Default-inställningarna ser ut som ett ganska simpelt program, men om man tar fram alla funktioner kan det se ut så här. Så jag saknar inte några funktioner jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat med OpenOffice i 10.2.6, den svenska internationaliserade versionen, hela senaste veckan, skrivit på en historieuppsats som skall vara inne på måndag.

 

Min erfarenhet är att OO är rätt välintegrerat med MacOS fast det egentligen är en X-windows applikation - sparade filer får ikoner, som går att klicka på för att starta OO (som vanliga mac filer) och en start applikation som drar igång OO och X-windows (utan att detta måste göras separat).

 

OO har kraschat några gånger för mig, men då har jag vanligen fått ett felmedlande om detta och att min arbetsfil har sparats. jag har hittills inte haft några problem att få tillbaka de jag har skrivit sedan den sista jag sparade och kraschen hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appleworks är ju inte heller så dåligt!

Ingår inte det när man köper Mac Os X?

 

/duck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appleworks är ju inte heller så dåligt!

Ingår inte det när man köper Mac Os X?

 

/duck

Appleworks ingår bara när man köper konsumentdatorerna (imac och ibook) :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...