Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avsluta mitt medlemsskap tack


ogglodg

Rekommendera Poster

Jag kommer att radera så fort jag anar överträdelser...

 

Nån här som vet var man kan ladda ned lite schyssta filmer? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Uff, det här verkade till en början bli en ganska enkel diskussion för mig att ta ställning i, men ju fler inlägg jag läser ju mer kluven blir jag.

 

Till att börja med så tycker jag att det var rätt av Hedenstöm att stänga tråden. Han hänvisar till forumreglerna och dom är klara vad gäller diskussioner om Torrents. Det är inte Hedenström som gjort fel, möjligen ska reglerna ändras men det är en annan diskussion.

 

Sen håller jag med Pantern i det som han skriver å andra sidan så är det som en del andra skriver också jäkligt sant. Men t ex Mackult, hur besvarar man hans fråga (om den skulle uppstå) hur dom ska distribuera sina musikvideor via BitTorrent utan att samtidigt beskriva för folk som vill lägga upp fulmaterial? Sug på den! Kanske man i dessa fall bara ska få svara genom att skicka ett PM. Jag vet faktiskt inte. :fundersam:

 

Kilaker skriver:

"Det finns många spelnissar som inte har en aning om att det finns portar och vad dem gör eller vilka termer man bör använda sig utav när man söker på t.ex. google för att hitta en lösning."

Jag tycker att det låter otroligt att dom inte vet hur man laddar hem en patch från en speltillverkares hemsida, men att dom vet hur man gör en sökning på en Torrent tracker och sen hur man använder en Torrent klient i samband med detta. :armskeptisk:

 

Sen har Marcooleo också en del jäkla bra synpunkter.

Usch, jag vet faktiskt inte för det är en svår balansgång, särskilt som jag själv tar mig friheten att i vissa fall fultanka det jag anser mig vilja betala för, men inte får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lär som sagt vara ytterst få och så få att det inte rör ett bra forum som detta ryggen om de inte vore här. Min åsikt. Så trött på kids som anser att musik, media och allt ska vara gratis för det huserar på internet.

 

Jag tycker absolut inte att fildelning är bra och jag tror det är många andra ungdomar som inte heller gör det. Jag är ganska säker på att de flesta inte tycker att musik med mera ska vara gratis, men skivor idag kostar upp mot 200 kr och många tycker(inklusive mig)att det är för mycket att betala för en ny skiva(jag köper så få skivor jag kan och oftast inte de nyaste). Jag tycker din ton är väldigt nedlåtande, som om alla tonåringar är brottslingar och inte värda något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Kanske OT men jag testar...

 

Vad gäller den illegala fildelningen så har jag fått intrycket att det finns två stora alternativ, DC och Bittorrent. Tankar man på DC så kommer Antipiratbyrån rusandes med polisanmälan innan du fått ner halva filmen, så DC går bort. Vad gäller Bittorrent så verkar det finnas två varianter, dels sidor som är öppna för vem som helst, exempelvis Pirate bay, dels "medlemssidor" med olika villkor och inriktningar. Det lilla jag har använt Bittorrent har varit via Pirate bay och jag blev inte imponerad, det går ofta snabbare att vänta till nästa dag och cykla till än affär och köpa skivan, dessutom verkar det vara lite slarv i bland med namnen, det som laddas är inte det man tror. Alternativet med "medlemssidor" har jag inte testat, jag har blivit erbjuden, men jag har hört av kompisar och som jag förstår det är det ofta så att "allt det nya" finns men för att få tillgång till hela härligheten måste du först dels ha delat ut en viss mängd GB, dels ha ett bra förhållande uppladdat/nerladdat. Det leder till att man plockar ner en liten del av en populär film, kanske bara 10-talet MB, som man sedan delar ut i några dagar. Plötsligt har man visat sig vara en lojal fildelare och kan äntligen tanka hem önskad film i vettig hastighet. Vad händer då? Jo, nu har man åter en låg uppladdningsandel, vilket gör att man måste hitta några nya populära MB att dela ut. Resultatet blir att folk sitter och laddar filmer de inte ens vill se, bara för att få vara med och leka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om att ta saker och ting till helt bisarra nivåer genom att skriva ett sådant inlägg. Nej, jag frågade inte om detta för att ladda ned piratmaterial. Varför ska jag ens behöva skriva en anledning? Egentligen, varför?

 

Flashback för anarki? Ja, jag undrar ditt resonemang kring allt det du skriver. Men i din värld är det väl snarare ett 1984-samhälle som eftersträvas. Förstår inte varför man måste kommentera i ett forum om man ens inte kan hålla en normal nivå?

 

Snacka om att sänka nivån, totalt.

1984 var väl underbart ändå. Om du levde då så visste du. Så trött på folk som försöker få forumet att tro att de har rena syften med torrentprogram. Sktisnack och det vet ni själva.

 

Philip90: Skivor kostar max 149kr för en fullpris idag. Fraktfritt för studerande. Det har varit samma priser sen cdskivan kom. Vilka produkter har haft den prisutvecklingen? En skiva som funnits några månader dimper ner till 79-99kr ganska snart. För dyrt än? Skippa bärsen en helg. Problemet är att det är så enkelt. Man tar hem ett torrentprogram, klickar på en länk och 5 min senare är det i datorn. Gratis är gott. Därför anser jag att man inte ska bidra till detta i någon form. Människan är lat, snål och egoistisk. Det är inget nytt. Därför måste den styras med regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Philip90: ... Skippa bärsen en helg. ...

Han borde skippa bårsen ett bra tag, han är 17 år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han borde skippa bårsen ett bra tag, han är 17 år...

Torrents, bärs, trimmad moped. Var ska detta sluta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Snacka om piratkopieringsvanor är INTE tillåtet. /Leijon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torrents, bärs, trimmad moped. Var ska detta sluta ;)

Vafasen, kör han trimmad moppe också! Alltså, vad är det här? Va ere för kriminella lirare man omger sig med egentligen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt nu alla, innan det totalt spårar ur.

Tråden och reaktionerna fick mig att tänka till.

Vi tillåter på prov från och med nu diskussioner om BitTorrent-program. Dock inte om piratkopierat material som sagt.

 

Jamen då så :ThumbsUp: .

Då behåller jag gärna mitt medlemskap om jag får det.

 

Men jag tycker ”Pantern” borde överväga sitt medlemskap och söka nån slags terapi,,,,frigörande dans har jag hört ska vara bra mot inre aggressioner :totaltgalen:

 

Och visst ska Pocahontas radera om han anar överträdelser,det tycker jag absolut.

 

Bemötande och god ton är väldigt viktigt både irl och på nätet tycker jag. Så när en person har köpt sin första Mac och blir medlem i macworlds forum och postar sin första tråd så tycker jag att det ska låta ungefär så här:

 

Hej och välkommen till forumet!

 

Vi har tyvärr upplevt att trådar om bitTorrent program ofta leder till diskussioner om rena olagligheter, så jag måste tyvärr varna dig för att din tråd kommer att stängas utifall inte diskussionen håller sig inom vad som är lagligt.

Hoppas nu inte detta ska avskräcka dig från att delta i diskussioner här på forumet.

Återigen

Hjärtligt välkommen.

 

Med vänlig hälsning

 

Not Snurrespratt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen då så :ThumbsUp: .

Då behåller jag gärna mitt medlemskap om jag får det.

 

Men jag tycker ”Pantern” borde överväga sitt medlemskap och söka nån slags terapi,,,,frigörande dans har jag hört ska vara bra mot inre aggressioner :totaltgalen:

 

Och visst ska Pocahontas radera om han anar överträdelser,det tycker jag absolut.

 

Bemötande och god ton är väldigt viktigt både irl och på nätet tycker jag. Så när en person har köpt sin första Mac och blir medlem i macworlds forum och postar sin första tråd så tycker jag att det ska låta ungefär så här:

 

Hej och välkommen till forumet!

 

Vi har tyvärr upplevt att trådar om bitTorrent program ofta leder till diskussioner om rena olagligheter, så jag måste tyvärr varna dig för att din tråd kommer att stängas utifall inte diskussionen håller sig inom vad som är lagligt.

Hoppas nu inte detta ska avskräcka dig från att delta i diskussioner här på forumet.

Återigen

Hjärtligt välkommen.

 

Med vänlig hälsning

 

Not Snurrespratt

Dans gillar jag. Men..... (på brytande engelska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen då så :ThumbsUp: .

Då behåller jag gärna mitt medlemskap om jag får det.

 

Men jag tycker ”Pantern” borde överväga sitt medlemskap och söka nån slags terapi,,,,frigörande dans har jag hört ska vara bra mot inre aggressioner :totaltgalen:

 

Och visst ska Pocahontas radera om han anar överträdelser,det tycker jag absolut.

 

Bemötande och god ton är väldigt viktigt både irl och på nätet tycker jag. Så när en person har köpt sin första Mac och blir medlem i macworlds forum och postar sin första tråd så tycker jag att det ska låta ungefär så här:

 

Hej och välkommen till forumet!

 

Vi har tyvärr upplevt att trådar om bitTorrent program ofta leder till diskussioner om rena olagligheter, så jag måste tyvärr varna dig för att din tråd kommer att stängas utifall inte diskussionen håller sig inom vad som är lagligtHoppas nu inte detta ska avskräcka dig från att delta i diskussioner här på forumet.

Återigen

Hjärtligt välkommen.

 

Med vänlig hälsning

 

Not Snurrespratt

 

Hej och välkommen! Du behövs här och verkar ha vettiga åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivor kostar max 149kr för en fullpris idag.

Du menar väl minst 149 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philip90: Skivor kostar max 149kr för en fullpris idag. Fraktfritt för studerande. Det har varit samma priser sen cdskivan kom. Vilka produkter har haft den prisutvecklingen? En skiva som funnits några månader dimper ner till 79-99kr ganska snart. För dyrt än? Skippa bärsen en helg. Problemet är att det är så enkelt. Man tar hem ett torrentprogram, klickar på en länk och 5 min senare är det i datorn. Gratis är gott. Därför anser jag att man inte ska bidra till detta i någon form. Människan är lat, snål och egoistisk. Det är inget nytt. Därför måste den styras med regler.

Det här handlar inte om vad jag tycker utan vad ungdomar tycker och nästan alla vill inte vänta några månader på att priset ska sjunka. Det är Ett skäl, men som du säger gratis är gott. Visst ska man ha regler, men att få samma straff för fildelning som för våldtäkt är bara sjukt.

 

Skippa bärsen en helg

Vad fan har det med det här att göra? Tycker det är riktigt onödigt att skriva så! Bara för att vissa ungdomar super å har sig så gör inte alla det. Riktigt onödigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att flashback nämndes. Det är där alla sveriges SD:are, kriminella och nynaffar sitter och sprider galla. <_<

 

Yttrandefriheten tagen till sin spets!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att radera så fort jag anar överträdelser...

 

 

Oj, vad du verkar besviken!

 

Visst är det bättre i Kina..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1984 var väl underbart ändå. Om du levde då så visste du. Så trött på folk som försöker få forumet att tro att de har rena syften med torrentprogram. Sktisnack och det vet ni själva.

 

Du vet inte ett skit om nån så sluta låtsas att du gör det!

 

Philip90: Skivor kostar max 149kr för en fullpris idag. Fraktfritt för studerande. Det har varit samma priser sen cdskivan kom. Vilka produkter har haft den prisutvecklingen? En skiva som funnits några månader dimper ner till 79-99kr ganska snart. För dyrt än? Skippa bärsen en helg. Problemet är att det är så enkelt. Man tar hem ett torrentprogram, klickar på en länk och 5 min senare är det i datorn. Gratis är gott. Därför anser jag att man inte ska bidra till detta i någon form. Människan är lat, snål och egoistisk. Det är inget nytt. Därför måste den styras med regler.

 

149 kr? För? Personligen lyssnar jag på musik som inte är komersiell där man kan få punga ut emot 280 spänn per skiva...

 

Jag tror att DU är lat, snål och egoistisk. Att komma med sådana befängda kommentarer om att människan generellt är som du beskriver den ger oss en god bild av din karaktär.

 

 

Oj, vad du verkar besviken!

 

Visst är det bättre i Kina..........

 

Kunde inte sagt det bättre själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min uppfattning är att de som vill diskutera fildelning kan gå och göra det någon annanstans.

Ladda ner musik och filmer, utan upphovsmannens godkännande, är stöld, sedan får ni tycka bäst ni vill.

 

Finns säkert flera som tycker att vi kanske borde tipsa om var man skaffar GHB och liknande också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ftp borde förbjudas då det piratas mest på ftp servrar!
Jag har hört talas om att ett fenomen vid namn "datorer" är väldigt central vid en hel del piratkopiering. Är inte det ett gott skäl att vara restriktivt gentemot all form av diskussion som involverar sådana?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att de som vill diskutera fildelning kan gå och göra det någon annanstans.

Ladda ner musik och filmer, utan upphovsmannens godkännande, är stöld, sedan får ni tycka bäst ni vill.

 

Finns säkert flera som tycker att vi kanske borde tipsa om var man skaffar GHB och liknande också.

Instämmer. Gränsen är för svår så antingen kör man helt stängt eller så har du heltidsarbete att sortera inlägg som trampar på gränserna med allt vad det innebär i form av folk som vill avsluta medlemskap och som blir troll osv. Folk får väl PMa eller adda varann via MSN. Har det varit ett stort problem innan? Nej. Man behöver inte diskutera det på Sveriges största Macforum anser jag.

 

En skiva kostar 149kr på www.cdon.se. Fraktfritt för de flesta härinne. Sen finns det alltid de som gillar rysk rom. Men då får man prioritera sina hobbies. Att tro det ska bli gratis för det är dyrt är bara dumt. Det kan finnas en anledning till priset. Det är inte konsumenten som sätter priset till sin helhet. Då skulle en platta kosta 1kr. Vansinne. Men som sagt. Människan är snål, lat och egoistisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt nu alla, innan det totalt spårar ur.

Tråden och reaktionerna fick mig att tänka till.

Vi tillåter på prov från och med nu diskussioner om BitTorrent-program. Dock inte om piratkopierat material som sagt.

Dags att fundera på att lämna forumet...

 

BitTorrent är ett effektivt program att dela filer.

Det finns lagliga men i huvudsak olagliga sätt att använda det på.

 

Det här forumet har haft som inriktning att vara behjälplig för nya Macanvändare och alla andra som behöver hjälp med Mac, OSX och därtill hörande ämnen.

 

När man tillåter denna typ av diskutioner förlorar man denna inriktning och hamnar på en nivå där forumets insatser mer ägnas åt att stävja dumheter som reklam för olika fildelningssajter och sätt att hitta olika typer av material.

Det kommer att vara omöjligt för Poca & Marcus och gänget att både hålla koll på denna typ av skriverier och dessutom kunnna vara behjälpliga i andra mer relevanta frågor.

 

Som någon tidigare nämnt så finns det många forum för fildelare att inhämta information om hur BitTorrent fungerar MEN hur många sidor av detta slag finns det, där vem som helst kan få hjälp med sin dator på allehanda sätt?

 

Vi måste vara rädda om forumets innehåll och kärnverksamhet.

 

Jag har redan protesterat mot att komma in på forumet och se folk som fråga om hjälp med rena Windowsfrågor... det kanske är att hårddra det, tycker ni att man inte skall få prata Windows ens, men det finns en poäng med det.

Detta är ett Mac-Forum.

Vi ägnar inte all vår fritid till att tillverka virus som skall skada våra medmänniskors egendom. Och hur gör vi det? Jo genom att hjälpa varandra och hitta lösningar på problem som gäckar nybörjaren likväl som proffsanvändaren. Vi hjälper varandra!!!!

 

Vi kan väl bara konstatera att BitTorrent finns. BT har många forum dit man kan leta sig för att hitta den information man behöver. BT används till minst 90% av illegal verksamhet även om legala områden också utforskas och används.

 

Således kan jag bara konstatera att huvudområdet för denna typ av program är skadligt, precist som virus och annan skadlig kod, då det till så stor utsträckning används för att ladda ner saker som man inte har rätt till att ladda ner.

 

Att tillåta denna typ av diskutioner är inte bra för forumet utan försämrar kvaliteten överlag.

 

Så om detta fortsätter kommer jag att lämna forumet.

 

Jag har ägnat mycken tid åt att hjälpa folk och jag har själv fått hjälp. Det har också varit roligt att lära mig mycket från diverse kunniga skribenter som begåvat oss med fantastisk information men det tråkiga är att dessa har mer och mer försvunnit och nu tas mer och mer plats av personer som vill kunna snacka om var man laddar ner senaste plattan/filmen...

 

Trist utveckling, Andreas, att tillåta detta! Ett moralisk förfall inom forumet som urholkar dess kärnverksamhet:

"Gratis hjälp med din Mac. Vårt forum har en halv miljon inlägg och 19 000 medlemmar som hjälper dig på minuten. Bli medlem du också!"

 

Du borde kanske tillägga, "välkommen Windowsanvändare, Fildelare och alla andra som behöver hjälp... våra medlemmar är experterna och allt du behöver göra är att fråga... Vi kan snickra ihop virus och lura musiker på deras rättmätiga lön vi kan sno program och komma på sätt att lära nybörjaren att göra allt snabbt och lätt."

 

Nej detta är tråkigt och om någon hotar med att lämna forumet för att vederbörande inte får skriva om fildelning som han/hon vill... ja, då vill jag säga att om det fortsätter så kommer jag att lämna forumet. Det håller inte måttet längre och det är trist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skiva kostar 149kr på www.cdon.se. Fraktfritt för de flesta härinne.

En skiva, ja. Sen finns det ju andra som kostar mer eller mindre. Det existerar musik även utanför topplistorna.

 

Se inte det här som ett inlägg i debatten. Jag bara reagerar på ljug när jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mig själv

"jag har redan protesterat mot att komma in på forumet och se folk som fråga om hjälp med rena Windowsfrågor... det kanske är att hårddra det, tycker ni att man inte skall få prata Windows ens"

 

Givetvis eftersom många kör windows i sina intelmacar.. (känns lite "hata windows bara för att" mentalitet)

 

migsjälv

"BT används till minst 90% av illegal verksamhet även om legala områden också utforskas och används."

 

Många som slänger sig med siffror och procentsatser... jag misstänker att du inte kan styrka det där även om det skulle visa sig stämma..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har använt datorer dagligen i 10 år och är rätt så haj på alla vanliga funktioner. Förr spelade jag även rätt mycket. Kan till och med programera lite enklare, typ VB och MatLab.

 

Har dock aldrig använt torrent tekniken. För ett år sedan laddade jag ner ett sånt program efter att jag stött på program etc som bara (?) kunde laddas hem med torrent-teknik, men jag lyckades inte få det att fungera. Jag har faktiskt inte någon koll på hur routrar och portar egentligen fungerar. Jag letade lite grand men sen gav jag upp för det verkade "meckigt".

 

Så för att svara på frågan tidigare, om huruvida det finns datorkunniga som inte kan torrent etc, så är väl svaret "ja".

 

Men jag vill inte ta ställning i frågan om vad som ska tillåtas på forumet. Det viktigaste är att det iaf blir tydligt och väl-motiverat. Intressant diskussion det här. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

[Jag läste inte hela tråden.. :blushing: ]

 

Men jag tycker att Bittorrent är så spritt idag så att information om hur man sätter upp sin mac (eller PC) För att fungera med t ex. portar osv. absolut ligger inom lagen ramar, betänk t ex. Linux-distributioner (och allehanda shareware för den delen), Speluppdateringar och browsern Opera ofta (i det sista fallet inbyggt) använder Bittorrent.

 

För övrigt är ju idén helt briljant! En server står inte för filen som ska skickas utan alla användare med filen på hårddisken hjälper tillsammans till att serva klienten.

 

Att tillåta denna typ av diskutioner är inte bra för forumet utan försämrar kvaliteten överlag.

 

Alltså, detta är ju bara befängt! Skulle det försämra kvalitén på ett forum att sprida kunskap om hur man konfigurerar sin dators nätverksprotokoll? Det är ju som att säga att det skulle försämra samhällets kvalité att lära ut matematik i skolorna.

 

F. ö. borde givetvis diskussioner om var man hittar torrent-filer som pekar på kopieringsrättsskyddat material fortsatt förbjudas. Där är lagen nu tydlig, och enkel att kringgå om moralen ligger på den nivån. Diskussionen har inte på forumet att göra, men är en helt annan sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...