Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Textverktyget i InDesign mysko


p e t t e r

Rekommendera Poster

Jag har ett tag nu irriterat mig på en konstig detalj i Indesign som säkert är rätt lätt att fixa:

 

Jag håller på och skriver en text i InDesign, hoppar sedan till ett annat program (t.ex. för att kolla upp vad det nu var jag skulle skriva), och sedan tillbaka till InDesign. Då är textmarkören aktiv och på rätt ställe. Men ändå måste jag klicka en gång till i textfältet för att kunna skriva. Om jag efter ett sådant hopp mellan program istället fortsätter skriva direkt, där jag slutade innan hoppet (precis som jag skulle gjort i t.ex. Word, Photoshop etc.), blir resultatet att ingen text skapas. Oerhört irriterande, då jag har detta arbetssätt i ryggmärgen och alltför ofta först efter att ha knappat in ett par meningar på tangentbordet upptäckt att inte ett enda ord dykt upp på skärmen. :angry:

 

Varför behövs detta extraklick, och hur kommer jag runt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruker du OS9 eller OSX?

 

Jeg bruker InDesign i OS9 og opplever ikke det problemet du beskriver. Om jeg bytter program, eller bytter mellom vinduer i InDesign, så kan jeg bare fortsette der jeg var når jeg bytter tilbake.

 

Beklager jeg ikke kan hjelpe, men jeg vil konstatere at problemet du nevner ikke eksisterer i alle innstallasjoner av InDesign (dvs. kan sikkert kringgås på ett vis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X.

 

Nej, det borde ju verkligen gå att fixa på något sätt. Får hoppas att någon annan på forumet har en lösning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

....men det hade ingen tydligen? Är det ingen annan som har haft samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Ja, det där är väl ett sätt för Adobe att trycka ut fler incopylicenser...

 

Seriöst så är du inte ensam om problemet. Har dock inte hunnit kolla om buggen finns med i CS versionen. Du kör väl 2.0.2 med alla uppgraderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har ett tag nu irriterat mig på en konstig detalj i Indesign som säkert är rätt lätt att fixa:

 

Jag håller på och skriver en text i InDesign, hoppar sedan till ett annat program (t.ex. för att kolla upp vad det nu var jag skulle skriva), och sedan tillbaka till InDesign. Då är textmarkören aktiv och på rätt ställe. Men ändå måste jag klicka en gång till i textfältet för att kunna skriva. Om jag efter ett sådant hopp mellan program istället fortsätter skriva direkt, där jag slutade innan hoppet (precis som jag skulle gjort i t.ex. Word, Photoshop etc.), blir resultatet att ingen text skapas. Oerhört irriterande, då jag har detta arbetssätt i ryggmärgen och alltför ofta först efter att ha knappat in ett par meningar på tangentbordet upptäckt att inte ett enda ord dykt upp på skärmen.  :angry:

 

Varför behövs detta extraklick, och hur kommer jag runt det?

Jag tror att det är en bugg i ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tag nu irriterat mig på en konstig detalj i Indesign som säkert är rätt lätt att fixa:

 

Jag håller på och skriver en text i InDesign, hoppar sedan till ett annat program (t.ex. för att kolla upp vad det nu var jag skulle skriva), och sedan tillbaka till InDesign. Då är textmarkören aktiv och på rätt ställe. Men ändå måste jag klicka en gång till i textfältet för att kunna skriva. Om jag efter ett sådant hopp mellan program istället fortsätter skriva direkt, där jag slutade innan hoppet (precis som jag skulle gjort i t.ex. Word, Photoshop etc.), blir resultatet att ingen text skapas. Oerhört irriterande, då jag har detta arbetssätt i ryggmärgen och alltför ofta först efter att ha knappat in ett par meningar på tangentbordet upptäckt att inte ett enda ord dykt upp på skärmen.  :angry:

 

Varför behövs detta extraklick, och hur kommer jag runt det?

Detta fenomen har jag upptäckt även när man hoppar mellan andra program än ID - minns dock inte vilka...

 

Jag tror det är en OSX-bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...