Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

wacom graphire4 eller nya bamboo?


LaStrega

Rekommendera Poster

Båda är A6, men med graphire vinner jag att den är vit (matchar ju alla andra datagrejer), men bamboo är nyare och verkar ha mer finesser?

 

Jag ska ha den till att jobba med bilder i photoshop.

Vad talar för eller emot den ena eller den andra? Behöver nån som säger nåt som får vågen att väga mer på ena sidan.. :)

 

Tacksam för alla råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Bamboo försvann för mig eftersom den bara finns i A6 tyvärr. annars hade den varit bra att plocka ut via min arbetsgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker oxå att bamboo är snyggare, men en vit skulle ju som sagt matcha bättre.. svårt val =P

 

 

Jag tror A6 passar mig bra så inget problem för mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är storleken altså... jag hade gärna använt den istället för musen i alla program, o då är ju a6 toppen, för man slipper röra armen/handen så långt, men a5 lär ju va att föredra i photoshop(!?), vilket jag oxå främst ska ha den till... nån som arbetat med a6 bräda o retush typ? vill man ha större bräda?

 

Beställde en graphire till datorn för ett tag sen, men fick akut pengabrist o fick strnta i det, kanske lika väl, bamboo ser het ut, men lätt att vitt hade varit ännu snyggare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört med förminskad storlek ett tag på min A5 bräda så det motsvarar A6 på ett ungefär gissar jag och det går lika bra, i photoshop oxå, vill man ibland ha större zoomar man ju bara in till 200% el nåt så kan man peta med detaljer, jag börjar tvivla på att det är så bra att ha stor, får ju svänga omkring mer med pennan, men jag tror det är mer personligt så det är svårt att råda ngn annan, men om man säger så att personligen skulle jag pröva med en bamboo först, skulle duga klart till mig. Nu är jag inte längre illustratör heller men om man är det på proffsnivå kanske man behöver större. För den delen pysslar man med bilder på proffsnivå så är ju inte pengar något problem heller så då kan man ju köpa hur stort som helst, fast jag skulle nog ändå prova med mindre först, för är pengarna inget problem kan man ju köpa ett större oxå… men jpe kör med det mindre billigare skulle jag göra om jag var du, du kan om några år byta upp dig om det känns för litet. Och svart blir inte skitigt lika lätt som vitt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang graphire eller bamboo är jag tveksam, undrar om den där feta knappen kan va nåt egentligen… svårt val, den gör ju att tangentbordet om man har det ovanför skjuts längre ifrån, å andra sidan kanske knappen är vettig, vet inte riktigt vad man ska ha den till… om det bara gällde färgen skulle jag ju välja svart för skitens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jochum! Det var ett sånt svar jag behövde.. sant med smutsen och det. Det får bli en bamboo för min del. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som verkar bra är att plattan är lite tunnare än min.

Du får berätta sen hur den känns lastrega om du blev nöjd.

 

 

PS. Det finns lösa gummihylsor att köpa för att sätta på vanliga pennor och skalpeller för att få mera grepp att hålla i liksom, jag tyckte nämligen min penna var lite för smal för att va bekväm, dessutom blir plast halkigt om man blir lite svettig, jag skar ur ett litet hack i gummihylsan där tum-knappen sitter för att få på den och det funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
fusion_a_loud
… om det bara gällde färgen skulle jag ju välja svart för skitens skull.

 

 

Och ändå har varenda kotte en vit macbook... :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag är jättenöjd, använder den inte för bilder utan för ergonomi. Växlar mellan mus och penna hela dagarna. Mycket skönare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en själv. Någon som tecknat lite med den och kan ge komma med lite åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså tsumeta tecknar du lite på datorn och inte har en wacom och har pengar över så är ju wacom det första du bör köpa bums innan morgonmjölken. Förstår inte hur du klarar dig utan, man kan inte använda datorn till nåt ritande utan penna helt enkelt. Den är lika självklar som musen är för annat datorarbete. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska åka till InLife och hämta/köpa Bamboo plattan som jag beställde.

Ringde igår och sa att de hade fått in den. :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag fick en massa utgifter som gjorde att jag fick vänta med ritplattan, men idag var jag och köpte mig en bamboo! :D

 

Har suttit med den några timmar nu och börjar väl hajja någorlunda hur jag ska göra och sådär.. Men det är lite klurigt när man är van vid mus. :P

 

Jag får återkomma sedan när jag lärt mig lite mer... men än så länge verkar den grym! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pennan är kung i photoshop-land, maskera, efterbelysa, markera, måla, radera etc.

För alla rituppgifter el där man härmar en penna/pensel funkar den som en pennapensel direkt men efterhand man vänjer sig med den egentligen mer naturliga "direkta" pennföringen börjar man använda den till mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara provat min Bamboo lite grand ännu.

Snygg, cool och bra design.

Märkte att Painter inte hinner med riktigt vid snabba pen rörelser,

men det kanske är så.

Jag är inte så van vid ritplattor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat på massor av plattor och siktade in mig på A6-wide från Wacom i våras men då höll inte riktigt ekonomin. Studier och det får bli en Bamboo :) Verkar ju riktigt OK som en första-platta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara provat min Bamboo lite grand ännu.

Snygg, cool och bra design.

Märkte att Painter inte hinner med riktigt vid snabba pen rörelser,

men det kanske är så.

Jag är inte så van vid ritplattor.

I inställningar för pennan i Painter ställer du in hur den ska reagera... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...