Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handelsbanken Internet Bank


linkan_

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har precis fatt min nya mac och till min fasa fungerar inte Handelsbankens internet program.

Gar att installera men funkar inte med firefox eller safari.

 

Finns det nagon som vet vad man ska gora eller har haft liknde problem?

 

Tack for all hjalp!

//Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du måste ha en tidigare version av firefox eller skaffa skraplotterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du behöver inte vara trogen din bank, byt till Swedbank

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev också upprörd eftersom det inte stod att Mac stöddes. Efter att ha skickat ett argt mail fick jag detta:

You should be able to use the Mac-system as long as you use the following software:

 

- Firefox 1.5.0.11:

http://download.mozilla.org/?product=firef...&lang=sv-SE

 

- Nexus Personal 4.5.3:

http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icent...onalinstall.dmg

 

 

 

Du är även välkommen att kontakta oss på telefon:

Privatkund 0771-596060

Företagskund 0771-234000

 

Ytterligare information hittar du på www.handelsbanken.se/hjalp

 

Med vänlig hälsning

Handelsbanken Direkt

 

Firefox 2.0 fungerar inte helt tillfredställande för inloggning med Handelsbankens e-legitimation. Det är dock möjligt att använda den. (Det är det inte för mig; första sidan hakar upp sig.)

 

OBS! När du skall logga in och välja certifikat/signatur så finns det plötsligt 2!!!! Prova att väja den andra i "boxen" om du har problem vid inloggningen! Jag fick ringa om detta också...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netscape 7.1 funkar bra tillsammans med Administration Utility. Kolla in Handelsbankens internetbanksinfo, där tror jag man kan ladda ner allt. Jag använder själv denna sega browser bara för Handelsbanksärenden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Netscape 7.1 fungerar. Men inte 7.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

eller om du inte gillar statliga bolag och myndigheter, byt till en privat bank, Östgöta enskilda bank! Funkar så fint så med min mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netscape 7.1 fungerar. Men inte 7.2.

 

Hej, senaste Firefox fungerar också nu. Handelsbankens supportpersoner är väldigt duktiga och hjälpsamma. Alla verkar också kunna allt om Mac.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bank om den inte svara upp till dina krav och förväntningar. Själv bytte jag från SHB till Länsförsäkringar Bank. Allt funkar OK och ränta på pengar på kontot. SHB körde med 0 % på transaktionskonto. Men så går de med ordentlig vinst också.

 

Kolla länken till 99.se där de har ett forum om just SHB.

 

http://www.99.se/macnyheter/210031-anvaend...t=handelsbanken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera ditt .p12 bankcert till nyckelringen så fungerar Safari med HB.

Jag testade och det funkade att logga in och få översikt på konton etc, men, och jag säger som han i "Let's Dance", MEN, det gick inte att fullfölja betalningen. I sista dialogrutan saknas nämligen "Fortsätt" så det gick inte att signera.

Däremot funkar det bra med Firefox, och som sagts tidigare, supporten är mycket bra och kunniga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera ditt .p12 bankcert till nyckelringen så fungerar Safari med HB.

 

 

Har kört med gamla fula Netscape 7.1 så länge internetbank funnits. Visst är det dåligt att det inte fungerat med t.ex. Safari! Men är man supernöjd med sin bank byter man knappast till t.ex. Swedbank/Föreningssparbanken eller vad de nu heter detta året! Det är ju en riktig "bonnabank", går inte att jämföra med en affärsbank!

 

Men detta du skriver, om att importera cert. till nyckelringen så fungerar Safari med SHB låter ju kanon! Ska testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade och det funkade att logga in och få översikt på konton etc, men, och jag säger som han i "Let's Dance", MEN, det gick inte att fullfölja betalningen. I sista dialogrutan saknas nämligen "Fortsätt" så det gick inte att signera.

Däremot funkar det bra med Firefox, och som sagts tidigare, supporten är mycket bra och kunniga.

 

 

Ööööh, är det så? Då behöver man ju knappt testa!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera ditt .p12 bankcert till nyckelringen så fungerar Safari med HB.

post-437-1179908067_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du gjort riktigt...öppna Nyckelhanterare i Verktygsprogram i Programmappen. Markera Certifikat och välj Importera under Arkivmenyn.

När du loggar in på banken med Safari så frågar Safari hur du vill hantera certifikatet i Nyckelringen; en gång eller alla gånger och sen ska det bara vara att logga in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du gjort riktigt...öppna Nyckelhanterare i Verktygsprogram i Programmappen. Markera Certifikat och välj Importera under Arkivmenyn.

När du loggar in på banken med Safari så frågar Safari hur du vill hantera certifikatet i Nyckelringen; en gång eller alla gånger och sen ska det bara vara att logga in

 

 

Det funkade bra fram till "signera" ungefär samma som för dig väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra fram till "signera" ungefär samma som för dig väl?

Precis, kanske finns nåt sätt att fixa detta. Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bank om den inte svara upp till dina krav och förväntningar. Själv bytte jag från SHB till Länsförsäkringar Bank. Allt funkar OK och ränta på pengar på kontot. SHB körde med 0 % på transaktionskonto. Men så går de med ordentlig vinst också.

 

Kolla länken till 99.se där de har ett forum om just SHB.

 

http://www.99.se/macnyheter/210031-anvaend...t=handelsbanken

 

Byt inte Handelsbanken mot någon annan bank. Det var den enda banken som inte tog våra skattepengar i stöd vid bankkrisen på 90 talet.

Det enda troligen fria från hackersattacker o div bedrägerier.

Byt browser istället.

Bättre, enklare och billigare.

Netscape fungerar utmärkt och kostar ingenting. Det är väl många som har flera browsers på sina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Jag har just fixat HB med hjälp av Mac os Tiger, bankens nya säkerhetsprogram och Firefox 2.0... Jag fick inte Safari att funka, men det är nog för att jag har FF som förval.

Det fungerar fantastiskt, även med BankID för deklaration på Skatteverket etc.

Men se till att följa instruktionerna på HB noga - det finns även en del länkar i detta forum.

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder FF 1.5 och det fungerar utmärkt. Men en liten rolig grej är att jag 4 st certifikat fast det enligt SHB inte går att ha mer än 2 st (jag väljer nr 2 uppifrån i listan som består av 4 st alternativ). :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder FF 1.5 och det fungerar utmärkt. Men en liten rolig grej är att jag 4 st certifikat fast det enligt SHB inte går att ha mer än 2 st (jag väljer nr 2 uppifrån i listan som består av 4 st alternativ). :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hade problem, men handelsbankens support skickade detta, jag följde p 1-14 till p o p och nu funkar det, bra så slipper man gå in i den hemska windowspartitionen som jag har för vissa eländiga program

:armskeptisk:

 

Det är mycket viktigt att följande punkter görs i den ordning de står skrivna och att de verkligen utförs trots att de ser verkningslösa ut. Det är också viktigt att inte fortsätta på efterkommande

punkt före den föregående punkten är avklarad.

 

1. Avsluta samtliga program (klicka på programnamnet vid äpplet och välj Avsluta)

2. Markera BankID säkerhetsprogram i programmappen, tryck kringla + i, verifiera så att "Öppna med Rosetta" är urbockad (om denna kryssruta saknas hoppa vidare till punkt 4)

3. Upprepa punkt 1 för Firefox

4. Kontrollera så att din dator är uppdaterad genom att klicka: Äpple-->Programuppdatering. Följ de instruktioner och rekommendationer som ges

5. Verifiera/korrigera så att tidszon, datum och tid i datorn är korrekta

6. Starta om datorn

7. Om du använder bokmärken i Firefox, starta Firefox och exportera dem till t.ex. ett usb-minne och avsluta sedan Firefox (klicka på programnamnet vid äpplet och välj Avsluta)

8. Radera mapparna Firefox , Full circle (om den finns) samt Mozilla (om den finns) som ligger i hemkatalogen/Bibliotek/Application support/

9. Radera innehållet i mappen "Internet Plug-ins" som ligger i hemkatalogen/Bibliotek

10. Starta Firefox. Importera inte några inställningar eller bokmärken när detta frågas

11. Avsluta Firefox (klicka på programnamnet vid äpplet och välj Avsluta)

12. Starta BankID säkerhetsprogram

13. Avsluta BankID säkerhetsprogram (klicka på programnamnet vid äpplet och välj Avsluta)

14. Starta Firefox och prova att logga in och signera

 

Använd inte bokmärke/genväg/favorit när du skall besöka Handelsbanken i felsökningsskedet, utan gå direkt till www.handelsbanken.se. Om du sdedan vill använda dig av bokmärke/genväg/favorit, var

nogrann med att den endast pekar mot www.handelsbanken.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Tips: iPhone-applikation för Handelsbanken - NU!

http://www.facebook.com/group.php?gid=249900462990

 

En facebook grupp för att visa sitt missnöje med att HB inte har någon applikation?

Som har 4 medlemmar?? Du måste leva bland molnen om du tror att HB skulle kolla

in Facebook för att se vart vinden blåser (lol)

 

Dom jobbar (som alla banker gör) med applikationer till mobiltelefoner. Eftersom dom är HB

så tar det FRUKTANSVÄRT lång tid dock. Den kommer men jag lovar att dom är "SIST UT"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...