Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Feminister ...

vendela

Recommended Posts

Hej!

När man läser/tittar på nyheterna osv, så står det att alla kvinnor som har lyckats med något är femenister. Det är ganska jobbigt. För man behöver ju inte vara femenist för att lyckas med livet, eller?

Finns det någon skillnad mellan att vara kvinna och femenist? eller är det samma sak.

Femenismen kom ju till för att vi kvinnor skulle ha det bättre och givetvis så har vi fått det bättre, men det var då det.

Dagens femenister skämmer ut sig, bl a säger de att vi ska ha det bättre än männen osv.

Borde det inte var en skälvklarhet att vi ska leva i ett jämställt samhälle!?, men är jag femenist för att jag tycker det?

Och har det inte spårat ut lite, nu när socialdemokraterna och Göran Persson kallar sig femenister.

Hoppas Fredricka Bremmer vänder sig i graven för att femenismen har spårat ut totalt.

Hej!

När man läser/tittar på nyheterna osv, så står det att alla kvinnor som har lyckats med något är femenister. Det är ganska jobbigt. För man behöver ju inte vara femenist för att lyckas med livet, eller?

Finns det någon skillnad mellan att vara kvinna och femenist? eller är det samma sak.

Femenismen kom ju till för att vi kvinnor skulle ha det bättre och givetvis så har vi fått det bättre, men det var då det.

Dagens femenister skämmer ut sig, bl a säger de att vi ska ha det bättre än männen osv.

Borde det inte var en skälvklarhet att vi ska leva i ett jämställt samhälle!?, men är jag femenist för att jag tycker det?

Och har det inte spårat ut lite, nu när socialdemokraterna och Göran Persson kallar sig femenister.

Hoppas Fredricka Bremmer vänder sig i graven för att femenismen har spårat ut totalt.

Håller med dig. Det är alldeles för mycket tjafs i dagens samhälle. Och är man inte en direkt femenist så är man en "jävla mansgris som förtrycker kvinnorna". Jag har hört mycket, och det är inte alls en bra taktik som många "femenister" har.

.....nu när socialdemokraterna och Göran Persson kallar sig femenister.....

Med största sannolikhet fiskar han bara röster till nästa val.

För övrigt verkar det som om feminister, precis som du säger, vill ha det bättre än män. Har dom det är det OK, men annars är det diskriminering. Har nån nånsin hört talas om diskriminering av män, inom media etc?

Nils Holmlöv

Problemet med den "feminism" som GP m fl ansluter sig till, är att när alla kan ställa upp på den, så har den blivit så allmängiltig att den inte längre spelar någon roll.

De militanta feministerna å andra sidan svingar ju villt. Jag är en av dem som irriterar mig på att det numera är OK att kritisera människor enbart för att de är medelålders och män, men i någon mening så står ju den militanta feminismen i motsatsförhållande till något, så den spelar ju i varje fall en roll.

I mina öron har dock feminism en klart negativ klang, trots att jag tycker sån't som lika lön för lika arbete, lika möjligheter på arbetsmarknaden, jämlikhet i hemmet et c, är rena självklarheter.

Det är inte bra om man gör likhetstecken mellan feminism och jämnlikhet.

Att vara feminin är ju att vara kvinna, likaväl som maskulin betyder att vara manlig.

Sen kan kvinnor se maskulina ut, likaväl som att män kan se feminina ut i sitt beteendemönster...

Det har inget med jämnlikhet att göra.

Jämlikhet är ju att alla människor ska ha samma rättigheter oavsett kön

Björn Nordström

Ulvenstam frågade en gång Arja Sajonma (hur stavas det) vad feminism hade betytt för henne. Hon svarade ungefär "Ingenting, där jag kommer ifrån i norra Finland har kvinnorna alltid varit starkare än männen. Kvinnorna tar ansvar både för hemmet, barnen och försörjningen…".

Tror att ordet feminism är ett epitet med ganska olika innebörd för män och kvinnor, samhällsklass, generation, etc. Har en kompis (manlig) som kallar sig feminist, men i praktiken haltar det lite; han yrkesarbetar och tar hand om bilen och båten, hustrun är hemma med barnen (stora nog för skola och dagis) och sköter hushållssysslor. Vad är det för feministiskt med det?

Jag vet fortfarande inte vad feminism är. Är det fel att konstatera att man och kvinna är OLIKA? Tyvärr behandlar vi varandra olika. Ingen vill väl att ens mamma/syster/flickvän/fru ska få sämre villkor eller behandlas sämre bara för att hon inte är man? Jag tror inte att världen blir automatiskt bättre om kvinnor styr. Jag tror världen blir bättre om kloka människor styr....

Det är inte bra om man gör likhetstecken mellan feminism och jämnlikhet.

Att vara feminin är ju att vara kvinna, likaväl som maskulin betyder att vara manlig.

Det är självklart att göra likamedtecken mellan jämlikhet och feminism. Feminism är ju inta att vända på steken och göra kvinnor till vad patriarkatet är idag utan att bryta patriarkala mönster och att se människor för vad de är istället för vilket kön de tillhör. Det går inte att förneka ett förtryck av kvinnor eller homosexuella i samhället idag och det är det feminismen poängterar som fel, inte att skapa ett samhälle där män är skit och kvinnor är överlägsna utan där det inte spelar roll vad som hänger eller inte mellan benen.

/Errol

Jag kallar mig själv feminist för att det för mig går ut på att utplåna könsrollerna. Det är nog den uppfattningen många med mig har. (T ex Nina Persson för att nämna en kändis från min hemstad.) Jag är kille och feminist.. Ja, försöker vara det i.a.f. Jag är ju trots allt kille och därmed inte direkt formad till att ha de åsikter jag har.

Värt att tillägga är väl också att jag är en sån där vegetarian som lyssnar på konstig musik och har nåt coolt band. Bög är jag säkert också... och dricker rödvin! Men att jag läser datalogi passar väl inte in i bilden. <_<

Avgör själva vad jag är för någon. Feminist är jag enligt min definition. Och jag tror att mr Holmlöv är något sådant enligt min def.

Tycker absolut att män kan vara feminister om det som thebassman sa, står för att utplåna ojämlikheterna mellan könen. Jag menar nu inte att män ska föda barn och kvinnor ska förväntas klara av 150 kilo i bänkpress, utan mer att vi behandlar varandra som jämlikar. Vi har lika värde och oavsett om vi gör olika saker så ska det inte särskilja sig från varandra.

För mig är lika lön en viktig fråga, lika lön för lika arbete är något som jag anser är något man alltid ska sträva efter. Sen kan man ju lägga till att man gärna vill se att typiska kvinnoyrken får upp sina löner så att kanske det blir fler män inom de arbetsområdena. För det finns garanterat män som gärna vill bli barnskötare, sjukskötare och andra yrken som det finns mest kvinnor i. Inte bara för att det är roliga jobb men också för att det behövs kvinnor och män på arbetsplatserna.

Däremot tycker jag inte om feminister som i princip vill ta kål på männen för att ersätta sig själva med dem. Det är lika galet som att förtrycka kvinnor för sitt kön.

Feminism har ju tyvärr blivit ett ganska urvattnat begrepp, bl.a. i och med att särartsfeminismen dykt upp.

Jag hade länge väldigt svårt för ordet feminist (som epitet på mig, men även andra) eftersom det dels på många ställen har en negativ klang men också för att det verkar (för de som inte är insatta) vara ett ord reserverat för kvinnor.

Nu kallar jag mig dock feminist, åtminstone om någon frågar.

I min värld vill feminister att det inte ska finnas några skillnader för hur människor behandlas enbart beroende på kön, med undantag för rent uppenbart biologiska saker. (Det sistnämnda dock i ett snävt perspektiv, dvs det finns ju vissa biologiska skillnader.)

Problemet är att idag behandlar vi (även jag) reflexmässigt människor olika beroende på kön. Och då pratar jag inte bara om attraktionskraft och därpå följande handlingar.

Det tar lång tid att göra omställningen till ett vettigt samhälle, och det enda sättet såsom jag ser det är att man reflekterar över sina handlingar, gärna med hjälp av statistik och annat.

Som hjälp på vägen kan även kvotering vara ett bra medel. De facto idag kvoteras automatiskt männen, av både män och kvinnor, vilket då ibland kan behöva motverkas med kvotering för alla.

/lage

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...