Jump to content
Just nu i M3-nätverket

G3:n startade inte!

med

Recommended Posts

Regeln säger ju att inte ändra det som fungerar. Men regler följer man inte alltid. Upptäckte att inte jag hade någon startskiva vald. Tänkte att det kanske fördröjer uppstarten. Gick till inställning val av startskiva. Markerade HD och omstart. STOPP. Den gick till en 5 mm på "startremsan?". Prövade med shift samma lika. Hittade Imackens OS9 cd då startade den snällt. Gjorde omstart och snällt ploppade OS 9.1 igång. Hoppas det håller i sig. Frågan är vad hände? Var det fel att välja startskiva?

Har hatt lignende problem med en PowerMac G4. Når jeg har opplevd systemkrash og måttet starte om med reset-knappen, så hender det at Mac'en bare slutter å laste inn MacOS på akkurat samme sett som det du beskriver. Om jeg prøver å starte maskinen om med reset-kappen igjen, så skjer det samme (selv om jeg prøver å starte fra CD). Løsningen jeg selv har funnet er å trykke på startknappen (den på Mac'en, ikke den på tastaturet/tangentbordet). Da går maskinen i hvile. La den stå en til to minutter og så trykk på startknappen igjen, etterfulgt av reset-knappen (når skjermen har kommet på). Da har Mac'en altid funket.

Møyaktig hva det er som forårsaker denne formen for krash under oppstart er jeg ikke kompetent til å svare på, men det er svært usannsynlig at det skjedde på grunn av at du valgte oppstartsdisk/startskiva (ettersom MacOS jo hadde begynt å laste inn).

Du trenger uansett ikke være noe særlig redd for at det skjer så ofte, det er minst 10 måneder siden det hendte for meg sist.

Kan det inte ha varit så att HD inte hade någon startskiva vald. Du skulle då ha öppnat HD och valt din systemmapp.

Så var det nog. Markerade endast HD-ikonen :sorry: Skulle alltså öppnat den. Spelar det nån större roll att inte välja startskiva, om man endast har en HD?

Förövr. Pärzzon så krånglar Kameran fortf. Inte ens på Imacken med inbyggt USB. Tydligen ligger symbolen på skrivb. som osynlig fil? Ska söpa en kortläsare. Tack for drivrut.

• 2 weeks later...

Nu har problemet förvärrats!! Lyckades tidigare starta från imackens 9.0 CD och vid omstart gick snällt 9.1 in. Men nu hjälper inget, pram, skrivb.bygge etc. Den startar snällt tills en cm på blåa randen och sen tvärstopp. Lyckades en gång att starta utan tillägg med inte nästa.

Tilläggas kan att jag har krånglat med Handelsbankens inloggning, Installerat om deras säk.program + Netscape 4.8?!

Tips please...

Nu har problemet förvärrats!! Lyckades tidigare starta från imackens 9.0 CD och vid omstart gick snällt 9.1 in. Men nu hjälper inget, pram, skrivb.bygge etc. Den startar snällt tills en cm på blåa randen och sen tvärstopp. Lyckades en gång att starta utan tillägg med inte nästa.

Tilläggas kan att jag har krånglat med Handelsbankens inloggning, Installerat om deras säk.program + Netscape 4.8?!

Tips please...

Ta och installera en ny system mapp, glöm inte å namnge det gamla systemmappen med ett nytt namn t.e.x OldSystemmapp...

Detta är det enklaste sättet för att få ett stabilt system igen. :)

OK! Dette er gjerne noe "far out", men er Mac'en koblet til jordet kontakt?

Jeg kom til å huske at jeg hadde alvorlige problemer med oppstarten på vår Compaq for noen år siden, og problemet ble verre for hvær gang jeg prøvde å starte om. Etter en stund spurte damen på supporten om maskinen var tilkoblet jordet kontakt. Jeg slo av PC'en, koblet den til en jordet skjøteledning som jeg strakk inn fra kjøkkenet. Lot maskinen stå omlag 5 minutter, og startet den. Voila!!! Problemet var borte. (w00t)

Siden koblet jeg tilbake til den vanlige kontakten og har ikke hatt problemet siden (men jeg har, på normalt PC-vis, mange andre problemer med den).

Som sagt, dette er gjerne et lite slag i blinde, men det skader ikke å prøve (med mindre din Mac ikke allerede er jordet da).

Jag har provat coroners? förslag på annan plats att starta med strömbrytaren på datorn (G3) inte på tangentbordet. Och då STARTAR den. Om den fått villa en längre stund. (15 min en kvart?). Igår tvärstannade den med explorerfel 10. Det är roligt nästan jämt! Törs man kasta finders och explorers programinställningar? Ska kolla upp detta med jordningen. Det här med att installera nytt system? Har inget 9.0 original till G3:n, Endast till Imacken. Går det att använda tro? Eller backupen på Zipen? Hör av er.

Har du kontrollerat att batteriet inte har tagit slut?

Jag har flera gånger råkat ut för liknande problem... och det sista jag tänkt på var batteriet..

Går klockan som den ska ? (Utan hjälp av någon tidsserver.. heter det så?)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...