Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare önskar få lite tips!


matistuta

Rekommendera Poster

1. När jag är ute på nätet och surfar skulle jag vilja ha helskärm men hittar ingen sån knapp/funktion?

 

2. När jag laddar hem ett program/fil så landar den på skrivbordet. Likaså när jag installerat den men hur lägger jag in det på disken eller är det redan inlagt då? Och kan jag när den väl är på disken kasta bort ikonen på skrivbordet? Förstår inte riktigt sambandet?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

1. Antar att du surfar med safari. Safari erbjuder inte fullskärmssurfing.

Men som överallt i Macvärlden finns tillägg. Tillägget Saft Fixar detta

 

2. När en fil liggger på skrivbordet är den på disken -Hårddisk/users/dittnamn/skrivbord/

Om du vill ändra vart dina filer hamnar går du in i safaris inställningar och ändrar destination för nedladdade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Program du du dragit ner och lagt sig på skrivbordet öppnar sig oftast sig själv, då drar du programikonen till din Programmapp.

 

Sedan kan du slänga den vita filen som ligger på skrivbordet.

I andra fall när det inte är en programikon, utan en "gul kartong" så innebär det att du ska klicka på den och följa instruktionerna. Läs alltid bifogade Read me filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vill jag passa på att flika in en några andra nybörjarfrågor. Jag får förhoppningsvis min MacBook på posten i morgon. Jag hade tänkt att installera om allt för att slippa få med onödiga språk och annat som tar plats på HD:n.

 

1. Hur väljer jag omformatering/ominstallation? Ska jag trycka på någon knapp under uppstart eller räcker det att stoppa i skivan med operativsystem och sedan svara på någon enkel fråga?

 

2. Om jag upptäcker att jag valt bort något som jag senare saknar, kan jag då installera det vid ett senare tillfälle utan att röra det som då ligger på HD:n?

 

3. Är det något annat man bör tänka på när man ska köra igång en ny MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bara trycka in skivan och välj Installera...

 

2. Ja

 

3. Nej* ;)

 

 

* Läs manualen. Kolla bl.a. på kalibrering av batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du har allt installerat när den kommer, du får mata in alla dina kontouppgifter mm bara.

 

Prova den ett tag, installera inte massor av tjafs genast, för då hinner du inte utforrska din dator.

Sedan när du är lite varm i klädena och inte vill ha en del program kan du kasta bort det, (hör med oss först innan du gör det)

 

Ev. kan du göra en Arkiv/Install installation och då anpassa den för dina behov.

Och som sagt dra inte ner allt mellan himmel och jord innan du sett at din dator fungerar oklanderligt, annars vet du inte vad som orsakar dina problem utifall det skulle uppstå några..det är mitt tips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

Som sagt ett bra tips är att att inte bara ladda ner massa program.. bara de du behöver.

Sedan när du får ett behov är det bara att söka här på forumet som kommer du garanterat hitta programmet som uppfyller dina krav.

 

Grattis till macbooken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick min första mac idag, en svart härlig macbook! :D

men varför är inte strömsladden svart?....hehe kanske inte kan få allt ;)

 

hmm ett gäng frågor, tackar och bockar på förhand för hjälp!

1. skärmsläckare vart hittar jag det?

2. samt pixel testare typ DPT som finns till XP?

3. MSN eller motsvarande som jag kan köra i OSX?

4. pluggade även i min ipod och då frågar den om den ska radera och synkronisera med denna laptops Itunes, om jag väljer JA och radera lämnas då min hårdiskpartition (på Ipoden) som jag använt för att kopiera andra filer "utanför Itunes"??? jag vill gärna radera all tidigare musik från ipoden men ha kvar min HD partition med andra filer

 

någon som kan hjälpa en nybörjare lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick min första mac idag, en svart härlig macbook! :D

men varför är inte strömsladden svart?....hehe kanske inte kan få allt ;)

 

hmm ett gäng frågor, tackar och bockar på förhand för hjälp!

1. skärmsläckare vart hittar jag det?

2. samt pixel testare typ DPT som finns till XP?

3. MSN eller motsvarande som jag kan köra i OSX?

4. pluggade även i min ipod och då frågar den om den ska radera och synkronisera med denna laptops Itunes, om jag väljer JA och radera lämnas då min hårdiskpartition (på Ipoden) som jag använt för att kopiera andra filer "utanför Itunes"??? jag vill gärna radera all tidigare musik från ipoden men ha kvar min HD partition med andra filer

 

någon som kan hjälpa en nybörjare lite?

Jo, håller med dig om att även strömsladden borde vara Svart. Svagt av Apple, som annars är så måna om design och dom små detaljerna, att inte ha det. Har för mig att MacWorld skrev en kommentar om det i ett nummer för inte så länge sedan.

 

Fråga 1 och 2 kolla in versiontracker så kommer du garanterat att hitta allt som du behöver och även allt som du inte behöver.

 

3. Msn finns till Mac och hämtas från Microsofts Mac-webbplats. Men det är en sugig version som vi får hålla till godo med. Kolla in Adium eller aMsn istället. Hittas på... just det. Versiontracker.

 

4. iPod har jag aldrig haft och har inget intresse av, men det kommer ett svar om det inom kort här i tråden. Tro mig.

 

Välkommen till sekten förresten! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I systeminställningarna under äpplet, under bildskärm tror jag det är.

 

4. Man kan bara synka sin iPod åt ett håll. Tja, om det nu kan kallas synka... Du kan alltså få en kopia på iPoden av det du har på datorn men inte tvärtom. Det finns tredjepartsverktyg som verkar lösa det. Googla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa MSN klienten för Mac är Mercury. Är java och ändå snabbare än aMSN, och har långt mycket fler funktioner än AdiumX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I systeminställningarna under äpplet, under bildskärm tror jag det är.

4. Man kan bara synka sin iPod åt ett håll. Tja, om det nu kan kallas synka... Du kan alltså få en kopia på iPoden av det du har på datorn men inte tvärtom. Det finns tredjepartsverktyg som verkar lösa det. Googla!

 

1. hittat och jag tackar för hjälpen!

4. hmm men vad händer om jag klickar JA och radera det som finns på ipoden, försvinner allt på den då eller? är inte helt med på hur ipoden (eller macbookens "enhets och mappstruktur fungerar, är väl för van med XP) jag vill gärna ta bort musiken som ligger på ipoden men lämna kvar resten.

(håller på att kopiera in allt till macbooken nu så jag får väl testa bara annars)

ska prova googla lite så får jag se hur det blir :D

 

hmm en annan liten sak, Delete knappen eller motsvarande vars sitter den på macbooken? vill liksom radera tecknet framför och inte bara <- bakåt om ni är med på hur jag menar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa MSN klienten för Mac är Mercury. Är java och ändå snabbare än aMSN, och har långt mycket fler funktioner än AdiumX.

 

ok, tja har precis installerat Adium (hur avinstallerar man program på OSX?) får väl testa med det och sen ev prova Mercury.

Har provat att installera VLC för att titta på lite filmer etc och har då bara dragit vlc(.exe filen) till Program mappen och det verkar fungera. Känns bara så skumt att installera program mot XP där man väljer Mappar etc. men det är väl en vanesak :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tja har precis installerat Adium (hur avinstallerar man program på OSX?) får väl testa med det och sen ev prova Mercury.

Har provat att installera VLC för att titta på lite filmer etc och har då bara dragit vlc(.exe filen) till Program mappen och det verkar fungera. Känns bara så skumt att installera program mot XP där man väljer Mappar etc. men det är väl en vanesak :D

Du drar programikonen till papperskorgen och tömmer densamma. Klart. Avinstallerat.

 

Har du dragit en .exe-fil till programmappen? Och du får det att fungera? OS X använder ju inte .exe utan det är Windowsprogram.

 

Jo, det tar ett tag att vänja sig vid att Mac:en är så enkel att använda och så problemfri. Det är sa att man tänker "Nejmen inte kan det väl vara enkelt?" Jo, det kan det. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa MSN klienten för Mac är Mercury. Är java och ändå snabbare än aMSN, och har långt mycket fler funktioner än AdiumX.

 

Jag är ju också nybliven MacBook-ägare och passar på att ställa en fråga kring Adium:

 

Jag är sugen på att pröva "videochatta" med Adium. Men jag förstår inte hur jag ska gå till väga. Visst finns det inbyggd mikrofon i MB? Funkar iSight med Adium?

 

Passar på att flika in några tips:

 

- Surfa med Firefox. Finns ett tillägg som enkelt synkroniserar bokmärken mellan datorer (Foxmarks Bookmark Synchronizer 1.0.1). Funkar kanon! Sedan installerar du iFox Smooth 2.4.4 för att få den där Maciga känslan! Snyggt & Gott!

 

- Styrplattan. Ett finger styr markören. Två fingrar styr du runt i fönster. Kanske är något som är standard för alla bärbara datorer, men det var helt nytt för mig!

 

- För att rensa skrivbordet trycker du "F11".

 

- Äppletangenten är Guds gåva till flinka fingrar! Lär dig så många kombinationer som möjligt, så kommer livet bli så mycket ljusare!

 

- Använd Spotlight mycket!

 

- Ät mycket fibrer ;-)

 

- Backspace i Firefox backar en sida.

 

- Skulle ditt trådlösa hemmanätverk krångla. Byt kanal på routern. Jag är ingen expert, men att byta kanal eliminerade problem som jag omöjligt trodde var relaterade till kanalbytet!

 

Tack för mig!

 

Är det någon gammal Mac-räv därute som har mer ovärderliga tips, så är jag idel öra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Styrplattan. Ett finger styr markören. Två fingrar styr du runt i fönster. Kanske är något som är standard för alla bärbara datorer, men det var helt nytt för mig!

 

Ett tillägg; två fingrar på plattan och sedan klicka -> högerklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm en annan liten sak, Delete knappen eller motsvarande vars sitter den på macbooken? vill liksom radera tecknet framför och inte bara <- bakåt om ni är med på hur jag menar :D

 

fn (nedre vänstra hörnet) + backspace raderar det problemet ;) Fast enklare blir det väl att flytta markören med piltangenten och sedan backspace tycker jag :) Delete-knappen tar inte så lång tid att vänja sig av vid, men just for the record så finns den faktiskt på Apples fullstora tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju också nybliven MacBook-ägare och passar på att ställa en fråga kring Adium:

 

Jag är sugen på att pröva "videochatta" med Adium. Men jag förstår inte hur jag ska gå till väga. Visst finns det inbyggd mikrofon i MB? Funkar iSight med Adium?

Det fungerar tyvärr inte att videochatta med adium :( Det är det och även filöverföringar som är nackdelen med adium, men annars det klart bästa programet. Vill du ändå kunna videochatta får det bli Mercury messenger eller amsn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang min fråga tidgare om ipoden och synkning med den o MB, den tog bara bort musiken som jag hoppades på. hade ändå lagt in allt från ipod partitionen till MB hdn så det gick mkt bra!

 

har även precis beställt mera minnen:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67872

visst passar dessa, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang min fråga tidgare om ipoden och synkning med den o MB, den tog bara bort musiken som jag hoppades på. hade ändå lagt in allt från ipod partitionen till MB hdn så det gick mkt bra!

 

har även precis beställt mera minnen:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67872

visst passar dessa, eller?

 

skumt precis kunde jag ändra mitt inlägg men inte nu, ursäkta dubbelpost!

 

webhallen säger nu att jag bör satsa på följande minnen:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=57134&view=1

vad är skillnaden och vilka bör jag ta???

 

EDIT: nu fungerar det...skumt, hur klickar man Alt + F4, på mac så man stänger fönstret?

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
EDIT: nu fungerar det...skumt, hur klickar man Alt + F4, på mac så man stänger fönstret?

tack på förhand

 

Kringla + W stänger fönstret och Kringla + Q stänger programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...