Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spåra epost ?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Jag har en kompis vars företag just nu utsätts för en sorts mailterror - en person (som man gissningsvis vet vem det är, en fd anställd) sprider oro och olust på företaget genom att maila till alla anställda, förespeglande att mailen kommer från chefen (min kompis). Naturligtvis skulle detta kunna polisanmälas, men min kompis vill ligga lite lågt och har frågat mig om jag kan hjälpa till. Jag har kollat från vilken smtp-server mailen kommer och ska kolla via whois vem som sköter/driver den.

 

Men vad tror ni om oddsen att internetleverantören lämnar ut personens namn, om jag kontaktar dem och beskriver läget ? Egentligen är det ju inte mer integritetskränkande än nummerpresentatör på telefonen.

 

Några andra idéer eller tips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skal kunne se senderens IP-nummer utifra mailens "header". Om du kontakter hans ISP (finner via "whois") og forklarer problemet, kan ISP'en vurdere eventuelle tiltak mot vedkommende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tror ni om oddsen att internetleverantören lämnar ut personens namn, om jag kontaktar dem och beskriver läget ? Egentligen är det ju inte mer integritetskränkande än nummerpresentatör på telefonen.

 

Några andra idéer eller tips ?

Knappast. Om du inte tycker att det är så viktigt att du inte går till polisen tycker nog de inte att det är skäl nog. Och hur vet de att du inte drar en vals?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Om du inte tycker att det är så viktigt att du inte går till polisen tycker nog de inte att det är skäl nog. Och hur vet de att du inte drar en vals?

Vad har de för skäl att skydda avsändaren ? Jag kan alltid få veta varifrån nån ringer utan att blanda in polisen. För övrigt kan de väl läsa mailen, om de betvivlar mina uppgifter.

Att blanda in polisen kan man ha flera skäl att låta bli. Ett av skälen kan vara att oddsen för att en utredning startas och att den leder till att åklagaren väcker åtal är på trisslottsnivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis vars företag just nu utsätts för en sorts mailterror - en person (som man gissningsvis vet vem det är, en fd anställd) sprider oro och olust på företaget genom att maila till alla anställda, förespeglande att mailen kommer från chefen (min kompis). Naturligtvis skulle detta kunna polisanmälas, men min kompis vill ligga lite lågt och har frågat mig om jag kan hjälpa till. Jag har kollat från vilken smtp-server mailen kommer och ska kolla via whois vem som sköter/driver den.

 

Men vad tror ni om oddsen att internetleverantören lämnar ut personens namn, om jag kontaktar dem och beskriver läget ? Egentligen är det ju inte mer integritetskränkande än nummerpresentatör på telefonen.

 

Några andra idéer eller tips ?

Kan du inte skicka ett mail till postmaster@<internetleverantören> och förklara läget? Är det en seriös ISP lär de kolla upp vad som händer och, i värsta fall, stänga av mailbombaren.

 

Är det en oseriös ISP som inte vill samarbeta föreslår jag att du helt enkelt svartlistar hela deras domän i din mailserver så att inga mail därifrån går genom till dina användare. Meddela samtidigt ISPn vad du har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...