Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Terminal


peter1se2

Rekommendera Poster

Där bör man inte gå in om man inte vet vad man gör.

Kan ställa till en himla oreda! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska in där bara för att du tycker det är kul kan du ju skriva "uptime" så får du reda på just din uptime. Sen kan du skriva din ner din uptime i uptime-tråden här på forumet (jag orkar inte länka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lista på de vanligaste och mest användbara kommandon i något dokument eller i Machjälpen på datorn? Jag kör 10.2.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä man ska ju inte göra sånt man inte kan, men jag är inte rädd för att kolla allt på min maskin, :devil: uptime visste jag,men det bör ju finnas lite mer.

Tackar för inläggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Styr din webläsare till www.macosxhints.com

 

Där finns en herrans massa tips om allt mellan himmel och jord som rör OS X, och många av dom involverar terminalen. Dessutom finns ett forum med riktigt duktiga mac- och unixanvändare som kan svara på frågor, om du inte hittar vad du söker bland tipsen eller genom att söka i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Unix är fullt med olika smarta program och kommandon. Mitt bästa tips är att söka på Google"OS X" Unix beginner tutorial och läsa lite på någon av de knappt 3 000 träffar det ger.

 

När du vet hur du tar dig runt i systemet, styr din terminal till mapparna /bin och /usr/bin. Titta på namnen och sedan skriver du man programnamn i Terminalen för att lära dig mer om de olika programmen.

 

Testa gärna programmet w - skriv w i Terminalen för att köra det, skriv man w för att läsa mer om hur du kan använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...