Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa domännamn?


aquastormer

Rekommendera Poster

aquastormer

Jag har tidigare köpt några domännamn från godaddy.com men dom tar cirka 5 sekunder att nå!!?

Beror det på dom eller på min webhost?

Var tycker ni det är bäst att köpa domännamn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aquastormer

Jag har redan en host, jag vill bara registrera domäner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia är väl fint. Tror inte du måste binda dig att ha den hos dem. Man måste iaf inte teckna något webhotell. Smidig kontrollpanel för att administrera domänen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare köpt några domännamn från godaddy.com men dom tar cirka 5 sekunder att nå!!?

Beror det på dom eller på min webhost?

Var tycker ni det är bäst att köpa domännamn?

 

jag har från godaddy, vet inte riktigt vad du menar med 5 sekunder, men har inte upplevt någon fördröjning eller liknande ialafall..!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare
Jag har tidigare köpt några domännamn från godaddy.com men dom tar cirka 5 sekunder att nå!!?

Beror det på dom eller på min webhost?

Det beror på din webhost.

 

Loopia är väl fint. Tror inte du måste binda dig att ha den hos dem. Man måste iaf inte teckna något webhotell. Smidig kontrollpanel för att administrera domänen också.

Lägger också min röst på Loopia. Däremot använder jag inte kontrollpanelen utan gör alla ändringar direkt från IIS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia får min röst utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare köpt några domännamn från godaddy.com men dom tar cirka 5 sekunder att nå!!?

Beror det på dom eller på min webhost?

Var tycker ni det är bäst att köpa domännamn?

 

Jag köper via godaddy.com och har inga problem, kan möjligen vara något strul hos det webbhotellet du har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aquastormer

Tack, Loopia verkar vara bra. Får nog prata med min host, servage.net. Är det någon annan som har problem med dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag handlar från www.glidecom.se av flera skäl.

Ett av dessa skäl är Macrelaterat.

För många år sen fanns en kombinerad ISP och Mac-ÅF i Falun som hette MerryMac. När det företaget la ner sin verksamhet köpte Glidecom över ISPverksamheten.

 

Så Glidecom = Mac ....sort of ;-)

 

 

Anyway de funkar bra, med god support och tillgänglighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aquastormer

www.glidecom.se har ju för höga priser, 140kr!

.com ska inte kosta mer än 70 kr, annars är det för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig borta från Surftown hur du än gör!

 

Jag hade både domän och host hos dom, dom är billiga och det är det enda dom är. Jag använder inte ens det konto jag har där längre.. Dirigerat om domänen till Loopia istället.

 

Loopia har förövrigt OK priser när det gäller domäner. *tummen upp för dom*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.glidecom.se har ju för höga priser, 140kr!

.com ska inte kosta mer än 70 kr, annars är det för dyrt.

Man får vad man betalar för. ;-)

Om du vill komma undan billigt säljer de .info domäner för 15:- just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en host, jag vill bara registrera domäner

 

Vilket du kan göra hos scorpionshops.com

Utan bindning eller ytterligare kvav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst micke_nkpg

Köper mina domäner via loopia för att ha dom på loopiadns. Hostar gör jag på manufrog. Både billigt och bra support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Här:

 

http://scorpionshops.com/

 

Peter är en solid leverantör och kompetent serversnuckare.

Nej, jag protesterar igen:

https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=588703

Dom har bra grejer och är billliga, det är rätt.

 

Tyvärr har dom utan jämförelse den absolut sämsta support jag någonsin varit med om. Jag blev deras kund i våras. Behövde viss hjälp (ganska grundläggande) och skickade dom 4-5 mail under loppet av 3 veckor. I genomsnitt dröjde det 3 dagar för att få svar = fullständig katastrof.

 

När jag till slut bad om pengarna tillbaka och omedelbar avslutning på kontot svarade kille som äger att "OK, du ska få det. Vi kan inte hålla bättre support".

 

Så mitt råd är tvärtom: Om man driver en kommersiell sajt så ska man hålla sig långt, långt ifrån ScorpionData. Vill man ha en liten privat sajt och visa semesterbilder, så är det däremot ett bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min polare har köpt en domän på Crystone, han är väldigt nöjd med dem. De är rätt billiga också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon som har testat cliche? Verkar ju väldigt billigt, bara 1kr / månad. Men tror ni att det är bra? Något man ska tänka på när man skaffar ett webhotell plus en domän? Tänkte skaffa .com då det verkar billigt och också väldigt lätt att komma ihåg. Kostar det alltså 110 kr, exkl. moms varje år och med en förskottsbetalning på 2 år? Om man tittar på deras priser. Verkar sidan bra? jag ska bara ha en enkel sida om mig själv och en blogg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat cliche? Verkar ju väldigt billigt, bara 1kr / månad. Men tror ni att det är bra? Något man ska tänka på när man skaffar ett webhotell plus en domän? Tänkte skaffa .com då det verkar billigt och också väldigt lätt att komma ihåg. Kostar det alltså 110 kr, exkl. moms varje år och med en förskottsbetalning på 2 år? Om man tittar på deras priser. Verkar sidan bra? jag ska bara ha en enkel sida om mig själv och en blogg.

Det märks var du kommer från...(småland alltså) ;)

Om du bara vill blogga och slippa pröjsa för domäner och webhotell, så ta ett konto på www.blogger.com då (vilket iofs är Google som kommer att registrera allt du skriver och sammanställa med dina Google-sökningar och YouTube-besök annat... men det är du väl medveten om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märks var du kommer från...(småland alltså) ;)

Om du bara vill blogga och slippa pröjsa för domäner och webhotell, så ta ett konto på www.blogger.com då (vilket iofs är Google som kommer att registrera allt du skriver och sammanställa med dina Google-sökningar och YouTube-besök annat... men det är du väl medveten om)

Alltså jag vill ju ha en egen hemsida, men en blogg i. Och visst, jag är snål, men jag kommer inte från småland, men har bott här i 10 år ;) Jag har bara en väldigt massa andra saker jag gärna köper ^_^

Dessutom vet jag knappt vad egen hemsida och göra hemsida innebär. Så en enkel, men bra hemsida, så billigt som möjligt är det jag vill ha! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag vill ju ha en egen hemsida, men en blogg i. Och visst, jag är snål, men jag kommer inte från småland, men har bott här i 10 år ;) Jag har bara en väldigt massa andra saker jag gärna köper ^_^

Dessutom vet jag knappt vad egen hemsida och göra hemsida innebär. Så en enkel, men bra hemsida, så billigt som möjligt är det jag vill ha! :D

Jorå, jag bara skojade om "Småland". Ta inte illa upp....

 

Förstår inte riktigt vad du menar med "hemsida" dock. Menar du att du vill ha en egen blogg och inget annat, så är ju blogger.com bra. Men om du inte vill bli registrerad hos Google, så kanske

www.wordpress.com passar bättre. Du sätter upp din blogg på några minuter, och gör om den så att den ser ut som du vill: http://wordpress.com/features/

 

För detta behöver du alltså inget domännamn alls. Du tilldelas en s.k. "underdomän" till wordpress.com, så din adress blir typ "http://minblog.wordpress.com/" och det kostar ingenting.

 

Vill du ha MER än bara en blogg, så är det ju läge att skaffa ett webhotell nånstans, ett domännamn och börja lära sig lite html. Men det kommer ju att ta sin lilla tid innan du kommer att kunna använda det... (

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, jag bara skojade om "Småland". Ta inte illa upp....

 

Förstår inte riktigt vad du menar med "hemsida" dock. Menar du att du vill ha en egen blogg och inget annat, så är ju blogger.com bra. Men om du inte vill bli registrerad hos Google, så kanske

www.wordpress.com passar bättre. Du sätter upp din blogg på några minuter, och gör om den så att den ser ut som du vill: http://wordpress.com/features/

 

För detta behöver du alltså inget domännamn alls. Du tilldelas en s.k. "underdomän" till wordpress.com, så din adress blir typ "http://minblog.wordpress.com/" och det kostar ingenting.

 

Vill du ha MER än bara en blogg, så är det ju läge att skaffa ett webhotell nånstans, ett domännamn och börja lära sig lite html. Men det kommer ju att ta sin lilla tid innan du kommer att kunna använda det... (

Tog inte illa upp....

 

Jag hade tänkt göra en "hemsida" i iWeb, med några sidor om mig och en blogg bland annat. Är det inte lättast att köpa en domän och skaffa en webhotell då? Men behöver jag kunna html om jag bara använder iWeb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog inte illa upp....

 

Jag hade tänkt göra en "hemsida" i iWeb, med några sidor om mig och en blogg bland annat. Är det inte lättast att köpa en domän och skaffa en webhotell då? Men behöver jag kunna html om jag bara använder iWeb?

OK. Nu börjar det klarna lite mer...

 

Jo, om du ska göra nåt i iWeb så behöver du ett webbhotell. De flesta har väl iWeb kopplat till nåt Mac-konto? Men det ska ju gå annars också.

 

Jag har själv aldrig gjort något i iWeb förutom lite tester som jag gjorde när programmet var helt nytt. Då var det ju katastrofalt dåligt, men folk säger att det blivit bättre nu. Jag vet inte om du kan ha en blogg "inuti" det du gör i iWeb dock. Du måste nog skaffa t.ex. wordpress och installera "bredvid" webbplatsen du gör i iWeb, och bara lägga in en länk där till bloggen.

 

Då behöver du också ett domännamn. Personligen fattar jag inte varför man ska dras med .se-domäner. Folk i Sverige är ju lika vana att skriva t.ex. "com" eller annan internationell domänsuffix, men folk från andra platser på jorden skriver ju inte .se hur enkelt som helst, så varför begränsa adressen på det viset? Särskilt som en .com-domän är billigare än en .se-domän...

 

Jag använder GoDaddy.com som har OK priser. Deras sajt är seg, och jag gillar inte att dom hårdsäljer sina tjänster, men dom är OK annars. Finns ingen anledning att använda en svens registrator för .com-domäner.

 

Webbhotell: Du ska ha ett som är seriöst. Det ska ha MySQL databaser till ditt förfogande och helst vara Apache som rullar på nån *nix-plattform, t.ex. FreeBSD eller Linux. Det är mest Mac-likt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Nu börjar det klarna lite mer...

 

Jo, om du ska göra nåt i iWeb så behöver du ett webbhotell. De flesta har väl iWeb kopplat till nåt Mac-konto? Men det ska ju gå annars också.

 

Jag har själv aldrig gjort något i iWeb förutom lite tester som jag gjorde när programmet var helt nytt. Då var det ju katastrofalt dåligt, men folk säger att det blivit bättre nu. Jag vet inte om du kan ha en blogg "inuti" det du gör i iWeb dock. Du måste nog skaffa t.ex. wordpress och installera "bredvid" webbplatsen du gör i iWeb, och bara lägga in en länk där till bloggen.

 

Då behöver du också ett domännamn. Personligen fattar jag inte varför man ska dras med .se-domäner. Folk i Sverige är ju lika vana att skriva t.ex. "com" eller annan internationell domänsuffix, men folk från andra platser på jorden skriver ju inte .se hur enkelt som helst, så varför begränsa adressen på det viset? Särskilt som en .com-domän är billigare än en .se-domän...

 

Jag använder GoDaddy.com som har OK priser. Deras sajt är seg, och jag gillar inte att dom hårdsäljer sina tjänster, men dom är OK annars. Finns ingen anledning att använda en svens registrator för .com-domäner.

 

Webbhotell: Du ska ha ett som är seriöst. Det ska ha MySQL databaser till ditt förfogande och helst vara Apache som rullar på nån *nix-plattform, t.ex. FreeBSD eller Linux. Det är mest Mac-likt.

Ok, någon som vet hur man kan fixa en blogg i iWeb, eller menar du att jag måste lägga bloggen på t.ex wordpresser.com? Jag tycker det borde finnas något enkelt sätt att fixa blogg i iWeb.

 

Men jag tycker att cliche verkar ganska bra, men bör jag satsa på det näst billigaste alternativet då jag får ASP med Access databas eller, PHP med MySQL databas? Det finns väl inte så mycket andra fördelar som jag behöver? (Egentligen vet jag inte ens fördelen med t.ex MySQL)

 

Och kan man inte lika gärna köpa en .com domän på t.ex cliche? Verkar ganska enkelt plus att jag föredrar att göra affärer med svenska företag.

 

Edit: Hur stor skillnad är det mellan det billigaste alternativet och det näst billigaste på cliche?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...