Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Elgato DTT och EyeTV


boevil

Rekommendera Poster

Om man vill få in kanal 5 från com hems vägguttag, funkar elgato DTT då? Om inte, vad ska man köpa i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet? Jag vill gärna få tag på nån fungerande så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Om man vill få in kanal 5 från com hems vägguttag, funkar elgato DTT då? Om inte, vad ska man köpa i så fall?

 

Nej. DTT innebär ju Digital terrestrial television, så den kan bara ta emot den typ av digital-tv som kommer i det marksända nätet (DVB-T). I din comhem-kabel har du kabelnätet (DVB-C).

 

Elgato DTT har väl inte alls en digital tuner, så du kan inte ens få den analoga kanal 5 som sänds. Men en Eyetv Hybrid kan ta emot den analoga.

 

För digital kabel-tv ska du ha EyeTV 610. Lite dyr, men då kan du (tror jag, fråga comhem innan du köper) stoppa in ett dekoderkort och ta emot digitala betalkanaler via kabelnätet; utöver de fria.

 

 

Elgato EyeTV 610

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Rättelse till min inlägg ovan: såvitt jag vet har comhem inga fria digitalkanaler alls. Så vill du ta emot digital kabel-tv måste du ha dekoderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag bygger vidare på den här tråden lite.

 

Jag köpte för några dagar sedan en Elgato Hybrid för att enkelt kunna se på analog tv från com hem-jacket. Men jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket dåligare bild än på vanliga TVn. Känns ju som att det hade varit bättre att köpa en inspelningsbar DVD och sen rippa det inspelade materialet till datorn. Vet nån om det ska va så dålig bild och isåfall varför det är det. Köpte den här för att kunna spela in kommande pogram i bättre kvalitet än de som man laddar ner, men nu känns det här som ett av de dummaste köpen jag gjort.

 

Om det är så här det brukar se ut så undrar jag vad jag isåfall ska ha för att få en bra bild. Kanske jag ska/kan koppla den på nåt annat sätt? Skulle vara kul att man kunde sitta närmare än 5 meters avstånd för att inte bli helt förstörd av den hemska och flimriga bilden.

post-17882-1188594303.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det där ser verkligen dåligt ut. Jag har faktiskt testat att använda Hybriden i samma antennjack som TV-apparaten (vilket är de enda "riktiga" jacket i lägenheten), och med datorn kopplad via VGA till tv-apparaten; så det enda elementet som skiljer är hur bra Hybriden tar in den analoga signalen och visar på skärmen.

 

Via Hybriden är bilden definitivt lite sämre än vad den blir direkt i TVn. Det blir liksom en lite småkornig bild. Detta är en skärmdump som jag tog just nu, inne i mitt rum. Det är ett tiotal meter samt en förgreningsdosa emellan här och "första jacket".

 

Min bild är definitivt bättre än din; jag vet inte riktigt vad du kan göra för att förbättra den, men jag har en signalförstärkare ute i vardagsrummet där kabeln kommer in i lägenheten, och sedan går den förstärkta signalen ut till ett par rum.

 

Min bild just nu, tv4 på analog comhem-kabel genom Elgato eyetv hybrid:

post-493-1188595597.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Men vet nån vad man ska använda för utrustning om man vill få inspelningar i den här kvaliteten, fast istället för att dra ner den till 350 mb kvalitet ha kvar den på kanske 1,5 gig. så att man kan ha fullskärm men ändå sitta vid databordet.

post-17882-1188596997_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är väl antagligen från digital-tv ?!

går aldrig att få helt brusfri bild med analogt...därför det analoga nätet släcks ut, det är egentligen rätt värdelöst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju ett välkänt faktum också att olika kanaler sänder i olika kvalité, och gör man man en sökning i EyeTV så hiitar den oftast samma kanal på flera ställen, välj den med bäst bild.

5:an sänder ju inte digitalt över det fria nätet så jag gissar att det är en analog inspelning (om den nu kom från din hybrid)

Men att mottagarna skulle ge sämre bild från com hems grundutbud än en vanlig tv håller jag inte med om, däremot så ser man ju på en dataskärm bristerna i den dåliga bilden bättre än man gör på en vanlig tjock-tv, eller för den delen en lcd tv (som ju ofta är gjorda för att visa en analog tv-bild, och har sätt att maskera felaktigheterna, det analoga systemet ÄR ju undermåligt)

Däri ligger ju också brister även om man kopplar in sin dator till en tv/platt tv, oavsett hur man gör det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill få brusfri bild är det alltså digital tv som gäller.

Kan man bara köpa en digitalbox och koppla in i väggen (+ då antagligen köpa någon ny Elgato) så att man får nån annan signal in, eller måste man köpa en digitalbox, samt beställa ett mediumpaket från exempelvis com hem?

En till fråga också: Om jag bor i ett com hem hus. Kan jag fortfarande ha digitaltv från ett annat abonemang (exempelvis boxer eller viasat om det är billigare) eller måste jag ha com hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ska du ha digitala kanaler fler än de i det fria marknätet måste du köpa ett dekoderkort från till exempel Boxer. Din Hybrid kan inte ta emot digital kabeltv, utan du får istället skaffa dig en Elgato eyetv 610 som fixar DVB-C (kabel). Denna boxen har plats för dekoderkort, men hör med comhem ifall det är rätt grejer innan du köper. Denna boxen går på ungefär tre bapelupper. Sedan tillkommer ju kostnaden för att abonnera på kanalpaketet.

 

En billigare lösning hade kanske varit att köpa en vanlig digitalbox från comhem, och seriekoppla med din existerande Hybrid. Nackdelen är ju att du får ett analogt led mellan digitalboxen och Hybrid. Inte helt optimalt.

 

En till fråga också: Om jag bor i ett com hem hus. Kan jag fortfarande ha digitaltv från ett annat abonemang (exempelvis boxer eller viasat om det är billigare) eller måste jag ha com hem?

Boxer har ju ingenting med kabeltv att göra, utan sänder i marknätet. Viasat är jag mer osäker på, men ska du gå genom kabeluttaget antar jag att det är comhem som gäller i comhem-hus.

 

 

Elgato eyetv 410 för betalkanaler via digitala marknätet:

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv410

 

Elgato eyetv 610 för betalkanaler via kabelnätet:

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

 

En CAM (conditional access module) behöver du i bägge fallen; en modul för dekoderkortet du får från comhem/boxer. Läs mer här:

http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/349

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är ju att det för PC har börjat komma "kortläsare" för dom kodade kanalerna som fungerar med USB pinnar som normalt bara tar emot okodade kanaler, så har man inte jättebråttom kommer det nog till Mac/EyeTV också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En sån vill jag ha! :)

 

Antar att det även skulle funka med en kommande Macbook med windoze?

Har du någon bra länk får du gärna posta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Men det e ju helt sjukt att det ska vara så dyrt. Min kompis köpte nånting liknande till sin PC och han betalade bara 799 kr (det var extrapris), men han kan köra den genom sin Com hem box.

 

Jag e helt enkelt ute efter att få bra inspelningar från kanal 5, och då måste jag alltså betala en kostnad på minst ca 5000 kr om man räknar in kostnaden för digital-tv och elgato. Blir det bättre kvalitet om man köper en inspelningsbar DVD?

 

Skulle vilja kunna fixa det här så snabbt som möjligt. Men är man bara 16 år och nyss har plungat ut alla sina pengar på en iMac 24" så har man inte hur mycket pengar som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Men det e ju helt sjukt att det ska vara så dyrt. Min kompis köpte nånting liknande till sin PC och han betalade bara 799 kr (det var extrapris), men han kan köra den genom sin Com hem box.

 

Har han box till sitt ComHem-uttag så har han digitalbox. I det läget funkar det med en billig DTT-mottagare.

 

För oss stackare som inte har det så blir det med en gång kinkigare, jag håller med... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte läst alla inlägg i tråden,....

Har Tubestickan, kopplad till min vanliga takantenn, och har kanonfin bild här på vischan..

Vad händer nu när de släcker ner det analoga nätet, upphör stickan att fungera då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, är det någon som har en hybridpinne och hellre vill ha en "diversity" variant (med dubbla digitala mottagare) så byter jag gärna min...rakt av, jämt byte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...