Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ejecta CDRom utan "rätt" tangentbord


lejzer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en G5:a med f.n. ett annat tangentbord. Hur ejectar jag CD-romen på denna utan att stänga av datorn och sticka in ett gem i hålet för cdromen? Det ska finnas ett lite skript eller program som heter eject för att lösa detta, men hur jag än söker så kan jag icke hitta detta i Panther.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte Panther, men så mycket kan väl inte ha förändrats..

i Din Systemmapps Bibliotek finns en mapp som heter Core Services..

Öppna den och sedan Mappen Menu Extras.

Klicka på Eject Menu...så får du en liten symbol uppe i menyraden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis den jag letade efter, lustigt att den inte gick att hitta vid en sökning, trots att jag valde "synliga och osynliga" filer.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

...och skulle man glömma den finessen finns ju alltid iTunes för att öppna och stänga luckan.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där! Det är ett alternativ det också, ifall jag skulle glömma var "eject" filen finns nästa gång :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera skivan control eller högerklicka och välj mata ut skivan i kontextmenyn eller markera skivan och tryck cmd + e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag upptäckte en lite knepigare grej... vad göra om man inte har något system på någon hårddisk i datorn? Ska man starta från skiva så måste man ju få upp skivan, och knappen på tangentbordet funkar inte förrän man är långt från i uppstarten... jag fick ta en penna, öppna luckan med andra handen, och trycka på knappen. Onödigt pilligt för en sån sak, tycker jag.

 

Eller har jag missat någon knapp på själva datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte en lite knepigare grej... vad göra om man inte har något system på någon hårddisk i datorn? Ska man starta från skiva så måste man ju få upp skivan, och knappen på tangentbordet funkar inte förrän man är långt från i uppstarten... jag fick ta en penna, öppna luckan med andra handen, och trycka på knappen. Onödigt pilligt för en sån sak, tycker jag.

 

Eller har jag missat någon knapp på själva datorn?

Går det inte att starta om med musknappen intryckt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...