Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur tar man bort ett program som är installerat?


bigmac1

Rekommendera Poster

Hej, har precis fått en PowerMac G5 1.8. Jag är helt nybörjare på det här med mac. Tröttnade på allt strul med Pc helt enkelt.

 

Jag har en fråga som lyder: Om man har installerat ett program på datorn som man sedan kommer på att man vill ta bort, i så fall hur gör man? Är det bara att ta bort katalogen där programmet finns i eller finns det något som motsvarar Windows (Lägg till/ta bort program)??

 

Tack på förhand!

 

Ps. Fattar inte varför jag inte köpt mac tidigare!, Är grymt nöjd med denna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har precis fått en PowerMac G5 1.8. Jag är helt nybörjare på det här med mac. Tröttnade på allt strul med Pc helt enkelt.

 

Jag har en fråga som lyder: Om man har installerat ett program på datorn som man sedan kommer på att man vill ta bort, i så fall hur gör man? Är det bara att ta bort katalogen där programmet finns i eller finns det något som motsvarar Windows (Lägg till/ta bort program)??

 

Tack på förhand!

 

Ps. Fattar inte varför jag inte köpt mac tidigare!, Är grymt nöjd med denna!

i de allra flesta fall räcker det med att dra programmet till Papperskorgen och tömma den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ligga kvar några plistfiler i dina Preferensmappar..gör ingen skada mer än ta plats.

Vet du vad programmet heter kan du gå in och leta upp dem...

Är du inte riktigt hemma i din dator ännu så låt dem vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har precis fått en PowerMac G5 1.8. Jag är helt nybörjare på det här med mac. Tröttnade på allt strul med Pc helt enkelt.

 

Jag har en fråga som lyder: Om man har installerat ett program på datorn som man sedan kommer på att man vill ta bort, i så fall hur gör man? Är det bara att ta bort katalogen där programmet finns i eller finns det något som motsvarar Windows (Lägg till/ta bort program)??

 

Tack på förhand!

 

Ps. Fattar inte varför jag inte köpt mac tidigare!, Är grymt nöjd med denna!

Välkommen till Macintosh! Så nära himlen man kan komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Det skall tilläggas att det naturligtvis finns undantag. Om ett program kommer med avinstallerare så ska du använda den (eller om du är säker: göra det via terminalen) - eftersom det då nästan uteslutande är fråga om att programmet lägger till en så kallad kernel extension, alltså ett systemtillägg. Detta gäller t ex drivrutiner för diverse kringutrustning, brandväggar och antivirusprogram.

 

Om programmet inte kom med en avinstallerare, men med en installerare, så är det troligtvis ingen fara att bara slänga programmappen, men om du verkligen vill ha bort allt som har med programmet att göra kan du kolla i dessa mappar och slänga sånt som är relevant (alltså t ex heter samma sak som programmet)

 

/Users/dittkortnamn/Library/

/Users/dittkortnamn/Library/Application Support/

/Library/

/Library/Application Support/

 

Dom två senare gäller hela systemet, dom tidigare bara din användare. På dessa platser kan vissa program lägga saker som delade bibliotek, typsnitt (om dom gör fel alltså - typsnitt skall dom lägga i andra mappar) och lite sånt. Som exempel lägger Adobe Photoshop en hel del saker i /Library/Application Support/Adobe/ men där hamnar också saker som andra Adobe-program lägger in, så var inte för hastig om du vill rensa. Det handlar om så små saker så det spelar ju oftast ingen roll om dom ligger där.

 

Grattis till din nya dator förresten, och välkommen till forumet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De filer som blir kvar är oftast bara inställningsfiler som innehåller programmets inställningar. De tar väldigt lite plats och de kan vara bra att ha kvar om du skulle vilja lägga in programmet igen, för då har du alla inställningar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...