Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sony Ericsson P800


untermensch

Rekommendera Poster

Jag har en Sony Ericsson P800, alltså en telefon med handdator. Eller tvärtom. Med den följer en programvara för pc (endast) så att man kan, misstänker jag, redigera kalender och telefonbok och grejor. Det finns ett synkställ också, med usb-anslutning.

Jag har försökt att få Macen att prata med telefonen via iSync, men telefonen hittas inte av datorn. Beror det på att jag måste prata via Bluetooth? Kan man inte snacka via usb?

Om så, finns det någon annan programvara för Mac som löser problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen genrelle drivruutin vad jag vet men eventuellt kan denna funka

http://www.ramelectronics.net/download/BF-810/OSX/

 

Det är en genrell drivare din docka till P800 är väl eentligen en serial to USB.

 

Men som sagt detta kommer troligtvis inte funka och ev kommer de krävas ytterligare hack i iSync.

 

Så köp en BT adaper för en 400ing lr nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag får la handla en bluetoothmoj.

Men: Jag läste någonstans att någon var sur på att synkningen inte funkade bra mellan P800 och iSync, om det nu var kalendern eller kontaktfilen som inte kunde backupas. Vet någon något om det? Blir allting fint och bra om jag köper en bt-moj, eller kommer jag ändå inte att kunna synka ordentligt? Det kanske var med gamla iSync som det var problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja med senaste iSync så ska det inte vara några problem alls att synca kalender osv, men till den äldre versionen så har jag för mig att man kunde "hacka iSync" så man fick de möjligheterna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min P800 så gav jag 7700kr inkl moms för den nog fasen ville man då att den skulle funka med macen ;) Men det hacket till iSync kände jag inte till jag hade den ett tag sen tröttnade jag på att inte kunna synca den med macen :) Sen var den lite otymplig att ha med sig i lumpen hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyr liten rackare.

Nu har jag handlat en bluetooth-antenn, och ihopparningen verkade funka. Datorn syns i telefonen och telefonen i datorn. Men i Apple Systeminformation -> Bluetooth -> Enheter står det sist av allt Ansluten: Nej. Och iSync kan inte hitta telefonen. Que? iSync är version 1.3, och på Apples webbsida står det att P800 ska stödjas. Betyder detta att jag måste börja lumpen igen och byta telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du bluetooth påslaget då? Sätt den på "upptäckbar" i P800 och sen gå till iSync och lägg till den där. Ev kan du köra Bluetooth Setup Assistant och para ihop den pånytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen, de hittar varann fint. Jag får skriva in lösenordet i båda apparaterna, och den fina blå lampan på telefonen blinkar, så de pratar med varann.

Men, som sagt, det står Parkopplad: Ja, Bokmärke: Ja, Ansluten: Nej längst ned i rutan på Bluetooth-panelen i Systeminformation på datorn. Vad betyder det sista? Jag fattar inte vad jag ska göra för att få den ansluten. För iSync vill ju inte hitta den. Lumpen hägrar.

När jag kör assistenten för ny Bluetooth-pryl och väljer mobiltelefon får jag svaret Ingen telefon hittades. Kontrollera att telefonen är "upptäckbar". Det har jag ju kollat, se början av inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den blå lampan blinkar betyder bara att den har bluetoth påslaget inte att den "pratar" med din P800.

 

Prova kör en reset på P800 om inte det hjälper så prova ta bort P800 från datorn och para ihop den igen med din mac.

Ev kan den behöva mjukvaruppgraderas din P800.

 

Prova även att sätt både din mac och P800 på upptäckbar och se om det funkar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, båda har hela tiden varit upptäckbara, och de pratar nog med varann eftersom när jag skriver in lösenordet för parkoppling i datorn ploppar det upp en inmatningsruta för samma lösenord på telefonen. Datorn syns i telefonens lista över enheter, och telefonen syns i datorn men med sagda tillägg Ansluten: Nej. Längre än så kommer jag alltså inte.

Jag har resetat telefonen, och ihopparning har jag gjort ett antal gånger. Mjukvaran ska vara den senaste, sa de i affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu jag har helt slut på råd just nu jag läste om ett liknande problem på en mailinglista har dock inte de mailen kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för din tid ändå, maccis. Får la hoppas att nån annan läser detta och levererar sköna svar. Under tiden får jag väl gå och möstra då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även att stänga av den inbyggda brabdväggen i OS X om du har en sådan den kan "blocka" lite för mkt tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat ikryssning av "non-conforming phones" utan framgång, däremot har jag inte pillat på brandväggen. Ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvägg: om det är det som finns på Systeminställningar -> Nätverk -> Proxyservrar så finns inget aktiverat alls där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis fått min P900 och har parat ihop Mac:en med P900 men av någon konstig anledning hittar inte iSync min P900.

Inga problem med att skicka filer till mobilen.

Jag har inte brandväggen igång.

 

Någon som har haft samma problem och hittat en lösning?

 

/Heiko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maccis: Nja, där verkar det ju som om de fått kontakt mellan telefonen och iSync men inte lyckats överföra information, eftersom de tar för stora mängder. Jag kommer ju inte ens så långt, och dessutom är min iCal helt tom och telefonen innehåller inget tungt.

 

heiko: Hur skickar du filerna? Jag är helt ny på bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På menyraden som du har din bluetoothloggan (om den är aktiverad) så klickar du på den som då får du fram "skicka fil".

Sedan är det bara att plocka fram den fil du vill skicka...

Har provat detta och installerat en del saker eftersom jag har tidigare kört med en P800 fast inte på mac:en.

 

Så där är inga problem...

 

Har letat runt i olika forum om just iSyncen om hur den ska hitta P900:an men det är lite dåligt med denna info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr grabbar jag kan inte ge nåt bättre tips faktiskt det "ska bara vara att lägga till" ;)

 

Men fråga Leijon han kommer ju från tidningen Mobil han borde veta samt så har de testat P900 i MW så de borde kunna ge mer tips tycker jag än vad jag kan som inte ens har nån Pxxx modell :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...