Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fem nya MacBook-modeller idag?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Pocahontas

Får komplettera mitt tidigare inlägg ang. RAM-minnen

 

Om man ser till priset här

post-113-1179247055.jpg

 

Så får man betala 1640:- för 1 GB extra, inte så fasligt dyrt.

För vad får man betala för 2 x 1 GB ?

 

Visserligen har man då 2 st 512 MB kvar, (som antagligen ingen vill köpa till fullpris..)

 

Nu har jag inte kollat upp om det är samma minnen i dessa nya som i tidigare MacBooks...

(litar inte på vad det står på Apples sida, den är inte up to date ännu.)

 

 

Kanske har jag fel, eller så är det inte rätt minnen, har priserna sjunkit så.??

 

post-113-1179247706.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 159
  • Created
  • Senaste svar

Fasen nää nu blev man lite besviken! men MacBooken är fortfarande en bra laptop!

 

Men specen på apple.se är ju helt konstiga :S datorerna har ju olika processor hastigheter och jag vet inte om den övriga hårdvaran till laptoparna stämmer? Jag tror iallfall jag skall köpa mitten modellen, fast då skall jag inte köpa 2gig minne och 160gig hdd ifrån apple! bättre att montera i själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade uppgraderingen skarpt! 8995 är MYCKET bättre pris för datorn man får. Dock förstår jag inte HUR SVÅRT DET KAN VARA att sätta en DVD-brännare i den. Eller i alla fall valbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som inte beställer datorn med 2 GB från Apple gör i mitt tycke en dålig affär.

2 st 512 MB RAM i byrålådan...

Jag skulle nog vilja hävda motsatsen. Den som beställer MacBooken med 2GB minne gör en väldigt dålig affär.

 

Två stickor med 1GB vardera får man för under 1000-lappen på nätbutiker medan Apple tar nästan 1700 för dem, trots att de då "uppgraderar" från 2 st 512 MB. Köp två stickor själv istället, spara 700 gentemot Apple-store och sälj de andra som begagnade. Det är en god affär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade uppgraderingen skarpt! 8995 är MYCKET bättre pris för datorn man får. Dock förstår jag inte HUR SVÅRT DET KAN VARA att sätta en DVD-brännare i den. Eller i alla fall valbart?

 

Jo visst är det ett bra pris på en studentdator! Men brukar inte Apple ha lite "skolstart" erbjudanden? typ att man får en ipod med på köpet? isåfall är det kanske värt att vänta sommaren ut och köpa en i augusti-september då jag faktiskt vill ha en ipod också :fundersam:

 

- En fråga angående att köpa eget RAM-minne och Hårddisk, är detta smartare istället för att köpa apples dyra datordelar? fungerar det problemfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade uppgraderingen skarpt! 8995 är MYCKET bättre pris för datorn man får. Dock förstår jag inte HUR SVÅRT DET KAN VARA att sätta en DVD-brännare i den. Eller i alla fall valbart?

 

Vad jag kan se är det superdrive i billigaste och i den svarta medan det sitter en kombo i mellanmodellen om man kollar på specarna men det måste ju vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- En fråga angående att köpa eget RAM-minne och Hårddisk, är detta smartare istället för att köpa apples dyra datordelar? fungerar det problemfritt?

 

Jag har alltid varit inne på att köpa den billigaste modellen och sedan uppgradera själv vid behov.

1gb av typen som sitter i macbook kan man få för dryga 400kr, så det är inte värt att maxa minnet hos Apple. Enligt mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad jag kan se är det superdrive i billigaste och i den svarta medan det sitter en kombo i mellanmodellen om man kollar på specarna men det måste ju vara fel.

 

Ja det är fel i så fall. Bara combo i den minsta, och 8x (nyhet) DVD-brännare i de två dyrare. Så står det på svenska apple store nu i alla fall. Vilka specs kollade du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Får ge mig när det gäller minnesmoduler, blev smått överraskad över att priserna blivit så låga..

Kan man inte få köpa den UTAN RAM :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Får ge mig när det gäller minnesmoduler, blev smått överraskad över att priserna blivit så låga..

Japp, RAM-minne är apbilligt.

 

Kan man inte få köpa den UTAN RAM :lol:

Det vore något. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är frågan vilken kvalitét det är på dom billiga minnena. Inte bara priset som är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj med uppdateringar :)

 

Men det är svårt att välja, behöver jag en macbook pro.

ELler klarar jag mig på en macbook kanske. Har inte använt något grafikkortskrävande på ett bra tag.

Och en macbook ska väl klara av att spela HDmaterial?

Hur låter en macbook under hård load?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade dessa minnen och jag tror dessa är bland de bästa (och billigaste?) man kan köpa till sin MacBook, modulerna är till och med testade i MacBook för att försäkra om kombatibiliteten är perfekt!

 

Corsair MAC Memory SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2x1GB (VSA2GSDSKIT667D2)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=333791

Pris: 899kr ^_^

 

"Consumers demand their systems have enough power and capabilities so they can create and edit their own digital media: audio, video, images. Adding system memory is one of the most effective ways to improve overall performance and Corsair’s Mac Memory offers a full line of choices for upgrading the MacBook, the MacBook Pro and the Intel-based versions of the iMac family.

 

Built to Corsair’s legendary quality and reliability standards, each module is certified to run at 667MHz and is tested to ensure maximum compatibility with Apple products. Corsair Mac Memory allows users to maximize memory bandwidth and increase their system responsiveness."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant, dock så är det pinsamt att entry level modellen fortfarande har combodrive

finns en Pc på Media Markt i Sthlm som kostar 4990:- och har DVD-brännare

 

 

fast jag håller inte med, jag har en combo och har ingen användning för en dvd brännare internt, och för mig så la jag hellre pengarna på 2 gb minne och en 160 gb hårddisk, sen att jämföra med en PC för 4995:- är ju ungefär som att säga att bara för att en skoda har inbyggd ac, och en bmw inte har det, så är skodan en bättre bil.

Det finns en anledning till att dom behåller combo driven som lågprisalternativ, den slim modellen som dom använder, finns som dvd brännare i 2 varianter, båda bra mycket dyrare än motsv. combo (sett till datapriser), medans "alla" PC maskiner använder en lite större variant, som inte får plats i MacBook.

 

sen tycker jag många har en väldigt ensidig syn på uppgraderingar, det handlar ju inte om att uppgradera till en så bra dator som möjligt, då skulle det finnas typ 1 modell från varje tillverkare och den skulle kosta i runda slängar 25-30k, det handlar ju om vad man kan få in till ett rimligt pris sett till målgruppen, och jag vill fortfarnade hävda att MacBooken är en prisvärd maskin, even moore so now, men att man gör för stor grej av "uppdateringar", att Dell går att få med den senaste proc. från Intel är ju bara en självklarhet, och inget det spekuleras om i veckor i förväg.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som är så besvikna över att bara MacBooken uppdaterades och att den bara fick en liten prestandahöjning..

 

Jag tror att det här är början på Apples stora releaseår, förmodligen kan vi vänta oss en uppdaterad MacBook Pro, med Santa Rosa och 2,33Ghz standard inom 3 veckor..

Sedan på WWDC i Juni släpps förhoppningsvis en heelt ny iMac med ny revolutionerande design..

 

Varför jag tror att MBP kommer uppdateras så pass snart: Om ni kanske minns när MBP släpptes i Februari 2006, då hade den 1.83 Ghz processor om jag inte minns fel.

I Maj så släpptes MacBook med 1,83 Ghz eller 2,0Ghz, typ veckan efter uppdaterades MBP till 2,0 Ghz standard och 2,16 i värstingarna.

Apple kommer inte låta MacBooken ha samma processorstyrka och lika stor HD som Pro- versionen särskilt länge.. Tro mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev detta i en annan tråd:

Tror ni inte att apple sänkt priserna och höjt prestandan en aning bara för att kunna sälja ut den nuvarande macbooken inför en kommande Santa Rosa MacBook i höst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det här är början på Apples stora releaseår, förmodligen kan vi vänta oss en uppdaterad MacBook Pro, med Santa Rosa och 2,33Ghz standard inom 3 veckor..

Sedan på WWDC i Juni släpps förhoppningsvis en heelt ny iMac med ny revolutionerande design..

 

Varför jag tror att MBP kommer uppdateras så pass snart: Om ni kanske minns när MBP släpptes i Februari 2006, då hade den 1.83 Ghz processor om jag inte minns fel.

I Maj så släpptes MacBook med 1,83 Ghz eller 2,0Ghz, typ veckan efter uppdaterades MBP till 2,0 Ghz standard och 2,16 i värstingarna.

Apple kommer inte låta MacBooken ha samma processorstyrka och lika stor HD som Pro- versionen särskilt länge.. Tro mig!

 

Jag tror att slog huvudet på spiken där. :ThumbsUp:

Det var vad som fick mig att fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev detta i en annan tråd:

Tror ni inte att apple sänkt priserna och höjt prestandan en aning bara för att kunna sälja ut den nuvarande macbooken inför en kommande Santa Rosa MacBook i höst?

 

Mycket möjligt, men min teori är att MacBooken kommer få leva med denna processor ett tag och att Pro-modellerna (15 och 17") kommer få ta del av 800Mhz Front Side Bus, LED skärm, riktiga grafikkort som idag och såklart bättre batteritid som Santa Rosa arkitekturen innebär.

Sen tror jag även att en 13,3" MBP kommer, med näst intill samma specs som 15- och 17 tumsmodellerna förutom att den kommer att få GMA X-3000 grafikkortet.

Därmed sagt att jag inte tror på allt detta tjafs om en bärbar utan DVD läsare..

 

Där har ni min hypotes! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Hur tror ni den kommande MBP kommer stå sig prestandamässigt mot Asus Lamborghini VXS2? Samma spec, sämre, bättre?

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.107799

 

Du kan väl inte jämföra äpplen med päron..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

MALMÖ FF :D

Jag kan knappt bärja mig tills imorgon när Apple borde ha fixat deras hemsida helt. Är grymt sugen på en dator nu.

Jag har dock tänkt på en sak. Jag sitter alltid hemma när jag använder min dator. Är det bra för batteriet om strömsladden alltid är i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite surt att jag köpte mig en Macbook i torsdags och det kom en uppdatering idag! Dock var ju inte uppdateringen så stor, mest irriterad över att den blev lite billigare! :totaltgalen:

 

Men jag är ändå nöjd. Har suktat efter en Macbook så länge nu så det var dags, klarade inte att vänta längre! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nej..jag är inte imponerad av uppdateringen, jag väntar ett tag till, iBooken är seglivad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel tråd att fråga i men handlar delvis om Macbook. Funderar väldigt starkt på att beställa mig en Macbook. Dock är jag för snål (använder inte laptop SÅ mycket) för att köpa nån annan än den billigaste modellen. Nu till frågan då, Boot Camp, hur gör man för att använda detta utan att ha brännare på den datorn det skall användas på ? Boot Camp bränner väl en Dvd med drivrutiner för att kunna köra t ex XP på datorn ? Kan man flytta det som skall brännas till en annan dator och bränna det där ? Ber om ursäkt för att jag lånar tråden men, ni får ju övertyga mig att köpa en MB nu! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

CD. Den bränner en CD med drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...