Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudnivå Mac Pro?


nurfen

Rekommendera Poster

Widgeten iStat Pro ger fläktvarv & temperaturer i hela lådan, mycket bra!

Jag startade just widgeten igen eftersom det inte funkat förut. Jag blev upplyst om att den är uppgraderad. Efter installation av den nya så kan jag numera utläsa en massa nya trevliga data.

post-528-1178957622_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Känner att jag bör uppdatera den här tråden!

 

Jag bytte Samsungdiskarna mot Western Digital-diskar, och nu är datorn knäpptyst igen. Ljudet berodde alltså dels på vibrerande diskar (antagligen klarade de inte av att köras upp-och-ner, vilket de faktiskt gör i Mac Pro), och dels ska man inte blanda tillverkare då de har olika konstruktioner, vilket kan orsaka konstiga vibrationsvågor som stör. Det är ju mindre störande med ett konstant surr än ett surr som går upp och ner hela tiden.

 

Så, nu är jag kanonnöjd! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner det där iStat Pro, nice indeed, men mina bägge cpuer pendlar mellan 50-60° C och fläkten snurrar i 1500rpm på en minimac, är det normalt?

 

(ursäkta att jag är i fel forum men det var här det stod om iStat Pro)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner det där iStat Pro, nice indeed, men mina bägge cpuer pendlar mellan 50-60° C och fläkten snurrar i 1500rpm på en minimac, är det normalt?

 

(ursäkta att jag är i fel forum men det var här det stod om iStat Pro)

Jadå, det är normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...för tillfället ligger mina processorer på 32° och 35°. Tidigare var de något svalare (se min widget några inlägg upp). Kan mängden minne påverka tempen? Jag har 4 GB till nu. :fundersam: Det är i alla fall ingen skillnad på inomhustemperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hmm...för tillfället ligger mina processorer på 32° och 35°. Tidigare var de något svalare (se min widget några inlägg upp). Kan mängden minne påverka tempen? Jag har 4 GB till nu. :fundersam: Det är i alla fall ingen skillnad på inomhustemperaturen.

Ja antalet ramstickor påverkar tempen. Mer effekt mer värme så man kan lätt känna hur varma flänsarna är vilket påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja antalet ramstickor påverkar tempen. Mer effekt mer värme så man kan lätt känna hur varma flänsarna är vilket påverkar.

Intressant att min teori stämde. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Gammal tråd men ändock...

 

"När ATI 1900XT behöver jobba och fläkten drar igang är datorn allt annat än tyst. "

 

Jag kan inte annat än hålla med. Då Detta grafikkort blir lite stressat låter min dator som en Dammsugare, bokstavligen. Snackade med Apple om detta (har redan fått kortet utbytet en gång då det överhettade och hela datorn stängde ned)

Han sa att det är ett sånt kort som låter mycket då det stressas.

Ska det låta så här sa jag och höll luren en meter från datorn, men då hörde han inte vad jag sa. Dock var det inga problem menade han det skulle vara så.

 

Jag kör fancontrol för att inte elda upp datorn ifal World of warcraft och Aperture är igång samtidigt. Dock låter det helt galet i min lilla lägenhet...

 

Jag har nu beställt en stycken Arctic cooling Accelero X2 som tydligen ska fixa detta.

Får återkomma ifall det hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men ändock...

 

"När ATI 1900XT behöver jobba och fläkten drar igang är datorn allt annat än tyst. "

 

Jag kan inte annat än hålla med. Då Detta grafikkort blir lite stressat låter min dator som en Dammsugare, bokstavligen. Snackade med Apple om detta (har redan fått kortet utbytet en gång då det överhettade och hela datorn stängde ned)

Han sa att det är ett sånt kort som låter mycket då det stressas.

Ska det låta så här sa jag och höll luren en meter från datorn, men då hörde han inte vad jag sa. Dock var det inga problem menade han det skulle vara så.

 

Jag kör fancontrol för att inte elda upp datorn ifal World of warcraft och Aperture är igång samtidigt. Dock låter det helt galet i min lilla lägenhet...

 

Jag har nu beställt en stycken Arctic cooling Accelero X2 som tydligen ska fixa detta.

Får återkomma ifall det hjälpte.

 

Filtret till ATI´n har du förmodligen kolla. Det finns inget kylsystem i världen som hjälper om du inte håller koll på det primitiva gräsklipparfiltret som sitter på ATI´n. En sådan konstruktion begränsar ju ytan på filtret till ett minimum. Egentligen skulle man ta bort filtret och ersätta det med en typ av strutfilter som skulle öka ytan och minska motståndet med en faktor av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle beställt ett 8800GT istället för nya komponenter till ett 4 år gammalt kort. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är nitisk med dammet. Blåser rent datorn med "green clean" tryckluft varannan vecka (jag vet extremt men vafan...)

Jo jag funderade på att skaffa det kortet men fick av fotografkollegor höra att det inte var lika bra i Aperture vilket jag använder mig av dagligen.

Har hört mycket gott om Arctic cooler som kostade mig ca 200 spänn så vi får se.

 

/ HJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt fläkt och datorn är tyst som en mus.

Körde Aperture samt WoW samtidigt men den är fortfarande tyst. Hur nice som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja 1900 serien har haft värme problem och ljud problem även på de korten som är till pc.

Annars är det ju ett starkt grafikkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...