Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudnivå Mac Pro?


nurfen

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sedan jag fick min Mac Pro stört mig lite på ljudnivån. Den är tyst, absolut! Fläktarna hörs knappt - däremot har jag något resonansljud som låter "hmm - tyst - hmm - tyst - hmm - tyst" hela tiden, om och om igen. Det är ett väldigt lågt ljud, men att det inte är konstant stör mig otroligt mycket, just för att det är irriterande. Är det någon annan som uppfattar ljud från Mac Pro?

 

Jag har öppnat den och testat att trycka till hårddiskarna etc, men det hjälpte inte. Någon typ av vibration är det som går i omgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag själv beskrivit liknande problem. Vibrationerna har upphört med tiden. Men det var inga problem med detta innan jag stoppat in den extra hårddisken. Då hörde jag den knappt och fick lära mig lyssna efter vad som var datorns ljud. När det vibrerar så är det i sidoplattan som man lossar när man öppnar datorn. Har funderat på att köpa vibrationsdämpande material men jag har inte upplevt ljudet så störande på sistone.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog Radeon 1900 kortet som har en fläkt som låter lite mer än standardgrafikkortet som inte har någon fläkt, datorn är ändå tyst men ett litet sus från grafikkortet hörs om man har helt tyst i rummet.

Men utöver detta så märker jag inget hummande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Som ni kanske förstår är det här ljudet VÄLDIGT lågt - hårddiskaktiviteten från min tystaste hårddisk överröstar det lätt - men det är ändå sjukt störande när det är alldeles knäpptyst i rummet. Jag har dessutom datorn i öronhöjd bredvid skärmen på skrivbordet.

 

Jag ska testa att sätta in lite ljuddämpningsmaterial, har liggandes i min PC :) Hummandet försvinner när man tar av sidostycket nämligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dessutom datorn i öronhöjd bredvid skärmen på skrivbordet.

 

Det kan ju vara så att det är resonans i själva bordskivan du hör :chockadskeptisk:

Ställ den under bordet istället så slipper du ljudet.

Sen brukar ju inte datorer vara 100% ljudlösa om man har helt tyst i rummet.. man har ju alltid musik på.

Om du irriterar dig på ett minimalt ljud lär du inte gilla radeon kortet.. ett konstant lätt fläktsus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat lite ljuddämpningsmaterial i datorn, men det gjorde ingen skillnad. Har också ställt den på golvet, men det gjorde heller ingen skillnad.

 

Det enda som kan orsaka "vibrationshummet" verkar vara min Samsungdisk på 500 GB som sitter i. Frågan är bara hur man ska lyckas vibrationsdämpa den utan att något blir knas.

 

Edit: Alltså, på PC-datorer finns det oftast gummiskruvar och -upphängningar för hårddiskar. Jag förstår inte varför de har hoppat över det när de designat Mac Pro?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..

 

Här hittade jag ett gäng med samma problem. Det verkar ha uppstått för samtliga när de satt i Samsungdiskar. Ska leta vidare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Officiellt" svar från Samsung:

 

Thank you for your enquiry,

 

After selftesting in our house and reading the forum (remark: macrumors, this link) everything is in borders of specifications for the harddrive.

 

It looks like the harddrive is not suitable for use in MacPro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men låter inte WD-diskar sjukt mycket när de arbetar? Den WD-disken jag har i min Mac Pro låter typ tre gånger så mycket som min Samsung när de tuggar :)

 

Jag har nu testat att skruva fast skruvarna så hårt det går, lägga ljudisoleringsmaterial runt disken etc, men det enda som hjälpte var att dra upp den där spaken bak på datorn - då blev den helt tyst, direkt! Så nu har jag dragit upp spaken och tejpat fast sidoskivan istället :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en extra Seagate som jag köpte från Komplett och den funkar bra, trots att jag som sagt fick panik när jag precis installerat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har öppnat min idag för renblåsning. Nu låter det lite mer i den igen. Men jag upptäckte en gummilist som sitter längs kanten på luckan. Den var lite deformerad. Kan vara idé att kolla hur den sitter och om den är skadad. Det finns en väldigt tunn flik längs hela listen som kan vika sig på några ställen. Försökte vika till den men är ju inte hundra på att den lade sig rätt. Det är svårt att se hur den hamnar i nedre kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ATI 1900XT behöver jobba och fläkten drar igang är datorn allt annat än tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Har öppnat min idag för renblåsning. Nu låter det lite mer i den igen. Men jag upptäckte en gummilist som sitter längs kanten på luckan. Den var lite deformerad. Kan vara idé att kolla hur den sitter och om den är skadad. Det finns en väldigt tunn flik längs hela listen som kan vika sig på några ställen. Försökte vika till den men är ju inte hundra på att den lade sig rätt. Det är svårt att se hur den hamnar i nedre kanten.

 

Har oxå en MacPro 2,66:a som börjat låta/vibrera i chassit efter det jag satte in en 250 GB Seagate Barracuda, döirriterande. Men så började jag laborera med att plocka diskarna ut och in och byta plats med dem och trycka till dem. Märkte i efterhand dessutom att de där två små gummilisterna föll bort och har inte satt tillbaka dem igen – för att nu är datorn knäpp tyst!!!

 

If it ain't broken don't fix it!

 

Under och mysterier i digitalernas värld...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice tips! Men...

 

Gummilisterna? Menar du de små gummiplupparna på den löstagbara sidan? Längst ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Nice tips! Men...

 

Gummilisterna? Menar du de små gummiplupparna på den löstagbara sidan? Längst ner?

 

Jupp, var de nu satt någonstans innan jag hittade dem på liggandes på bordet, vet inte om de gör varken till eller ifrån? Det enda jag med säkerhet vet att burken nu är lika tyst som graven med undantag för ett diskret litet knorrande från hårddisken lite då och då. Och jag tänker inte röra nåt nu! När den går på "tomgång" så får jag anstränga mig för att överhuvudtaget höra att den är igång och då står burken ändå en halv meter från örat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja kalla det som sitter i min dator för list. Den är i ett stycke och sitter längs hela kanten runtom. Vet inte om jag vågar lossa den eftersom den sitter där av en anledning. Nästa gång jag installerar mer minne eller bara öppnar den för att städa så kanske det blir ett himla oljud efteråt om inte listen sitter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kund som också klagade på ett vibrerande ljud som också överfördes till bordet när han arbetade med sin MB Pro (brummar). Vi tog in datorn för att se om vi kunde lösa det på garanti. Det visade sig att det beror på att han valt den snabbare hårddisken på 7200 varv. MB Pros med den långsammare hårddisken har tydligen inte samma problem. Apples kommentar var: – Så är det, lev med det eller välj en långsammare HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Jag skulle nog vilja kalla det som sitter i min dator för list. Den är i ett stycke och sitter längs hela kanten runtom. Vet inte om jag vågar lossa den eftersom den sitter där av en anledning. Nästa gång jag installerar mer minne eller bara öppnar den för att städa så kanske det blir ett himla oljud efteråt om inte listen sitter där.

 

Det finns, som du så mycket riktigt säger, en list runt om, men det finns oxå två små grå 1,5x0,7 cm "stora" självhäftande "gummipluppar". Var de satt från början vete fåglarna enär jag rätt var det var hittade dem liggandes på bordet.

 

Har ju installerat ny hårddisk och mer minne (de kan knappast ha följt med någon förpackning) men jag finner ingen riktigt logisk placering för dem? Är det någon som har dem kvar på sin ursprungliga position?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, som du så mycket riktigt säger, en list runt om, men det finns oxå två små grå 1,5x0,7 cm "stora" självhäftande "gummipluppar". Var de satt från början vete fåglarna enär jag rätt var det var hittade dem liggandes på bordet.

 

Har ju installerat ny hårddisk och mer minne (de kan knappast ha följt med någon förpackning) men jag finner ingen riktigt logisk placering för dem? Är det någon som har dem kvar på sin ursprungliga position?

 

Under fötterna på mac pro'n sitter fyra sådana gråa plastpluppar.

Jag tycker min är väldigt tyst, funderar på att köra hårdvaru-test-skivan för att kolla hur fläktarna låter vid fullvarv.

Har pressat mina 8 kärnor till 100% i över två timmar utan att den börjar låta!

Apple har lyckats bra här.

 

Värre med skärmen som svek och hamnade på lagning, och fortfarande är kvar i inLife's våld :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plast eller gummipluppar...:fundersam: får kolla nästa gång jag öppnar den. Den står lite bökigt till. Jag måste baxa fram den ur hörnet och vända den för att öppna.

 

kite: Den där hårdvarutestskivan, är det nåt som ligger på nån av OS X installationsskivor eller har du köpt den separat nånstans? Låter intressant att testa prestandan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Fan Control kan man justera fläktvarven själv! Dock sätts minimum till 1000 varv, vilket är mer än de 5-600 de körs i original.

 

Widgeten iStat Pro ger fläktvarv & temperaturer i hela lådan, mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Under fötterna på mac pro'n sitter fyra sådana gråa plastpluppar.

 

Näe, det är inte de heller, de är av plast och bara någon millimeter tjocka. De jag har fått liggandes på bordet är av gummi och en halv cm höga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Den där hårdvarutestskivan, är det nåt som ligger på nån av OS X installationsskivor eller har du köpt den separat nånstans? Låter intressant att testa prestandan med.

 

På min Tiger-skiva (Intel) så är den inbyggd. För att köra den så startar man upp från D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Tiger-skiva (Intel) så är den inbyggd. För att köra den så startar man upp från D.

Ok! :yeahbaby: Ska kolla vid tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...