Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Div. frågor


preat

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har fått min första Mac - En Powerbook G4, en riktigt snygg liten rackare. Min fråga är: hur ställer man den datorns processorkraft i paritet till en PC? Samt undrar jag över en Irc klient till Mac, vilken funkar och är "bäst"?

 

//Preat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till världens bästa bärbara dataor :)

En vanlig jämförelse mellan G4 och Intel är att man tar G4's Mhz x 2. Vet inte exakt hur väl det stämmer.. men det är väl inte helt dumt.

 

IRC-program har jag kört ett som heter Ircle. Vet inte om det är det bästa, men det har funkat bra i alla fall.

 

Och så kan jag rekommendera en websajt till dig, om du söker efter program.

-->VERSIONTRACKER

Det är en databas med beskrivningar över kanske större delen av alla program som finns till Mac. Inte warez alltså. Ircle, till exempel, finns där. Det är ett sharewareprogram.

-->IRCLE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej du palegolas, dubbelt så snabb per MHz är knappast någon PPC mot Intel. I vissa specifika tillämpningar, ja, men inte generellt sett. Möjligtvis är G5:an 50% snabbare per MHz.

 

Men för bärbara så är det ju en annan historia. PC-sidan har länge dragits med speciella processorer för bärbara vilka inte är lika snabba som dom vanliga, vilket har gjort att PB har orkat med bra länge. Dessutom vinner PB på i pincip allt annat, vilket har gjort att även PC-tidningar prisar Apples bärbara.

 

Själv kör jag xchat aqua, tycker det är bättre än IRCLE, speciellt priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IRCle är toppen men med liten skärm och många kanaler så är det uselt, dår är X-Chat Aqua ett mkt bättre alternativ. Sen finns ju snak och en hel drös med console clienter (BitchX och epic är väl några favoriter där).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Tack för era svar!

 

//Preat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...