Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

equinux "TheTube" a.k.a TubeStick


w4rn3r

Rekommendera Poster

TheTube, programmet alltså verkar lämna en del övrigt att önska. Dels käkar det nåstan 70% av min processorkapacitet (G4 1.5 GHz) och pausar man så drar det ändå 35%. Hua. Och buggigt som bara den. Frysningar av det mesta med jämna mellanrum. Måååånga omstarter. Nu hör jag ljudet, men bilden är stilla. Å andra sidan är min processor bara upptagen till 37% :-/

 

Mottagningen däremot är kalas. Bara smacka på antennen på valfri plåtyta (anslagstavlan eller steroskåpet) och jag får in det jag borde. Då bor jag förvisso i Stockholm, men det är lång från fri sikt till någon mast. Det hackar en del ibland, men det beror nog mer på att min dator är för slö :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 270
  • Created
  • Senaste svar

Tråden är kall men jag måste bidra med kommentar! Det är bara i Macvärlden en så'n här produkt kan accepteras. Vi blir så glada när det kommer något speciellt till maccen att vi lojalt nöjer oss med fel och buggar (nåja, inte helt och hållet) Jag måste säga att det här var rena dyngan. Jag får visserligen in några kanaler och ett gäng hittas men först efter att jag byggt upp en plåtlådestapel eller häng bifogat antenn ut genom fönstret med vidhäftat plåtlock (hemmafulparabol!) eller en bordsantenn (extra tillbehör som man förväntas ha tillhands) Kom igen! Är det vad som förväntas av dagens teknologi där man säljer en produkt som ska, just det, fånga TV signalerna och exponera detta i datorn. Gör den det? Nej. Falsk marknadsföring. Och det som man om man har tur får igång kan inte visas korrekt pga mjukvara som hänger sig och fular sig.

Jag vet att andra här har rapporterat 100% lycka och jag ger Tuben en chans till för en koll på lantstället. Här i STHLM var det tji i allafall.

Jag är ju en lojal Macanvändare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka

bara i Macvärlden ? Jag vet inte om jag håller med,man kan ju generellt säga att Macanvändare inte har samma syn på teknik som PC användare (kunskapen hos säljare på dom Mac butiker jag har varit i är skrämmande låg många gånger, måhända för att behovet inte finns) men jag skulle snarare säga att den här typen av problem är vardag för PC användare, så till den grad att det inte ifrågasätts, och om något kan man ju oroa sig för att macnvändare är på väg åt samma håll, men "bara" i macvärlden..nej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

deadAgain

Jag är lite förvirrad... Fick min tubestick igår, den funkade klockrent direkt. Laddade hem senaste the tube (1.0.3) - inga kraschar, inga buggar. Har antennen på ett litet stålfundament innanför fönstret. Och detta i Stockholm, Midsommarkransen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite förvirrad... Fick min tubestick igår, den funkade klockrent direkt. Laddade hem senaste the tube (1.0.3) - inga kraschar, inga buggar. Har antennen på ett litet stålfundament innanför fönstret. Och detta i Stockholm, Midsommarkransen.

 

Jag kommer inte vara med om släckning av analoga terrestriella tv-nätet förrän i september. Jag skulle vilja veta om det finns något väldigt tydligt samband mellan masternas effekt på områden som gått över till 100 % digitalt och 0 % analogt, jämfört med dom områden som fortfarande inte har släckt ner de analoga. Det är ju så att Teracom justerar flera av de digitala masterna efter att de analoga sändarna tagits ner, för att mottagningen ska bli extra bra i alla hushåll, helst bättre än före släckningen. Personligen lär jag väl märka om så är fallet från och med september i år, alternativt om jag åker ner i sommar till Gävle för att besöka en kompis där (baserat på att jag tar med min Macbook inklusive TubeStick isåfall).

 

En uppmaning:

Alla som har problem med sin TubeStick, har ni koll på om ert område har gått över till enbart digitala sändningar för marksänd tv?

 

1) Om ni har enbart digital-tv och inget analogt, funkar TubeStick klockrent/dåligt?

2) Om ni har blandat, både digital-tv och analog tv, funkar TubeStick klockrent/dåligt?

2b) Har ni haft möjlighet att testa TubeStick både före och efter övergången: blev det någon skillnad?

 

Min poäng är isåfall: blir det bättre i höst och problemet med mottagningsförhållanden försvinner så: WOHOO ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite förvirrad... Fick min tubestick igår, den funkade klockrent direkt. Laddade hem senaste the tube (1.0.3) - inga kraschar, inga buggar. Har antennen på ett litet stålfundament innanför fönstret. Och detta i Stockholm, Midsommarkransen.

Vad bra! Grattis!

Ska högst upp på vinden å kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara i Macvärlden ? Jag vet inte om jag håller med,man kan ju generellt säga att Macanvändare inte har samma syn på teknik som PC användare (kunskapen hos säljare på dom Mac butiker jag har varit i är skrämmande låg många gånger, måhända för att behovet inte finns) men jag skulle snarare säga att den här typen av problem är vardag för PC användare, så till den grad att det inte ifrågasätts, och om något kan man ju oroa sig för att macnvändare är på väg åt samma håll, men "bara" i macvärlden..nej...

Kanske är som du säger att Macare inte har behövt bry sig, men vad jag ville åt var lojaliteten som iofs är trevlig men den gör att man accepterar knas utan knot och det gäller ju Apples egna produkter. Men nu pratar vi om Tuben och det är lite samma känsla där. Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

deadAgain
Vad bra! Grattis!

Ska högst upp på vinden å kolla.

 

Vad jag menade när jag sade att jag är förvirrad är - varför så olika resultat? Beror det på var man är geografiskt? Hur högt upp? Hårdvara? Tur?

 

Jag är som sagt var i Midsommarkransen, bor på tredje våningen, har en 24" iMac Intel med 1,5 gig RAM, antennen vid fönstret (som är stängt). Det enda som har kraschat är Mediacentral när den försöker ta in en betalkanal.

 

Kanske vore bra om folk sade var de är och hur konfigurationen ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Verkar som jag är den ende som är nöjd med min sticka... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag är den ende som är nöjd med min sticka... :fundersam:

 

Ja, det verkar så...

 

Jag är iofs. inte missnöjd. Jag satt på jobbet idag och kollade AIK-Helsingborg. Det funkade helt okej, fast efter matchen så fort jag bytte kanal så hängde sig programet (The Tube! Det andra, MediaCentral tycks dö direkt varje gång jag startar det...). Att mini-antennen inte får in signaler om man bor långt från en sändare tycker jag inte är så konstigt, men att den medföljande programvaran är superbuggig är skitdåligt. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka

det beror ju på vilka krav man ställer på den och hur man tänkt använda den,om man blir nöjd eller inte, vad jag läst så har du ju anpassat ditt användande, eller ? t.ex. genom att låta den sitta i hela tiden, ska man behöva anpassa sig så till en produkt man köper ? Sen är den väl under utveckling, så saker som EPG mm kommer väl. Jag hade en tanke, vad hindrar att man köper en sticka, hittar någon i usa som hyr ut servrar, sätter den i den, spelar in dom senaste tv-serierna, alternativt strömmar det hit, och kollar på det här....totally off topic, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Grattis!

Ska högst upp på vinden å kolla.

Det var inte meningen att vara sarkastiskt. Jag menar det, grattis!

Själv sitter jag med en PB15 1.33 ghz 768 ram. Långt ner mitt i sthlm. Kanske mer minne som ska till för att ska lira ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat på jobbet - bara med miniantennen - och får bara in Aftonbladet och Göteborg Lokal. Sedan dyker det upp diverse kodade kanaler. Hemma får jag vänta tills jag får tillbaka min kraschade dator - dock hyser jag större förhoppning där eftersom jag från arbetsrummet har fri sikt till masten som står på berget ca 1 km bort. Grannen kör vanlig digital-tv med box men utan inkopplad antenn och säger att det fungerar utmärkt. Men mina kommande erfarenheter kring det får jag återkomma om.

 

Ja, hemma fungerar den klockrent med den lilla tandpetarantennen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det beror ju på vilka krav man ställer på den och hur man tänkt använda den,om man blir nöjd eller inte, vad jag läst så har du ju anpassat ditt användande, eller ? t.ex. genom att låta den sitta i hela tiden, ska man behöva anpassa sig så till en produkt man köper ? Sen är den väl under utveckling, så saker som EPG mm kommer väl. Jag hade en tanke, vad hindrar att man köper en sticka, hittar någon i usa som hyr ut servrar, sätter den i den, spelar in dom senaste tv-serierna, alternativt strömmar det hit, och kollar på det här....totally off topic, men...

 

Förlåt mig, men.. den TubeStick du köpt för leverans till Sverige lär inte fungera så bra i USA. De använder ATSC för digital-tv där, inte DVB-T (T = Terrestrial, marksänt). Används det till någon grad DVB-T också, på vissa ställen? Vet ej, rätta mig om jag har fel. Jag har hittills inte läst något om att DVB-T skulle fungera i USA :)

 

Wikipedia säger:

 

DVB-T stands for Digital Video Broadcasting - Terrestrial and it is the DVB European consortium standard for the broadcast transmission of digital terrestrial television. This system transmits a compressed digital audio/video stream, using OFDM modulation with concatenated channel coding (i.e. COFDM). The adopted source coding methods are MPEG-2 and, more recently, H.264.

 

Established in 1982, the Advanced Television Systems Committee is the group that developed the ATSC digital television standard for the United States, also adopted by Canada, Mexico, South Korea, and recently Honduras and is being considered by other countries.

 

ATSC standards intend to replace (in the United States) the analog NTSC television system (NTSC is used mostly in North America and Japan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en tanke, vad hindrar att man köper en sticka, hittar någon i usa som hyr ut servrar, sätter den i den, spelar in dom senaste tv-serierna, alternativt strömmar det hit, och kollar på det här....totally off topic, men...

 

Lateralt tänkande av högsta klass.

 

Det vore en grymt smutt lösning, kan tänka mig att några i besittning av eventuella rättigheter möjligen har en eller annan liten invändning...

 

Annars starkt betyg i finurlighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka

jag vet också att dom har ett annat system i usa, flera andra, men det var inte DET frågan gällde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kommit en ny version av "the Tube", version 1.1. Alla ni som har problem, ladda hem och berätta om det blir bättre, sämre eller oförändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej laddade hem nya versionen (1.1) av "the tube"!

 

Från att ha haft perfekt bild och ljud på mina kanaler innan så har jag nu jättehackig bild och ljud.

Detta trots att jag har nästan full signalstyrka.

 

Jag kör programmet på en PB G4 1,25 med 768 RAM visar bilden på en extern 19".

 

Kan det vara så att datorn inte orkar med jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju stöd för Timeshifting också, så att man kan pausa live :)

Ska genast testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skriv gärna vilka förändringar som finns i den nya. borde jag installera det eller ska jag vänta och se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Inga försämringar hos mig efter uppdatering, har dock inte kollat upp förbättringarna, är nöjd med den som den varit hittills.

Nackdelen är att min 40" LCD TV får stå oanvänd sedan stickan kom in i min dator :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog den sämsta uppdateringen jag sett. Bilden hackar och suger musten ur CPUn.

Allt går trögt som bara den efter ett tag.

Tråkigt men får nergradera tyvärr och jag som hade så höga förväntningar.

Blir bara förbannad på dynga nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om flera tycker att bilden hackar m.m. Ska jag installera det ändå? Har ganska dålig mottagning från början så det vore ju inte skoj om den blev ännu sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen gav ett litet hopp ett tag, då bilden nu inte frös var 20:e sekund till en början, även om det kändes som varannan bildruta fattades. Men sen kom mer hackande än innan och när jag stänger the Tube sjunker processoranvändningen från 100% till 12%... Halvkul köp än så länge.

 

ps. det var okörbart till en början, men fungerade bättre när jag stängde av timeshift... ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...