Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film å TV-program i iTunes!


Hellstrom

Rekommendera Poster

kanske dum fråga och det finns säkert en tråd om det redan!

 

men ja undrar hur man får in filmer o tv-serier i itunes? provat att bara dra in dom men får det inte att funka! skulle vilja ha in allt ja har i itunes o under "rätt" bibliotek

 

marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom i rätt format är det bara att dra dom till iTunes.

Sedan väljer du om det ska vara film eller TV-program under Visa info.

 

post-18503-1177178678.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som du kan spela i QuickTime tror jag. MPEG4, H.264, kanske andra om du har plugins till QuickTime installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filmerna inte är i "rätt" format så kan du använda Quicktime för at skapa en referens fil som du kan lägga iTunes. Slipper konvertera alla filmer vilket ju kan ta lite tid...

 

 

Öppna filmen i Quicktime och "spara som referensfilm" shift+s+?

 

Kräver Quicktime Pro tror jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars laddar du hem plugins till du Quicktime, typ perian och flip4mac. Sen drar du ner detta. Står på sidan hur man gör oxå, funkar riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade det scriptet men fick det inte alls att funka. Någon klagade på att man får massa onödiga referensfiler på 1-3 mb, men det känns ändå som den bästa lösningen, att kunna rippa sina filmer med xVid och AC3, så man KAN uppleva filmer som dom ska, men göra en referensfil enligt ovan inlägg och lägga antingen i en mapp som man kommer åt med FrontRow, eller dra in dom i iTunes, tyvärr hade inte iTunes stöd för att lägga en bild som metadata för .mov filer märkte jag, så jag ornade ett system med bakrundsbilder och ikonbilder i Findern istället, där även texter ligger i dolda mappar under vilket gör att VLC hittar dom när man kör dom där...och jo, det ÄR lagliga filmer...

 

..nu föröskte jag lägga in en bild men jag vet inte om den kommer med...

post-19415-1177418585.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde alla filmer och allt jag hade igenom iSquint (http://www.isquint.org/) när jag hade samma problem, funkade fin fint. Den gör om alla filmer så att det funkar i iTunes sen, den lägger även till dem i biblioteket automatiskt om man bockar för det alternativet. Mycket smidigt program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo fast det gör väl en recode av alla filmer ? det vill man ju helst inte, av tusen olika skäl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett litet instick måste jag göra här - Gummianka, hur har du gjort för att få bakgrundsbilderna? I princip kan jag sätta dit ikonbilder, fast jag får det inte alltid att fungera och jag vet inte riktigt varför, men jag gillade verkligen ditt system av både ikonbilder och framförallt bakgrundsbilderna!

 

/ac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo fast det gör väl en recode av alla filmer ? det vill man ju helst inte, av tusen olika skäl...

 

 

Vet inte vad den gör men det funkar i alla fal fin fint. Vad är en "recode" och varför vill man inte göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad den gör men det funkar i alla fal fin fint. Vad är en "recode" och varför vill man inte göra det?

En recode är en omkodning av en fil. Eftersom den filen du har redan är encodad en gång till ett specifikt format (med komprimering gissar jag) så kommer en recode att komprimera ännu en gång och nergradera kvaliteten på din film/tvserie ännu en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade det scriptet men fick det inte alls att funka. Någon klagade på att man får massa onödiga referensfiler på 1-3 mb, men det känns ändå som den bästa lösningen, att kunna rippa sina filmer med xVid och AC3, så man KAN uppleva filmer som dom ska, men göra en referensfil enligt ovan inlägg och lägga antingen i en mapp som man kommer åt med FrontRow, eller dra in dom i iTunes, tyvärr hade inte iTunes stöd för att lägga en bild som metadata för .mov filer märkte jag, så jag ornade ett system med bakrundsbilder och ikonbilder i Findern istället, där även texter ligger i dolda mappar under vilket gör att VLC hittar dom när man kör dom där...och jo, det ÄR lagliga filmer...

 

..nu föröskte jag lägga in en bild men jag vet inte om den kommer med...

 

hur ändrar man ikon bilden för mappar? och hur fick du in bakgruns bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, en snabb skola då :) ( det finns säkert, som alltid med Mac, enklare sätt, men så här gjorde jag...som ex. på enklare så kan jag säga att jag letade i en vecka efter ett program som kunde göra filer osynliga (t.ex, som nu, mappar med textfiler till respektive film) utan att hitta något riktigt bra, tills det visade sig, att om man med MainMenu t.ex. gör osynliga filer synliga, och sen lägger till en punkt först i fil/mappnamnet, och sen gömmer osynliga filer så ÄR dom osynliga)

 

Bilder som ikoner:

 

Jag hittade ett program som heter FastIcns som dels extraherar ikoner från program, och även omvandlar bilder till ikonresurser av olika format/storlek.

Så...ladda hem en bild från t.ex. CDON.com, dom ligger ju ofta runt 350x450, så när jag gör en ikon av den så lägger jag den på 256px, eftersom nästa storlek är 512px.

Så, dran in bilden i programfönstret (kuben) och spara som "Resource Fork", på valfri plats.

post-19415-1177608665_thumb.png

 

Hitta den sparade filen, högerklicka och välj visa info. Hitta mappen du vill ha din film i och gör samma sak. Kopiera nu bilden högst upp i listen på den skapade "Resource Fork" (resursgaffel ??) och klistra på motsvarande plats i mappen för filmen

 

post-19415-1177609081_thumb.png

 

voila..

 

post-19415-1177608681_thumb.png

 

OBS(1) du kan inte högerklicka utan måste använda (Äpple) + c/v)

OBS(2) det här går ju att göra med alla program och mappar, om man t.ex. vill att Fireworks 8 ska ha en ikon som stämmer bättre med övriga nya Adobe CS program).

 

Bilder som bakgunder:

 

Högerklicka i mappen du skapade, och välj "Visa Visningsalternativ", och sen, det FÖRSTA du gör, markera "Gäller endast detta fönster", annars får du "Children Of Men" som bakgrund i alla fönster. Längst ner markerar du bild, och "välj", bläddrar fram till bilden.. Jag har valt att lägga alla bakgrundsbilder i respektive mapp (av skäl som vi kommer till), så jag har innan detta valt att göra dolda filer synliga, döpt om filen till (det här är bilden vi hämtade från cdon.com (ex.)) .childrenofmen.jpg ,du måste sen välja bild igen, av någon anledning, då ska den dyka upp som bakgrund. När man väljer "Gäller endast detta fönster" så sparas alla visningsalternativ, inkl. fönsterstorlek, ikonstorlek mm (detta gäller självklart bara "Ikonvy", och så länge inga ikoner ligger utanför, så visas inga rullningslister, så när vi gör osynliga filer osynliga igen, så kan vi storleksändra fönstret så att det ser snyggt ut, utan rulllister (glöm inte att avmarkera "ordna automatiskt"), och nästa gång man öppnar fönstret så ser det likadant ut...

 

hoppas jag är tydlig nog, fråga annars. När det gäller sparade visningsalternativ, så tror jag det finns ett "städalternativ" i Onyx eller Maintenance som nollställer det, och då kan det vara skönt att ha dom filerna kvar.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt schysst Gummianka. Ska testa i helgen när inte mina ögon går i kors...

 

The rest of you - keep track of the original question!

 

/ac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta har inte heller så mycket att göra med orginalfrågan att göra men jag ställer den här ändå: var hittar jag filmer, musikvideor m.m som finns i mitt iTunes bibliotek? vill ta bort en musikvideo som ligger där, men jag kan inte hitta den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offtopic ännu en gång. jag tog emot ditt tips gummianka, iaf ikontipset. Så här fint blev det : D

Tack för tipset, perfa beskrivet! :galetglad:

post-13487-1177677331.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apropå scriptet movies2itunes så fick jag det att fungera, my bad, även om jag tycker dom var lite otydliga i dokumentationen, dock finns fortfarande inte möjligheten att ha valfri bild som visning, utan den visar första bildrutan i filmen i itunes.

 

vidare kom jag på att om man hittar ett program som ändrar "skapad"datum på mappen enl. beskrivn. ovan, så kan man sortera dom på releasedatum (t.ex)

 

snyggt med bilden som bakrund, fick mig att komma på at svart bakgrund nog skulle vara snyggt, och det var det, både med bakgrundsfärg på texten så den syns, eller inte, så man bara ser bilder.

 

och...det här kanske kan bli ett projekt in the making...vill man, kan man ju faktiskt signa bilden direkt till filmfilen, istället för en mapp, det beror ju lite på om man VILL ha större bakrundsfiler, och texter mm....

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett program som heter FastIcns som dels extraherar ikoner från program, och även omvandlar bilder till ikonresurser av olika format/storlek.

Så...ladda hem en bild från t.ex. CDON.com, dom ligger ju ofta runt 350x450, så när jag gör en ikon av den så lägger jag den på 256px, eftersom nästa storlek är 512px.

Så, dran in bilden i programfönstret (kuben) och spara som "Resource Fork", på valfri plats.

 

Lättare att bara högerklicka på bilden (om det är på internet) o. välja "copy image" sen öppna info-rutan och sen "klistra in", eller om du laddat ner bilden till hårddisken, öppna i förhandsvisning markera det du vill ha sen command+c, sen command+v i info-rutan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apropå scriptet movies2itunes så fick jag det att fungera, my bad, även om jag tycker dom var lite otydliga i dokumentationen, dock finns fortfarande inte möjligheten att ha valfri bild som visning, utan den visar första bildrutan i filmen i itunes.

jo movies2itunes funkar ju jävligt bra, men som du säger, hadevarit snyggareom man hade möjlighet att välja första bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och här kommer lösningen (jag har mailat utvecklaren och frågat om han inte kan fixa det, eftersom hela syftet med programmet är just filmerillitunes.

 

det kan ju fortfarande vara schysst med en bra mappstruktur för filmer och undertexter (eftersom man kan få VLC att automatiskt ladda texter från spec. mapp)....eller...så försöker jag bara undvika att inse att allt jobb varit i onödan :)

 

men...scriptet movie2itunes skapar ju en referensfil till den riktiga avifilen (i det här fallet) och placerar den i itunesbiblioteket itunes:itunes music:movies (t.ex), av någon anledning så skapar den en mov fil, som man alltså inte kan ändra "bildmaterial" på, men om man istället ändrar ändelsen till mp4, så...voila...jag behövde inte ens omimportera den till itunes, utan den hittar den ändå..

(jag testade faktiskt att döpa om den referensfil jag fick genom att spara genom QuickTime Pro till mp4, och DET gick inte..)

 

och...mappar är snyggt, cover flow och ikonvyn i itunes är iaf snyggare...och framförallt enklare...och alla ni som sparade bilderna nu, så är det inte SÅ mycket merjobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick just en ny variant på skriptet från utvecklaren som jag testar inom kort (idag) som gör mp4 filer direkt, funkar det så lägger han ut det istället, så om ni inte är desperata på att få in allla filmer NUNU så kan ni ju avvakta så slipper ni sitta och döpa om filer.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...