Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobiltelefon för barn?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Danne Vendel

Bli inte uppphetsade nu...

 

Grabben är 10, och ibland när han är hos kompisar så skulle det vara bra om han kunde ringa direkt hem, eller att vi kan få tag direkt på honom utan att behöva ringa till stället han är på, osv. Han ska alltså inte knalla omkring med den jämt o ständigt och ringa till höger och vänster eller surfa.

 

Men vanliga telefoner är för komplicerade och har alldeles för många (frestande) funktioner. Det finns en i USA som jag tror heter "Firefly" som bara har två knapppar. En ringer hos mamma och en hos pappa. Men dels så tror jag att den inte finns i Sverige, dels verkar den väldigt dyr, och dels är den alldeles FÖR enkel och dessutom formgiven för en bäbis - inte en tioåring.

 

Fråga alltså: Finns det nån telefon utan extra tjafs som man kan lägga in 8-9 telefonnummer på (ska inte kunna ringa valfritt nummer, utan bara dessa), som är lite mer robust utan att väga 3 kilo, osv?

 

Och snälla, snälla - inga moralkakor eller synpunkter om hälsofrågor eller nåt. Telefonen kanske kommer att användas 5 minuter i veckan för korta, men viktiga telefonsamtal. Ska givetvis kolla SAR-värde (strålning) och annat eftersom jag inte vill grilla skallen på grabben.....svara helst bara på frågan... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na några såna begränsade telefoner hittar du nog inte i sverige, vi är så pass liberala. Men du kan nog ordna nåt sånt med abonnemanget kanske, spärra nummer eller kanske t.o.m bara tillåta vissa.

 

Det finns ju väldigt klena SE telefoner för en billig slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste förra året(?) om en liknande telefon, fast då var målgruppen äldre, typ pensionärer...

Tror det var i japan de skulle försöka lansera en sån, med väldigt få funktioner och stora knappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man kan lägga in vilka nummer som är tillåtna på min alldeles vanliga och billiga ericsson-telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nokia 1110i och 1112 (långt ner på sidan) verkar vettiga, skillnaden verkar vara att 1110i har utbytbara skal. Om man kan spärra nummer vet jag inte, men jag säger som tidigare, det går på min Sony Ericsson. Sony Ericsson J120i verkar också vettig, men den har inte släppts än. Antar att de här modellerna inte blir jättelätta att hitta i Sverige eftersom vi anses vilja ha "avancerade" telefoner.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det här kanske kan vara något?

Annars kan man, precis som de sagt tidigare här, begränsa vilka nummer som kan ringas från de flesta moderna telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fick min första mobil när jag va 5år! ge honom en helt vanlig telefon :S o stäng av wap och sånt bara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

NOKIA-telefonerna som Mattias tipsade om har ju svartvit skärm! :)

Det borde avskräcka för långvarigt pillande med mobilen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 år? då är man väl egentligen ganska stor? Och kan ta lite ansvar själv? (och har flera klasskamrater som har egna 3 G-mobiler?)

 

Nu är jag ingen expert på vare sig barn eller mobiltelefoner, men någon av alla de billiga kontantkortstelefoner som bjuds ut borde väl passa bra? En helt vanlig liten telefon med de vanligaste funktionerna, han kommer ju snart dit i alla fall.

 

Kontantkort är väl också bra, skulle grabben råka ringa upp alla pengar på kortet så är det slut, men föräldrarna kan fortfarande ringa till honom. (Sen finns det förstås företag som försöker ta sig runt det där också, och lura pengarna av hederligt folk.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robust säger du? Finns ju några Nokia-telefoner som är specialanpassade för hård och vårdslös hantering.

 

Bra att kolla upp strålningen på telefonen med, sök telefonmodell och lägg till SAR i googlesökningen. Runt 0.6 W/kg tycker jag är bra, helst inget över (jar är lite för rädd för tumörer).

 

Jag tror att alla ur Nokias 5000-serie är gjorda för misshandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte några SE T68? Liten, lätt och kostar en spottstyver på t.ex. Tradera.

Några stycken kan vara bra att ha, mobiler försvinner lätt i den åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

En gammal ericsson 688... Enkel, tråkig och inget man vill göra nått annat än just ringa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal ericsson 688... Enkel, tråkig och inget man vill göra nått annat än just ringa med.

Nu är du ju jätte elak klart att de inte ska va en Ericsson 688 :utskallning: haha ^^ stackare som har den :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 11 och 10 åring delar på en SonyEricsson T610

som de tar med för att jag ska kunna få tag på dem

eller att ringa med från affären när de handlar åt mig.

 

Billig, om du får tag i en, och en bra och OK mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske barn skulle kunna använda Seniofonen också.. Väl dyr förstås.

 

Den här ovan var otroligt billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uncle_travelling_Mac
Fråga alltså: Finns det nån telefon utan extra tjafs som man kan lägga in 8-9 telefonnummer på (ska inte kunna ringa valfritt nummer, utan bara dessa), som är lite mer robust utan att väga 3 kilo, osv?

 

http://www.doro.se/products/viewproduct?g=t&p=302

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är tio år är man gammal nog att ha en vanlig mobiltelefon. De vanliga, billigaste modellerna är dessutom oftast inte alls särskilt komplicerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var 10 år fick jag min första egna mobil. Hade kontantkort i den och visst testar man t.ex Wap, men gjorde det bara en gång då det verkade tråkigt och långsamt. Ge honom en ordentlig mobil som han kan använda, en bra sak för att avskräcka från onödigt användande är att låta honom betala kontantkorten själv. DÅ vill han ju inte att pengarna rinner iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...