Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte installera program


Janrik

Rekommendera Poster

Jag har fått ett stort problem. Jag kan inte autentisera installationer längre. Rutan kommer upp, men så fort jag klickar på något i rutan så stängs den ner och installationen kan inte fortsätta. Har testat att reparera diskpermissionerna (ursäkta min dåliga engelska till svenska översättning) och har även testat att inte ha något lösenord alls (för att bara trycka på OK vid frågan om autentisering. Jag har aldrig haft problem med detta tidigare. Vill lösa det så snabbt som möjligt. Vill helst slippa att installera om OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gör en arkivera/installera ändå. Det tar någon timme och lär lösa ett problem som kan ta dagar att finna och ifall det väl hittas, förmodligen inte löser sig på något annat sätt än just en arkivera/installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra det. Men efter ett tag så blev det samma fel igen. Gjorde då en andra installation och uppgraderade bara till 10.4.8 (läste på apples forum om en som fick detta problem efter det att han hade installerat 10.4.9), men efter ett tag så blev det samma fel.

 

Installerade om för tredje gången och testade att först installera alla programmen jag behövde installera om. Installerade sedan alla uppdateringar. Samma fel kom tillbaka. Installerade för fjärde gången och beslöt att jag skulle göra alla uppdateringar först innan jag installerade något. Efter uppdateringarna så fungerade allt bra. Sedan så tog jag och installerade ett program i taget med en omstart mellan varje samt tester (klicka bort hänglås i systeminställningar). Det verkade göra susen. Nu flyter det på igen. :galetglad: Måste ha blivit något galet med något installationsprogram.

 

Tur att det bara tar ca 20 min för att installera om OSX (Tur att det inte var en Windows burk som tar minst 40 min) :whistling: Annars så hade jag blivit galen vid det här laget. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Låter som det var fest hela lördagen! :D

 

Någon aning om vid vilket program som orsakar problemet? Eftersom normala tillämpningar inte behöver installeras om efter en arkivera/installera är det bara drivrutiner och systempåverkande fix-o-trix-program som måste installeras om. Just fix-o-trixerna har en tendens att knasa till saker och ting i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var fest hela fredag kvällen :galetglad:

 

Jag trodde först att det var 10.4.9 versionen, men det visade sig vara fel. Sedan så misstänkte jag mitt frontrow hack :whistling: (Har en gammal G4), men det var inte det (Kör hacket just nu). Misstänkte sedan att det var något fel på den flip4mac versionen jag hade laddat ner. Så jag laddade ner en helt ny färsk versionen och sedan dess så fungerar datorn perfekt.

 

Vet dock inte ifall felet berodde på just detta eller det att jag tog och installerade ett program i taget. Jag passade ju tidigare på att ta så många program som möjligt och stod det "tryck här för att starta om" (bla efter att ha installerat Palm Dektop och USB Overdrive) så tänkte jag att det var lika bra att smälla in lite andra program där datorn måste starta om efter installation. Det var antagligen där som det blev fel.

 

Men det är tur att OSX enbart tar ca 20 min att installera om. Jag ominstallerade en windows pc samtidigt och den var inte helt klar (med tanke på att man måste installera om ALLA program man vill använda) när jag fick min mac att fungera. :whistling::skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...