Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MAc Pro beställd


jmx

Rekommendera Poster

Äntligen har jag beställt min nya dator :bultandehjarta:

Bör vara i husses händer inom 2v.

 

Mac Pro

2x2,66

5gb RAM

250gb + st 500gb HD

Radeon 1900XT

Blutooth + Airport

Wireless Tbord + mus

Applecare

Dell 30" monitor

 

Tror inte att jag någonsin känt mig så här glad.. nu kan det snöa/regna hela våren och sommaren... i don't care :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom

Cool! Den där datorn för dig in i nästa decennium. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Vad gick hela kalaset på, om man får fråga? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var inte dåligt.

 

Själv beställde jag igår min Mac Pro, med 1 GB minne, 7300 GT - och utan skärm. :unsure:

 

Hehe. Grattis!!!

 

Edit: Fast jag får iofs min Mac redan nästa vecka ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra dom tre 500gb diskarna i Raid 5, bra fart och säkerhet på en gång och man behöver i praktiken inte bry sig om backup.

 

chuloo... 55.651kr men det slutar nog runt 45.500kr när lärarrabbatt är dragen samt om man räknar på att jag får tillbaka momsen. Slipper skatten på minnena från Crucial eftersom den dras direkt vid köp.

Men visst.. det är mycket pengar.. men ännu mer glädje :galetglad:

 

nurfen... härligt GRATTIS fan va skoj vi ska ha det nu :foralskad:

1gb lät i minsta laget på en pro, ska du beställa mer från annat håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack jmx för att du sa att du köpte minnena från crucial..jag höll på å dö litegrann när jag trodde du köpte ram å hd från apple....phew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nurfen... härligt GRATTIS fan va skoj vi ska ha det nu :foralskad:

1gb lät i minsta laget på en pro, ska du beställa mer från annat håll?

 

Ja! Fan vad skoj vi ska ha! :lol:

 

4 GB minne ska beställas från Crucial, och hårddiskar har jag redan 2 st på 500 GB! Blir spännande att se hur dina erfarenheter med Crucial blir..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack jmx för att du sa att du köpte minnena från crucial..jag höll på å dö litegrann när jag trodde du köpte ram å hd från apple....phew

 

Dennis... så mycket pengar har jag inte :totaltgalen:

Nä.. beställde 3st Western Digital RE2 500GB 16MB SATA II RAID Edition från Inwarehouse (4931kr)

 

250gb disken får bli en XP/Vista/Ubuntu spel disk.. och dom andra enbart till OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Fan vad skoj vi ska ha! :lol:

 

4 GB minne ska beställas från Crucial, och hårddiskar har jag redan 2 st på 500 GB! Blir spännande att se hur dina erfarenheter med Crucial blir..

 

Det enda jag är lite nojjig för är att dom inte har lika rejäla heatsinks på minnena som Apple levererar dom med, men det kan inte kosta många kronor och beställa sådana i efterhand och montera så det löser sig nog.

Med F-skatt har man VAT nummer och slipper den skatten vid köp hos Crucial.. MEN när köpet är genomfört får man reda på att man måste faxa in bevis för sin VAT.. precis som om man springer omkring med f-skatt beviset på sig.. :chockadskeptisk:

Så jag hoppas att dom nöjer sig med F-skatt beviset.. annars lär mina minnen ligga kvar hos Crucial.

Men annars verkar Crucial seriösa och smidiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVUND!!! GE MEJ!

Seriöst så har jag funderat på ifall jag ska leva fattigt hela sommaren för att kunna köpa mej ett monster..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du ledsna på den så får du gärna ge den till mig. Den är nog lite rappare än min trötta iBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du ledsna på den så får du gärna ge den till mig. Den är nog lite rappare än min trötta iBook.

 

Jag misstänker att den är aningen rappare än min Mini G4 som jag köpte sommaren 2005 i väntan på Intel burkarna.. jag har sparat länge.

Nu donerar jag min AMD 3ghz till brorsonen så får han en bättre burk att leka med än den skräpdator han nu har. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, vilket kraftpaket! :w00t: Det är ju inte utan att man blir lite avis... grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får min om en vecka, den 26:e tror Apple att den är här. Den har vart på väg sen den 14:e.

Var sugen på en 30" men fegade ur och tog en 23" ;)

 

Beställde med 250GB HD och 4st 512'or med 7300 GT.

Mer minne och kylning till dessa ska letas upp framöver.

Planerar köra separata grafikkort, ett för OS X och ett för XP, då jag bara behöver kraftigt grafikkort till mitt XP.

Frågan om man ska vänta tills nya Ati-korten kommer eller köra på ett 8800GTX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vänta på nya ATI-kortet isåfall, nVidias drivrutiner är under all kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en MacPro 2x3,0 GHz (2x4 core, Quad-Core ,Clowertown) förra veckan. Har levt på gröt hela vintern och våren. Läste just att Apple menar att det inte går att stoppa i samma minnen och hårddiskar som i dom andra MacPro datorerna i dessa 2 x 3 GHz Quad-Core maskiner. Är det någon som vet något mer om detta bekymmer?

 

/yeshe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att för att få maximal prestanda måste du köra 8 separata minnesmoduler, dvs 8x1 GB eller 8x512 MB. Detta för att varje kärna ska ha en egen minnesmodul till sitt förfogande. Om du har 4 minnesmoduler, men 8 kärnor, så har du 4 kärnor som måste vänta på att få accessa minnet vid full belastning.

 

Men det är det enda... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yeshe.. Det var ett riktigt paket du beställt.. vad gick det på?

Om du beställer minnen från Crucial (som jag gjort) så får du välja minne för 4 eller 8 core.

 

By the way.. fick ner priset på 2st Dell 30" med 4.000kr med ett telefonsamtal då jag påpekade att dom för 3 v sedan kostade betydligt mindre än nu, ett lönande samtal :totaltgalen:

 

nurfen.. jag har ingen direkt koll på hur dessa minnen funkar men Pron levereras med 2x512mb och sen slänger jag in 2x2gb det ska väl funka fint eller ska jag ta ur dom 2x512 för att få optimal fart på dom nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att för att få maximal prestanda måste du köra 8 separata minnesmoduler, dvs 8x1 GB eller 8x512 MB. Detta för att varje kärna ska ha en egen minnesmodul till sitt förfogande. Om du har 4 minnesmoduler, men 8 kärnor, så har du 4 kärnor som måste vänta på att få accessa minnet vid full belastning.

 

Men det är det enda... :)

 

nurfen... tack för ditt informativa inlägg! Jag visste inte att det hängde ihop på det sättet. För att spara lite pengar beställde jag min maskin med bara 2 GB minne från Apple. Jag är inte säker på hur många moduler det är uppdelat på, ännu. Jag får väl öppna och titta efter när den väl är hemma i stugan efter sin långa resa från Asien. Enligt jmx finns det speciella minnen för Quad-core att beställa från Crucial. Det ger ju intrycket att dom är av en annan typ, helt enkelt. Tids nog får vi väl mer information från diverse håll (kanske Thomas Ytterberg kan fylla i några av mina kunskapsluckor här...?)

 

/yeshe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det finns skillnader mellan hårddiskar till maskiner med 4 -resp. 8 kärnor också. Detta finns att läsa på Apples hemsida just nu:

 

Mac Pro (8-core): Memory and hard drive kit compatibility

 

With the release of Mac Pro (8-core) computers, Apple has qualified additional memory and hard drive options. Apple memory and hard drive kits designed for Mac Pro (8-core) computers are compatible with all Mac Pro computers (quad-core or 8-core).

 

Important: Mac Pro memory and hard drive kits designed for quad-core Mac Pro computers only are not qualified for use with a Mac Pro (8-core) computers.

 

Apple kits compatible with all Mac Pro computers (quad-core and 8-core)

 

Part Number and description

 

* MA985, 1GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x512MB

* MA986, 2GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x1GB

* MA987, 4GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x2GB

* MA988, 500GB Serial ATA 3Gb/s Hard Drive for Mac pro

* MA989, 750GB Serial ATA 3Gb/s Hard Drive for Mac pro

 

Apple kits compatible only with quad-core Mac Pro computers

 

Part Number and description

 

* MA684, 1GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x512MB

* MA685, 2GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x1GB

* MA833, 4GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC - 2x2GB

* MA690, 500GB Serial ATA 3Gb/s Hard Drive for Mac pro

* MA851, 750GB Serial ATA 3Gb/s Hard Drive for Mac pro

 

 

 

/yeshe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yeshe: Ja, att Apple skriver att det behövs olika hårddiskar för quad- och dual-core är otroligt löjligt, och är helt taget ur intet. Det är exakt samma I/O-interface för hårddiskar i de olika datorerna (SATA). Antagligen försöker Apple ta mer betalt för "Quad-core-hårddiskarna" ...

 

Jag arbetar som datortekniker, och det skulle kännas klart konstigt om vi satt i fel diskar i alla våra octocore-datorer hittills! :lol:

 

Anledningen till att man kan köpa Quadcoreminnen från Crucial borde vara att man får dem matchade i fyrtal. Jag är dock inte säker, då jag inte verkar komma åt Crucials hemsida just nu för att titta själv.

 

jmx: Det är ingen stor prestandaförlust att blanda, men man når optimal prestanda med korrekt antal minnesmoduler. Vid normalt användande är det ingenting du märker av överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men ärligt vad ska du ha skiten till?

Skojar men vad är huvudsyftet med den prestandan vad för arbetet ska den nya Macen uthärda.

Avis, nää inte det minsta :P ohh vill ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yeshe: Ja, att Apple skriver att det behövs olika hårddiskar för quad- och dual-core är otroligt löjligt, och är helt taget ur intet. Det är exakt samma I/O-interface för hårddiskar i de olika datorerna (SATA). Antagligen försöker Apple ta mer betalt för "Quad-core-hårddiskarna" ...

 

Jag arbetar som datortekniker, och det skulle kännas klart konstigt om vi satt i fel diskar i alla våra octocore-datorer hittills! :lol:

 

Anledningen till att man kan köpa Quadcoreminnen från Crucial borde vara att man får dem matchade i fyrtal. Jag är dock inte säker, då jag inte verkar komma åt Crucials hemsida just nu för att titta själv.

 

jmx: Det är ingen stor prestandaförlust att blanda, men man når optimal prestanda med korrekt antal minnesmoduler. Vid normalt användande är det ingenting du märker av överhuvudtaget.

 

 

nurfen... Tack för ditt inlägg! Det var upplysande att höra från dig som verkar ha egen erfarenhet av octocore maskiner. Jag tror som du att visst vill Apple sälja så mycket prylar som möjligt och det är kanske möjligt att man uppnår maximal prestanda med ”specialkonfigurerade” hårddiskar. Men kan jag ploppa i ”vanliga” SATA diskar efter behov, så kommer det att räcka för mig! /yeshe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...