Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

22" Viewsonic + cykel, det låter inte så tokigt...


Pocahontas

Rekommendera Poster

I förra nummret av MacWorld testade Simon Grabiec en Viewsonic 19", som har iPod-docka, USB-hub, inbyggd mikrofon, mm..

 

Denna 22" Widescreen som ElGiganten går ut med har SubWoofer i foten också, kanske det var så på 19" också.

 

Priset på Simons 19" var 3900 kr, Elgiganten tar 3990 kr för 22", och så får man en cykel , värd 2000 kr på köpet..

 

Det är bara svårt att motstå alltså..

Simon skrev att det var dåligt ljud i den han testade, kanske är det bättre i den större :crossfingers:

 

Vad tycker Simon?

Är skärmen värd sitt pris nu när man kan ge sig ut och cykla mellan surfandet på en 26" svenskbyggd 21 TX-30 växlars cykel med riingklocka och reflexpaket ? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl i överkant för en sketen TN panel. Klarar man av att leva med den typen av panel så varför inte.

Har man ingen cykel heller så är det klart ett plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en TN-panel och varför är det inget bra? Jag tycker att det verkar plart prisvärt annars för normalt dator- och cykelanvändande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

har länge väntat på att widescreen ska komma till datavärlden, men jag kan inte på något sätt förstå varför alla dataskärmar kör 16:10 format, det har ju kommit en ny "standard" efter 4:3 formatet som använts både till tv och till data, och ersättaren blev 16:9 formatet vilket används för 16:9 sändningar och även i kommande hdtv 720 och 1080, så varför ska man ha en helt ny standard i datavärlden som inte på något sätt kan visa rätt proportioner när man kommer se på film? räcker det inte med 16:9 format på dataskärmar?

 

Funderar skarp på att istället ersätta min 4:3 viewsonic med en samsung 32tums 16:9 panel när dom kommer med "full hd" stöd 1920*1080p!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Lite om cyckeln...

30 växlar på cykeln.. det är ovanligt.. antar att det är 3*10... det är väldigt ovanligt.. kolla märket på växlarna, ä det något okänt så ska du akta dig... shimano är tex en mkt bra växel tillverkare.

svensktillverkad? Vilket märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite om cyckeln...

30 växlar på cykeln.. det är ovanligt.. antar att det är 3*10... det är väldigt ovanligt.. kolla märket på växlarna, ä det något okänt så ska du akta dig... shimano är tex en mkt bra växel tillverkare.

svensktillverkad? Vilket märke?

 

 

Läste fel, det är Shimanos 21 växlade TX-30 växel tillsammans med vridväxelreglage.

Fabrikat står inte, bara att den är Svensktdesignad (fel av mig också)

NAKAHARA står det på ramen ser jag nu...

Originalutrustad med barends (vad det nu är) samt dämpad framgaffel..

 

 

Elgiganten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Shimano bra... Har aldrig hört talas om Nakahara men svenskt låter det då inte.. 30 växlar låter fortfarande skumt.. Men det är ju bara o provcykla antar jag o se om du tycker det är bra kvalitet.. Annars så är det ju som sagt billigt så du kan ju alltid sälja cykeln om du inte gillar den. Men det verkar ju faktiskt vara en bra cykel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en TN-panel och varför är det inget bra? Jag tycker att det verkar plart prisvärt annars för normalt dator- och cykelanvändande.

Billigaste tekniken idag och sämst på rad av grejer.

Lätt att veta då alla 22tummare har TN panel och avrådes för den som sysslar med bilder och färger.

Fördelarna är responsen det är nog ända.

Totalt röten panel i mina ögon.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN_.2B_Film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shimano bra... Har aldrig hört talas om Nakahara men svenskt låter det då inte.. 30 växlar låter fortfarande skumt.. Men det är ju bara o provcykla antar jag o se om du tycker det är bra kvalitet.. Annars så är det ju som sagt billigt så du kan ju alltid sälja cykeln om du inte gillar den. Men det verkar ju faktiskt vara en bra cykel.

Shimano är ett erkännt märke men har en rad olika serier och även en rad av olika serier mellan bak och fram system i kombination.

Har själv ingångssteget Shimano105 och det är många i raden ner till sämsta systemet.

30växlar körs oftast på mountenbikes och hybrider idag med 10kugs kasett och 3 kransar fram.

Elgigants biken är säkert helt ok för dom flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shimano bra... Har aldrig hört talas om Nakahara men svenskt låter det då inte.. 30 växlar låter fortfarande skumt.. Men det är ju bara o provcykla antar jag o se om du tycker det är bra kvalitet.. Annars så är det ju som sagt billigt så du kan ju alltid sälja cykeln om du inte gillar den. Men det verkar ju faktiskt vara en bra cykel.

Poca sa sedan att det var 21 växlar. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca sa sedan att det var 21 växlar. :borstatanderna:

Gahhhh vilken miss ser ja nu.

Hur som helst köp inte skit skärmen bara för att få med cykel skrället galningar.

Elgiganten lurar skjortorna av er fattar ni väl. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

Hej

När vi ändå är inne på skärmar och cyklar. Vad tror ni om den LG L194WTSF 19"?

1440x900 dpi, kontrast 2000:1 och utrustad med DVI.

2390:- + cykel är väl förnuftigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den har alltså TN-panel och det gör den dålig?

I MW var ju en skärm i samma serie fast 19" testad. Den ansågs övehypad med funktioner men var ändå klart bra som skärm. Hade den en annan och bättre konstruktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara samma skärm, tror att den som säger att det är en skitskärm svamlar bara.

Jag ska ta mig en titt på skärmen givetvis.

 

Misco tar över 5000 för den och utan cykel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joakimromson

Det här med cykeln... Tro mig, det är bara skitkvalité rakt igenom. Köp ingenting för cykelns skull. Som det är sagt ovan, shimano är ett bra märke, men serien på cykeln är sämsta och billigaste, och den är inte värd 2000 kr någonstans. Den dämpade framgaffeln är bara skrot, bara lite fjädring, och sämre än en stel-. Dessutom väger den mycket, mycket, har dålig geometri, stålram, ja, kort sagt allt är skrot.

 

CYKLA INTE PÅ EN SÅDAN CYKEL! annat än om ni vill plåga er själva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den har alltså TN-panel och det gör den dålig?

I MW var ju en skärm i samma serie fast 19" testad. Den ansågs övehypad med funktioner men var ändå klart bra som skärm. Hade den en annan och bättre konstruktion?

Vet inte vilken skärm dom testat.

Har man krav på färgåtervinning, vidvinkel och andra saker så är det totalt skit oavsett märke, storlek så länge det sitter en TN panel i.

Säkert för den blinde så är den säkert bra.

Överhypad av funktioner ja?? Antingen leker man med funktionerna eller så upplever man sin dator genom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

TN (Twisted Nematic) har väl de flesta konsumetskärmar idag? Jag hade för mig att dålig svärta var det värsta problemet, men wikipedia påpekade dåligt färgdjup och betrakningsvinkel i vertikalriktningen.

Jag är inte säker på hur Apples skärm är, men min 20-tummare kostade blott 3000 pix med cinema-display-upplösning och har utmärkt kontrast och responstid.

 

Detta torde inte avskräcka några köpare..

 

( ED: Jag behöver en cykel.. synd att jag redan har en skärm.. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Hej

När vi ändå är inne på skärmar och cyklar. Vad tror ni om den LG L194WTSF 19"?

1440x900 dpi, kontrast 2000:1 och utrustad med DVI.

2390:- + cykel är väl förnuftigt?

 

hopps.. det var en sån jag har, fast 20-tum-varianten med 1680*1050-upplösning..

Kontrasten är simulerad till 2000:1, liksom färgdjupet.

Den borde funka utmärkt för all typ av vardaglig användning, även om jag skulle rekommendera den större skärmen med högre pixeltäthet (mer för pengarna :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Men trots allt hur mkt cykel får man för 2000kr... De billigaste crescent-mtb kostar cirka 6000kr. Ska man ha en cykel så ska man inte köpa skit, kvalité är grejen. Som någon nämnde så är nog framgaffeln nog inte så mkt att ha, dessutom ska man komme på svetsningar. jag förstår inte hur de kan skylta med "värd 2000kr" när det visar att det är en billig cykel, tvivlar på att den är svensktillverkad, kan nästan slå vad om att det står "assembled in Sweden" och sen har elgiganten gjort sin egna lilla översättning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

haha, jag var på elgiganten idag och killen som jag snackade med sa att elgiganten köpte dem för 2000 kr styck. Då sa jag hej då och gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Bra gjort!

Är det family guy avatar? isf när kommer han in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

Ja, det är Opie :)

Det är Peters arbetskollega. Kommer tyvärr inte ihåg när han var med, men jag tror det var säsong 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TN (Twisted Nematic) har väl de flesta konsumetskärmar idag? Jag hade för mig att dålig svärta var det värsta problemet, men wikipedia påpekade dåligt färgdjup och betrakningsvinkel i vertikalriktningen.

Jag är inte säker på hur Apples skärm är, men min 20-tummare kostade blott 3000 pix med cinema-display-upplösning och har utmärkt kontrast och responstid.

 

Detta torde inte avskräcka några köpare..

 

( ED: Jag behöver en cykel.. synd att jag redan har en skärm.. )

Du föresten apples skärmar har S-IPS paneler och anses som troligen den bästa paneltypen idag i många kategorier.

Föredrar själv S-PVA panel själv då vitbalansen är bättre än på S-IPS men något sämre betraktnings vinkel.

Eizos top of the line serie Color Edge (CE) skärmar som anses en av dom bästa TFT skärmarna idag för foto, återgivning har S-PVA paneler.

Då kan man undra varför dessa inte har S-IPS?

TN har dom flesta billiga konsumentskärmarna idag och tack vare priset, billigt säljer ofta mer.

Vet inte men känns som du jämför en TN panel mot S-IPS? Helt galet löjligt att ens försöka då skillnaden är lika stor som avståndet mellan solen och jorden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...