Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WYSIWYG för OSX


skanerost

Rekommendera Poster

Hej någon vänlig själ som skulle kunna tipsa om ett bättre WYSIWYG program, ska väl helst inte kosta skjortan men vara kapabelt att skapa en fin sida om man vill det utan en massa krångel :)

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWeb funkar väl?

Du skojar väl?

 

Nåväl, för att svara på frågan: NVU ska tydligen vara bra, men enligt mig är det bästa att helt enkelt koda sidan själv. Kolla den genom att köra den från datorn (krävs det PHP osv är det inte svårt att installera så OS X fungerar som en server så du kan testa din PHP osv). Då kan du välja på massa smidiga program. Smultron använder jag, TextMate ska tydligen också vara mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Du skojar väl?

 

Tror inte det. Senaste jag kollade fungerade iWeb. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nåväl, för att svara på frågan: NVU ska tydligen vara bra, men enligt mig är det bästa att helt enkelt koda sidan själv. Kolla den genom att köra den från datorn (krävs det PHP osv är det inte svårt att installera så OS X fungerar som en server så du kan testa din PHP osv). Då kan du välja på massa smidiga program. Smultron använder jag, TextMate ska tydligen också vara mycket bra.

 

Självklart är det bäst att koda själv. Fast det krävs ju att man kan lite html då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lat, jag orkar inte sitta med HTML och en massa kodande därav att jag tänkte att jag ville ha ett WYSIWYG prog. Kollat på NVU verkar ok speciellt eftersom det inte kostar en krona, smultron kollade jag även på men som sagt jag känner mig lat nu i sommartid och vill inte lära in en massa HTML kommandon till vintern så ska jag bygga på med ett par kurser på webbdesignen och då är HTML mer tilltalande ;)

 

Tackar för förslagen och hoppas att det finns mer ;)

 

Iweb testade jag en snabbis men fick kallsvetningar av någon anledning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Senaste jag kollade fungerade iWeb. ;)

Ungefär lika mycket som Internet Explorer fungerar som webbläsare. Urk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*PUUUST*

 

Suttit ett par timmar med NVU nu, jag fattar det inte riktigt om jag ska vara ärlig!

 

Jag satte samman olika sidor i frontpage innan, men NVU är en helt annan sak! Jag kan inte komma någotvart om jag provar att flytta en bild så går det inte jag kan inte förhandsgranska mina resultat jag känner mig allmänt bunden vilket nog beror främst på min feta inkompetens om programmets struktur!

 

Jag vill bara klistra in mina knappar hyperlänka dem och sedan köra vidare därifrån, allt är simpelt uppbyggt med småbilder som går till sidor med text och sedan vidare till galleri !

 

Någon som kan knuffa mig i rätt riktning?

 

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle faktiskt tro att din inkompetens ligger mer hos HTMLs uppbyggnad. Antagligen gör inte NVU som frontpage, dvs låter dig göra vad som helst och skriver sen ihop en groteskt ful kod som ingen webbläsare klarar av.

 

Anyway: http://www.thesitewizard.com/

 

Där har du en massa NVU tutorials (titta i article list så ser du att det finns ett flertal), så lär du dig iaf programmet :ThumbsUp:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle faktiskt tro att din inkompetens ligger mer hos HTMLs uppbyggnad. Antagligen gör inte NVU som frontpage, dvs låter dig göra vad som helst och skriver sen ihop en groteskt ful kod som ingen webbläsare klarar av.

 

Anyway: http://www.thesitewizard.com/

 

Där har du en massa NVU tutorials (titta i article list så ser du att det finns ett flertal), så lär du dig iaf programmet :ThumbsUp:.

 

Perfekt, just det man behöver man får ju vara lite open minded med ;)

 

Tack ska du ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag försökte, men kunde inte hålla mig

 

Självklart är det bäst att koda själv. Fast det krävs ju att man kan lite html då.

 

Självklart? "bäst"?

 

För vem då? Enligt vilka kriterier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika mycket som Internet Explorer fungerar som webbläsare. Urk.

 

Menar du IE för mac så är du helt ute och cyklar! IE mac är ett rätt dåligt program för sitt ändamål: rendera webbsidor.

 

iWeb å sin sida är alldeles utmärkt för det som det är gjort för: att låta datornoviser publicera text, bilder och filmer på webben (mha .Mac).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ok, jag försökte, men kunde inte hålla mig

Självklart? "bäst"?

 

För vem då? Enligt vilka kriterier?

 

Man får bäst kontroll, och förståelse för vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej någon vänlig själ som skulle kunna tipsa om ett bättre WYSIWYG program, ska väl helst inte kosta skjortan men vara kapabelt att skapa en fin sida om man vill det utan en massa krångel :)

 

Tackar på förhand!

 

 

Du skojar väl?

 

...enligt mig är det bästa att helt enkelt koda sidan själv... Smultron använder jag...

 

Smultron är väldigt dåligt som WYSIWYG-program! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bläää allt blir crap jag fattar inte nvu eller html så det var ingen höjdare detta massa bankande skallen mot väggen men med lite tur blir man klokare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får bäst kontroll, och förståelse för vad man gör.

 

Ok, då vet jag vad du menar. (Dvs inte nödvändigtvis "bäst" som i bäst användarupplevelse, snabbast leverans till kund, enklast underhåll osv... fast det är nog ett ämne för en annan tråd :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Freeway, som är ett layoutprogram för Internet.

Du behöver ej kunna HTML, du behöver ej skriva HTML - du skapar sidor och koncentrerar dig på innehållet och bilderna och objekten, så skapar Freeway sedan HTML utav detta (bra HTML).

Freeway är ett fantastiskt program och oerhört flexbielt.

 

http://www.softpress.com/

 

Andra program att titta på är RapidWeaver, men det är HTML baserat om än väldigt grafiskt och så - typ DreamWeaver någonstans.

http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt deras egen sida är det bara Freeway Pro som håller sig till standarder. Inte att rekommendera om man inte vill betala alltså.

 

Själv tycker jag gott man kan lära sig koda FÖR: Det är inte speciellt svårt, men väldigt givande. Freeways sida skämtar att man kan skriva XHTML 1.0 utan att ta en masters degree på MIT. Vilket skämt, XHTML tar kanske 2 veckor att lära sig, max. Det handlar om hypertext markup, inte programmering.

 

Självklart ska man få använda WYSIWYG ändå, men om man verkligen är intresserad av att skapa hemsidor tycker jag man för sig själv en björntjänst genom att låta bli att lära sig HTML och CSS. Kunskapen ger en BARA möjligheter, det tar inget ifrån en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt deras egen sida är det bara Freeway Pro som håller sig till standarder. Inte att rekommendera om man inte vill betala alltså.

 

Själv tycker jag gott man kan lära sig koda FÖR: Det är inte speciellt svårt, men väldigt givande. Freeways sida skämtar att man kan skriva XHTML 1.0 utan att ta en masters degree på MIT. Vilket skämt, XHTML tar kanske 2 veckor att lära sig, max. Det handlar om hypertext markup, inte programmering.

 

Självklart ska man få använda WYSIWYG ändå, men om man verkligen är intresserad av att skapa hemsidor tycker jag man för sig själv en björntjänst genom att låta bli att lära sig HTML och CSS. Kunskapen ger en BARA möjligheter, det tar inget ifrån en.

 

 

Jo jag vill väl visst lära mig HTML och allt vad det nu heter, men det är oftast svårt när man inte har någon att luta sig mot och bolla problem med.

 

Jag gjorde en snygg framsida nu, och jag stöp direkt på att jag inte lyckas göra osynliga hyperlänkar i nvu som jag tycker verkar vara mer och mer krångligt och som verkar förutsätta att man kan mildare form av HTML . Men jag får kämpa vidare och se om jag hittar ett html script som jag kan kopiera och leka med för att få det hela att fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har grubblat en hel del och har nu tagit mitt "förnuft" till fånga, och ska nu ge mig fasen på att lära mig HTML då alla säger att det är så mycket snyggare får ta den tiden det gör.

 

Ok så att börja med är att ladda ner smultron eller?

 

Var rekommenderar ni sedan att man börjar? Jag ska bygga fotogalleri och liknande, kommer jag att kunna använda bilder och bygga sidan med i html? Via kodning!

 

Principen av sidan är Framsida, 4 texter som ska gå till textsidor samt en sida som ska använda sig av simpleviewer för galleriet.

 

Photoshop är inga problem med banners och knappar och annat kul men kodningen vet jag inte var jag ska börja!

 

Finns det fria koder man kan hämta som har vissa strukturer som man sedan kan gå in och editera och få dem att likna det man vill?

 

Tack alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får bäst kontroll, och förståelse för vad man gör.

 

Med html får man knappast någon kontroll, i alla fall inte över sidornas utseende. För det krävs CSS. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har grubblat en hel del och har nu tagit mitt "förnuft" till fånga, och ska nu ge mig fasen på att lära mig HTML då alla säger att det är så mycket snyggare får ta den tiden det gör.

 

Ok så att börja med är att ladda ner smultron eller?

 

Var rekommenderar ni sedan att man börjar? Jag ska bygga fotogalleri och liknande, kommer jag att kunna använda bilder och bygga sidan med i html? Via kodning!

 

Principen av sidan är Framsida, 4 texter som ska gå till textsidor samt en sida som ska använda sig av simpleviewer för galleriet.

 

Photoshop är inga problem med banners och knappar och annat kul men kodningen vet jag inte var jag ska börja!

 

Finns det fria koder man kan hämta som har vissa strukturer som man sedan kan gå in och editera och få dem att likna det man vill?

 

Tack alla!

www.w3schools.com är superbra. Där ska du först gå igenom alla deras HTML4.1 tutorials. (Du behöver inte lära dig exakt allt så klart, men att gå igenom alla basic tutorials är rätt viktigt.)

 

Lek med denna kunskapen medans du lär dig, gör små roliga enkla sidor som bara visar dig själv att du kan. Ändra lite på dem o se om det fungerar.

 

När du är klar med HTML4.1 så kolla igenom XHTML tutorials. De är jätte korta och lär bara ut hur du ska skriva din HTML kod för att det ska bli XHTML istället för 4.1.

 

Nu kommer det svåra: Dags att lära sig CSS. CSS tar mycket längre tid att bli bra på, men är väldigt smidigt och bra att kunna. w3schools har utmärkta tutorials för detta också.

 

När du väl kan lite HTML och CSS så kommer du nog inte har några problem att hitta vissa färdiga strukturer online, finns mycket om webbdesign osv på google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carl_nygren

Softpress Freeway Express är väl ett bra alternativ. c:a 945 kr. Det är väl inte dyrare än att köpa ett par skor.

 

Det pratas så mycket om html och css och liknande. Jag har arbetat med hemsidor sedan 1995 och tycker det är skönt att slippa sitta och koda. Jag älskar att mer få tänka på design och känna lust inför enkelheten att flytta objekt som jag vill ha dem utan en massa långa kodrader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Softpress Freeway Express är väl ett bra alternativ. c:a 945 kr. Det är väl inte dyrare än att köpa ett par skor.

 

Det pratas så mycket om html och css och liknande. Jag har arbetat med hemsidor sedan 1995 och tycker det är skönt att slippa sitta och koda. Jag älskar att mer få tänka på design och känna lust inför enkelheten att flytta objekt som jag vill ha dem utan en massa långa kodrader.

Det finns ett flertal fördelar med att följa standarder och ha koll på koden. Gör det lättare att uppgradera senare och lättare för andra att jobba vidare på.

 

Sen finns de de som jag som helt enkelt tycker att det finns respekt i de som skrivit koden själva, de som faktiskt vet vad de gör. Vem som helst kan slänga ihop ett spel i RPG maker, men det är knappast imponerande. Däremot de som kodar ihop sina egna grejer, där kan vi snacka good stuff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...