Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är min MBP så trög?


vips

Rekommendera Poster

Jag har kört en ibook g4 med 768 mb minne innan jag bytte till en macbook pro med 1 gb minne samt 128 mb grafik. Jag trodde att det skulle märkas men jag märker knappt något. Visst det märks lite men ibland så är fan ibooken snabbare.

 

Hur kan jag göra den snabbare? Ska köpa mer minne men finns det något annat sätt att göra en mac snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är långsamt? Nåot speciellt program som känns segt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphoto är riktigt segt. har typ 2000 bilder där. Men min mac mini är dubbelt så snabb, trots att den är tekniskt sett är sämre.

Den blir bara värre och värre. Kan knappt köra iphoto, itunes, photoshop cs samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

har du kollat under Äpple om datorn känner av alla minnen? kanske ett trasigt eller ett som poppat ur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och photoshop emuleras ju i rosetta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Troligen har du lite lite minne eftersom Photoshop körs emulerat i rosetta.

Rosetta tar mycket minne och 2 GB brukar vara lagom om man kör tunga program som Photoshop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma ibook med 768 i RAM, den är snabbare än t.ex. "blackbook" med 512 i RAM, mycket snabbare...kanske man inte trodde, vad vet jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rosetta så förstår jag att det är trögt. men varför är iphoto så trögt? Det tar ungefär 30 sek innan firefox startar, samma med iphoto och itunes.

 

Inget fel på minnet. Är det svårt att sätta in nytt minne själv?

 

Körde är allt från ibooken när MBP kom, kan det har blivit något fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl en inställning som gör att du inte utnyttjar hela datorns kapacitet för att spara batterikraft, kanske är den som är aktiverad? För övrigt: hur mycket påverkar det att ha den funktionen aktiverad? Finns tre steg om jag inte minns fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har haft den på anpassad innan men bytte nu till hög prestanda och det blev kanske lite bättre men det är fortvarande dåligt.

Det känns ibland att man sitter på en xp maskin som har gjort sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Låter som du liter av en långsam hårddisk, kanske kopplat till för lite ramminne (som i sin tur leder till överdriven diskaktivitet). En möjlighet är också att du har för lite ledigt på hårddisken och därmed lider av fragmenterat ledigt utrymme, vilket kan sega ner även den snabbaste datorn något ofantligt. Om du kontinuerligt har kört med mindre än 15% ledigt, eller ännu värre 10%, då är det stor risk att det lediga utrymmet är utspritt över disken huller om buller, och då kommer en defragmentering/optimering göra stor nytta.

 

Jag skulle nog även rekommendera dig att tömma cacher och annat, t ex med OnyX eller Cocktail.

 

iPhoto är väl sedan inte direkt känt för sin rapphet med tusentals bilder i databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är väl sedan inte direkt känt för sin rapphet med tusentals bilder i databasen.

 

Min iPhoto är ganska rapp med 3500 bilder (med en G5a 1,6 och 1,5 Gb minne).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja det beror såklart på vad man jämför med... den är ju inte seg som sirap heller precis :)

 

(jag har ca 6000 bilder i mitt och det är fortfarande ganska rappt på min MBP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
Körde är allt från ibooken när MBP kom, kan det har blivit något fel där?

 

Program och allt? Är det en PPC-version av iPhote som du kör då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Program och allt? Är det en PPC-version av iPhote som du kör då???

 

ahhh om så är fallet så är nog det problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör den senaste iphoto men jag drog över alla program från min gamla ibook när jag fick MBP. har det blivit fel där? Alltså att jag kör PPC programmen?

 

På en pc är det ju lätt att köra defrag men kan man köra det på en mac?

 

jag har en 160 gb, 110 gb till osx och 50 gb till xp genom boot camp.

Jag ligger mellan 20-30% på osx disken. Har knappt något på xp delen utöver lite små program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där är nog problemet. att du dragit över alla program bara.. din ibook har powerpc från ibm.

och din nya MBP har intel. x86

 

olika strukturer på processorn, behöver olika slags kod.

 

var inte din MBP färdig med OSX och allt, jag har en MB och hade iPhoto färdigt iaf på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

om du bara drar över fotona så påverkar inte detta

 

har du däremot dragit över iPhoto PPC så segas det på en Intelpropp eftersom emulering via Rosetta måste ske

 

men du har alltså bara dragit över fotona? isf är det inte problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här är det. när jag fick min MBP så hade jag allt på min ibook, så när jag höll på att installera osx på MBP så frågade den om jag ville flytta över saker. Så jag tog över allt från min gamla ibook. Så det kan vara så enkelt att den flyttade över ppc versionen av iphoto.

 

Men hur kan jag kolla om detta är fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera kan berätta om nya sega maccar som blivit pigga av att ominstallera systemet. Det verkar som om Apple inte lyckas 100%-igt med att förinstallera. Mitt råd är att slänga i OS X-skivan och göra om OS X-installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

alltid värt att prova

 

dock så märker jag ingen skillnad på min MacBook faktiskt

 

dessutom badbollar den fortfarande ibland när jag surfar, dock inte i närheten så mkt i Firefox som i Safari

 

snygg är den, men G4:an är fortfarande bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror inte problemet är PPC-versioner, eftersom senaste versionerna är universella, inte specifika för den ena arkitekturen.

 

Mycket badboll brukar ofta(st) bero på mycket hårddiskaktivitet, eftersom det är den långsammaste delen i datorn. Det är lätt att kolla om man har för lite ram genom att i terminalen köra "top" och titta på pageouts. Pageins är oviktiga, men om pageouts växer stadigt och har mer än 10% så mycket som pageins så behöver man i princip mer ram. Eller köra färre program samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här är det. när jag fick min MBP så hade jag allt på min ibook, så när jag höll på att installera osx på MBP så frågade den om jag ville flytta över saker. Så jag tog över allt från min gamla ibook. Så det kan vara så enkelt att den flyttade över ppc versionen av iphoto.

 

Men hur kan jag kolla om detta är fallet?

Starta iPhoto. Öppna sedan Aktivitetskontroll och kolla i fliken Typ för att se om det är Intel eller PowerPC. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphoto kör intel, så den kör inte ppc.

 

Hur är det med minnet i en mac egentligen? nu har jag 14 mb "ledigt". Är det bara 14 mb ledigt eller är dom ca 300 mb som ligger under inaktivt lediga också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...