Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbooken låter underligt


DCLXVI

Rekommendera Poster

Jaha nu får jag ta och vara lite allvarlig en stund också ;)

Igår började nämligen MB:n låta lite underligt när jag plockat upp den igen efter hemkomsten från jobbet. När hårddisken börjar arbeta med någonting (exempelvis när man startar den, startar iTunes o.s.v.) låter det som om det "skrapar" i hårddisken eller nåt.

 

Blev lite orolig eftersom jag haft en HDD-krash på den innan och då förlorades naturligtvis allt... bland annat en sjuhelvetes massa pedantiskt ordnad musik, bilder, text och sådär... där har jag väl bara mig själv att skylla i och för sig då jag inte hade tagit någon backup... Så detta misstag har jag inte tänkt att göra om! Har en My Book 500 gb och SuperDuper, men då jag skulle klona var den externa inte formaterad rätt, och formatera den kan jag inte göra eftersom jag har fyllt den med ca 250 gb som jag självklart vill ha kvar.

 

Så jag kopierade det viktigaste till den och kände mig lite lugnare i alla fall. Datorn låter fortfarande såhär... min fråga är alltså om jag har skäl att vara orolig eller om jag bara är paranoid? Borde jag försöka tömma den externa (och sedan formatera till mac) och ta en kloning så fort som möjligt eller kan jag vara lugn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. Tog alldeles nyss ett kort med Photo Booth och då blev skärmen svart, det visade sig att ljusstyrkan dragits ner till noll av när jag tog kortet. Hur nu det gick till :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de första problemet kan vara att du har en utsliten fläkt ;) inte direkt farligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de första problemet kan vara att du har en utsliten fläkt ;) inte direkt farligt ;)

 

Ja kanske det är, finns det något sätt att kontrollera det på? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske det är, finns det något sätt att kontrollera det på? :)

Nej inte vad jag vet men jag har samma problem och om jag låter datorn stå på hla tiden händer det inte ;) så jag tror att den kanske bara behöver snurra ett tag så slutar det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte orginaldiskarna i macbooks allmänt lite väsiga. min tickar till ibland, "thock" aktigt ljud läste att det var läsarhuvudet.

 

inge högt man märker det bara ibland typ...

 

 

funderar på att uppgradera med större HD orkar inte köpa extern faktiskt. övervägt för o nackdelar och typ tokstor intern väger mer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte orginaldiskarna i macbooks allmänt lite väsiga. min tickar till ibland, "thock" aktigt ljud läste att det var läsarhuvudet.

 

inge högt man märker det bara ibland typ...

Så det är inte bara min som låter så? Som en klocka, fast typ var tredje istället för varje sekund. Och inte alltid. Du menar att det inte är något att oroa sig för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...