Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har vi för höga skatter?


thevil

  

56 medlemmar har röstat

  1. 1. Har vi för höga skatter?

    • Ja, de är absurt höga.
      15
    • Ja, de motsvarar inte vad vi får tillbaka.
      21
    • Ja, men bara för låginkomsttagare.
      4
    • Nej, det är utgifterna som måste minskas.
      5
    • Nej, de är lagom.
      3
    • Nej, de måste höjas för höginkomsttagare.
      4
    • Nej, de måste höjas rejält för att klara av våra gemensamma utgifter.
      0


Rekommendera Poster

De som kräver lägre fastighetsskatt på grund av tant Agda i skärgården är hycklare, de kan troligtvis tjäna en rejäl summa pengar på lägre fastighetsskatt.

 

Fastighetsskatten är en av de skatter som följer kapitalistiskt tänkande. Vill man ha något får man betala för det :D  men eftersom kapitalisten vill ha saker utan att betala för dem så blir det en massa gnäll...

213042[/snapback]

 

Att tant Agda kommer in i bilden är för att visa hur korkad och orättvis fastighetsskatten är. Fastighetsskattens nivå bestämms av ett fiktivt värde på kåken! Jag köper en villa i en kommun för en viss summa. Ett storföretag etablerar sig i kommunen, villapriserna ökar och därmed fastighetsskatten. Jag behåller huset men får betala högre skatt på ett tänkt värde på huset. Sen går det åt pipan för storföretaget, utflyttning och osäljbara villor. Jag bor kvar, min fastigheteskatt sjunker. Av vilken jäkla anledning skulle jag ha betalt en massa extraskatt på mitt hus, skulle jag sälja nu får jag inte ens igen vad jag gav från början, men har under en viss period betalat en lyxskatt för att jag under en period bott i ett hus som av den omgivande marknaden fått upptrissat men ej utnyttjat värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Created
  • Senaste svar
Att tant Agda kommer in i bilden är för att visa hur korkad och orättvis fastighetsskatten är. Fastighetsskattens nivå bestämms av ett fiktivt värde på kåken! Jag köper en villa i en kommun för en viss summa. Ett storföretag etablerar sig i kommunen, villapriserna ökar och därmed fastighetsskatten. Jag behåller huset men får betala högre skatt på ett tänkt värde på huset. Sen går det åt pipan för storföretaget, utflyttning och osäljbara villor. Jag bor kvar, min fastigheteskatt sjunker. Av vilken jäkla anledning skulle jag ha betalt en massa extraskatt på mitt hus, skulle jag sälja nu får jag inte ens igen vad jag gav från början, men har under en viss period betalat en lyxskatt för att jag under en period bott i ett hus som av den omgivande marknaden fått upptrissat men ej utnyttjat värde.

213142[/snapback]

 

Det följer ju bara samma principer som all förmögenhetsbeskattning. Även aktier, guld, konst och pengar har ju bara ett tänkt värde. Det exempel du använder för tant Agdas hus går ju att applicera även på Rausings förmögenhet i aktier. Tänk om den stackars familjen Rausing får betala förmögenhetsskatt för sina aktier och så sjunker de i värde senare...eller om jag får betala förmögenhetsskatt för mina 16 millar på banken...och så sjunker kronans värde senare. Stackars mig. Nu svarar naturligtvis den sanne reaktionären att även förmögenhetsskatten är av ondo och borde tagas bort. Jo, jag vet - reaktionärerna har alltid samma perspektiv oavsett skattenivå. Exakt samma debatt pågår i länder med ett skattetryck på en bråkdel av Sveriges och jag vet att även om vi halverade skattenivåerna i Sverige skulle samma klagovisa fortsätta mala...

Själv lider jag inte särskilt mycket av höga skatter, men roas enormt av att få se snåljåpar och gnetar sprattla och kvida över att behöva lämna ifrån sig pengar. Bara en sån ska kan motivera ännu högre skatter... :rolleyes:

 

Men om nu tant Agdas hus i skärgården är så värdefullt att nivån på fastighetsskatten blir ett problem, då är hon ju ganska tät, eller hur? Finns det inga andra grupper i samhället som bättre behöver uppmärksammas, än stenrika kärringar i skärgårn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här diskuteras eventuella felaktigheter i fastighetsbeskattningen. Väldigt många husägarna har just nu detta fokus.

 

Men frågan bör istället helt handla om det legitima med en sådan skatt. De flesta av oss uppmärksammar inte ens att hela idéen med den skatten är sanslös, tanken är kontramänsklig. Att bli beskattad för att du finns till och naturligt vill hålla regnet från huvudet och kylan från kroppen för att överleva, ska med humana utgångspunkter aldrig kunna bestraffas.

 

Även den enklaste boning ska du plikta för.

 

Klåfingriga frågor om vilket kakel du har i badrummet eller hur stor braskaminen är ska inte behöva diskuteras. Ännu mindre ska någon avlönas för att notera om du råkar se havet eller har ek- eller furuparkett.

 

Fastighetsskatten är en vidrig idé som snarast bör behandlas i en internationell domstol. Det är ett flagrant övergrepp mot mänskligheten.

 

(Jo, jag vet att många länder i väst har en fastighetsskatt. Men bara för att många gör fel behöver det inte vara rätt. I USA gör man mindre fel, där stannar taxeringsvärdet på den nivån som gällde vid köpet. Och på Irland tas skatten ut först då huset säljs.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bli beskattad för att du finns till och naturligt vill hålla regnet från huvudet och kylan från kroppen för att överleva, ska med humana utgångspunkter aldrig kunna bestraffas.

 

Nu är inte en flådig villa i Danderyd det enda alternativet för den som vill hålla kylan borta och skydda sig för regn. Det finns (kanske helt överraskande för Ackiboa) andra alternativ för den som vill göra detta - alltså är det ett fritt val att betala fastighetsskatt - inget som man får med bröstmjölken. Med samma typ av retorik kan jag använda för moms på mat - herregud, betala skatt för något vi alla måste ha. Samma klagovisa kan anföras för oss som bor oländigt till på landet - vi måste betala skatt på bilar och bensin som är nödvändiga för att kunna ha ett arbete eller skjutsa barnen till skolan. Och så vidare i all oändlighet...

 

Jag vet inte om du ser det själv, Ackiboa eller om du bara är så insyltad i den reaktionära skatteretoriken att du inte kan tänka klart... Argumenten är uppenbart konstruerade och handlar inte om fastighetsskatten, utan om skattetrycket generellt. All liknande retorik leder in på ett och samma spår, oavsett "färgen på omslagspappret"... Syftet är att sänka skatterna. Syftet med det kan vem som helst räkna ut, utom möjligen de som röstar Moderat och har en inkomst understigande 500'... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klåfingriga frågor om vilket kakel du har i badrummet eller hur stor braskaminen är ska inte behöva diskuteras. Ännu mindre ska någon avlönas för att notera om du råkar se havet eller har ek- eller furuparkett.

213190[/snapback]

 

Om du har ett bättre sätt att hypotetiskt värdera en fastighet (än att titta på storlek, standard och läge) så är jag övertygad om att du vinner gehör hos de flesta politiker. Låt höra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag vem du är. Du hatar alltså alla lärare, rektorer, studievägledare, arbetsförmedlare, militärer, poliser, åklagare, domare, riksdagsmän, barnskötare, förskolelärare, undersköterskor, läkare, barnmorskor, justitieombudsmannen, alla som arbetar på naturvårdsverket, etc,  osv i alla oändlighet... ganska diger lista på min ära.

 

Själv vet jag inte direkt om jag hatar någon, men jag har i alla fall lite svårt för dumskallar.

213118[/snapback]

 

jag menade inte den offentliga sektorn ,utan alla de många som bara lever på bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på dig!

Jag har varit arbetslös till och från halva livet. Varför då? Jag är en erkänt duktig grafisk designer/originalare som inte behöver gå arbetslös . Men garanterat pga. denna idiotiska arbetsgivaravgift så är jag utan jobb, ta bort den så har hela Sverige jobb inom ett halvår och kan betala skatt som alla andra.

Kompensera detta med att behovsbepröva eller ta bort barnbidraget, likaså med bostadsbidraget, socialbidrag eller alla andra idiotiska bidrag som folk utnyttjar.

 

Bensinskatten, som i sig är ett hån mot alla bilägare. När man tankar går det 70 kr på varje hundralapp i skatt. Och då är detta med moms!!! Är detta rimligt? Bara för att några komunister och miljöpartister vill sänka Sverige i skiten och få folk att sluta ta sig till jobbet i Norrland för att det inte lönar sig. Mer bidrag till till folket ;-)

 

Fastighetsskatten. Kan någon politiker motivera denna? Snacka om att få ett segrigerat samhälle.

 

Och sen alla dessa "verk och departiment" som som staten har och inför med jämna mellanrum. Vet du hur mycket de får gjort kontra vad det kostar oss skattebetalare att ha dessa levande, med hyror mitt i stan, löner och "övriga kostnader". Jag hörde på radion i dag att de vill starta sitt trehundrafemtioelfte "verk" som skall kallas "jämställdhetsverket". Nej tack men det behövs inte, om jag får säga min mening. Gallra i detta hav av ""verk och departiment" som finns säger jag, så kan vi kanske få ner omkostnaderna för detta land lite mer.

 

-detta mailade jag till G.Persson den 21 juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kalifornien betalar man skatt när man säljer fastighet - detta är ett alternativ.

 

Ackiboas argument att det är osunt att beskatta boende kan betänkas, men då är det ju ännu sjukare att beskatta mat(!). Man betalar alltså skatt för att ÄTA. Där har ni något att bita i, hehe...andra dimensioner än den triviala fastighetsskatten.

 

Mig veterligen är det bara Vänsterpartiet som driver frågan om momsfri mat.

 

Sen - om man inte på något sätt beskattar boendet så skulle dom besuttna plöja ner enooorma summor i veritabla slott - och staten skulle gå i konkurs.

Alla stater beskattar boendet - på ett eller annat sätt. Vill man slippa att betala skatt för tak och väggar - så kan man hyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högt skattetryck är i sig inget problem. Skattebetalare klagar då varje skattekrona reduceras till 56 öre då den passerat den centrala administrationen.

Man behöver inte ha en partifärg för att se att skatteuttaget används på ett ineffektivt och oansvarigt sätt.

 

Om du och jag ärligt kunde säga att vi hyser stort förtroende för våra representanter och i samma andetag kunde säga att; "Fan vad bra skattepengarna används", så hade skattetrycket inte diskuterats här.

 

Nu är det inte så de flesta upplever situationen.

 

Mitt stående tips är att skrota skatteadministrationen och låta en xServe i Falköping administrera en generell medborgarlön som räcker för basal överlevnad för envar. De som vill ha lite materiell lyx utanför vardagen, uppleva världen, skaffa en Power Mac G5 Quad eller konsumera finkultur får tjäna ihop till den med ett arbete, så som man gjorde förr.

 

Det avgörande i min idé är att om någon lever för att skulptera, drömma, skriva poesi, sortera skruvar efter gängtyp, rita karikatyrer, tränga in i humorns väsen eller fiska öring, så ska denne kunna göra det valet och avstå den egentligen helt meningslösa svenska normalstandarden, som ju i huvudsak bygger på materiella värden och nästan helt knuffar undan mjukare och mer svårdefinierade kvaliteter.

 

Sverige och svenskarna skulle bli mycket roligare och nya värden skulle skapas, sådant som inte bara kan sortera under kvartalsomsättningar, marknadsandelar och landstingsbudget.

 

De allra flesta hade fortsatt jobba häcken av sig av bara farten, för att ha råd med en blåmetalic BMW M3, sommarhus i Smögen, resan till Venezuela och en fjällstuga i Tänndalen. Men medborgarlönen skulle garantera att alltfler efterhand kunde ta reda på vad som egentligen var viktigt.

 

Det kontemplativa utrymmet finns inte idag.

 

I en sådan vision går fastighetsskatten och alla andra kontramänskliga skatter fetbort. Ingen ska kunna bli bestraffad för en naturlig strävan att överleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett bättre sätt att hypotetiskt värdera en fastighet (än att titta på storlek, standard och läge) så är jag övertygad om att du vinner gehör hos de flesta politiker. Låt höra!

213240[/snapback]

Eftersom jag anser att fastighetsskatten är motmänsklig och feltänkt, så har jag heller inte det minsta intresse av att fundera kring hur en fastighet skulle kunna värderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett bättre sätt att hypotetiskt värdera en fastighet (än att titta på storlek, standard och läge) så är jag övertygad om att du vinner gehör hos de flesta politiker. Låt höra!

213240[/snapback]

 

Som med allt annat, man beskattar eventuell avkastning, och den vinst man gör vid försäljning! Precis som med aktier!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastighetsskatt är fel tycker jag för att den är så orättvis, de rikaste har hundra sätt att slippa den helt. Det blir bara de fattigaste som får betala och som det slår hårdast mot. Den där stenrika kärringen kan ju vara en fattig gubbe och gumma som fiskat hela livet och bor i en liten stuga i skärgården och inte har råd att bo kvar där fast det bara är tjugo kvadratmeter och ingen el men det ligger ju vid vattnet. Skatt på inkomst och moms och allt annat beskattat räcker väl?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bättre att baka in fastighetsvärdet i förmögenheten. Då behöver de som inte äger så mycket mer än huset (som kanske råkar ligga i ett atraktivt område) betala lika mycket som dem som både äger ett likadant hus och har massor med pengar och konst och............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bättre att baka in fastighetsvärdet i förmögenheten. Då behöver de som inte äger så mycket mer än huset (som kanske råkar ligga i ett atraktivt område) betala lika mycket som dem som både äger ett likadant hus och har massor med pengar och konst och............

213344[/snapback]

Jag fattar inte behovet av fastighetsskatten överhuvudtaget, ta bort den. Säljer du huset, ja ta ut en skatt där då, för det är det ända tillfället som du tjänar på att ha ett hus.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nu tant Agdas hus i skärgården är så värdefullt att nivån på fastighetsskatten blir ett problem, då är hon ju ganska tät, eller hur? Finns det inga andra grupper i samhället som bättre behöver uppmärksammas, än stenrika kärringar i skärgårn?

213172[/snapback]

 

Missade denna mening tidigare! Kärringen Agda är ju bara fiktivt rik! Hon är numera pensionerad änka i små omständigheter, född på "gårn" och strävat sig fram genom livet och hoppades få bo kvar till bena inte längre bär. Problemet för henne är att de har blivit så inne att bo i dessa omgivningar att någon värderar hennes kåk till för henne fantasisummor! Vore kärringen smart, spekulerade hon och sålde stugan, men nu råkar detta vara hennes hem sen barnsben, hon är född där och vill även dö där!

Tyvärr är den svenska avundsjukan och byråkratin sådan att det sticker i ögonen på vissa att vissa kan ha det bättre, i det här fallet hennes nya grannar som är stadda vid kassa. Kärringens kassa blir ju bara mindre ju högre hennes villas fiktiva värde får!

Lever hon ett rikare liv bara för att stugan plötsligt har taxerats upp?

Villaägare finns det många , ur alla samhällsklasser, men de som irriterar sig på dessa och talar FÖR fastighetsskatten ser bara det fåtal rika, inte bara på papperet rika, och låter det då drabba den stora medelklassen av "vanliga" villaägare, majoriteten som valt detta sätt att bo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som med allt annat, man beskattar eventuell avkastning, och den vinst man gör vid försäljning! Precis som med aktier!!!

213291[/snapback]

 

Dåligt påläst, Ballis. Reavinstskatt betalas när du realiseras en eventuell vinst, genererad av aktier eller fastigheter eller whatever. Förmögenhetsskatt betalar du för aktier, guld, bilar, konst, fastigheter or whatever - vare sig du säljer dem eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade denna mening tidigare! Kärringen Agda är ju bara fiktivt rik!

213433[/snapback]

 

Du är bara fiktivt rik om du äger en miljon guldtackor - eller om du äger Microsoft - eller om du äger alla oljor av Picasso.

Dessa saker symboliserar alla ett värde som kan ändras. Att du särskiljer fastigheter från de andra sakerna visar bara vilket lätt byte du varit för Timbro-kampanjerna. Du måste öva lite på att tänka självständigt, Balooba. Om inte annat för din egen stolthets skull. Även om vi alla faller lite till mans för dessa gigantiska propagandakampanjer, så måste man försöka göra lite motstånd, sprattla lite på vägen mot gaskamrarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du och jag ärligt kunde säga att vi hyser stort förtroende för våra representanter och i samma andetag kunde säga att; "Fan vad bra skattepengarna används", så hade skattetrycket inte diskuterats här.

 

Nu är det inte så de flesta upplever situationen.

213284[/snapback]

 

Du talar ofta om din tro på individen, Ackiboa. Ändå kan du i ett par meningar omyndigförklara i stort sett hela väljarkåren. Det finns två slutsatser att dra av ditt påstående ovan; antingen pågår ett gigantiskt valfusk där folkviljan systematiskt åsidosätts, eller oxå väljer folk om och om igen fel representanter.

Om vi nu bortser från det första alternativet, det om valfusk, återstår det andra, det att folk inte kan välja rätt representanter. Eftersom de nu inte har förstånd att välja rätt , kanske det vore mer effektivt om du och de andra som vet vad som är rätt besparade dem besväret och valde åt dem. Systemet har tidigare prövats och är bevisligen effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är bara fiktivt rik om du äger en miljon guldtackor - eller om du äger Microsoft - eller om du äger alla oljor av Picasso.

Dessa saker symboliserar alla ett värde som kan ändras. Att du särskiljer fastigheter från de andra sakerna visar bara vilket lätt byte du varit för Timbro-kampanjerna. Du måste öva lite på att tänka självständigt, Balooba. Om inte annat för din egen stolthets skull. Även om vi alla faller lite till mans för dessa gigantiska propagandakampanjer, så måste man försöka göra lite motstånd, sprattla lite på vägen mot gaskamrarna...

213551[/snapback]

 

Är du fattig i själen, iMatte?

Du berikar dig med bl.a. friluftsliv, lite äventyrsmänniska? Är det värden som kanske också ska beskattas?

Om jag skaffar och äger guldtackor gör jag det för att berika mig, spekulation, vilket jag iofs inte tycker är fel!

Skaffar jag mig ett boende, så är det för de flesta en boendeform, med kvaliteter som man anser berikar ens livskvalitet och intressen. Man gillar att vårda trädgård, rusta mm. Men rustar du din kåk, så straffas du med högre fastighetsskatt, alltså en omvänd belöning för att du vårdar och bevarar!!

Att skaffa villa har i många fall också inneburit en vinst den dan man säljer, om man säljer!!

Så iMatte, se längre än bara till plånboken, spekulation, investeringar etc! Det finns andra värden här i livet, allt är inte en fråga om pengar när man skaffar sig en pryl, villa, båt eller moppe!

Men eftersom du ju också är aktieklippare så kanske din världsbild består av enbart beräkning på vad det ena eller andra kan ge?

Du ser inte skogen för bara trän, de som spekulerar i villor tillhör en lite kategori, övriga vill ha ett bra boende.

Nej, byt ut fastighetsskatten mot fritidsaktivitetsskatt, högre skatt ju sundare aktiviteten är! Där finns det pengar att hämta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra värden här i livet, allt är inte en fråga om pengar när man skaffar sig en pryl, villa, båt eller moppe!

213615[/snapback]

 

Tjusigt! Då är vi på samma linje. Eftersom det finns andra värden i livet än pengar, så tycker jag att alla gnetar kan sluta tjata om fastighetsskatten och andra skatter med för den delen.

 

Och tant Agda, som äger en fyramiljonerskåk i skärgårn borde först av alla knipa igen munnen. Låna en mille på kåken , spar hälften för amorteringar resten av livet och betala fastighetsskatten med den andra halvan i tio år...

Och fortfarande finns tre millar kvar att dela på för gamarna som samlas kring dödsboet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt påläst, Ballis. Reavinstskatt betalas när du realiseras en eventuell vinst, genererad av aktier eller fastigheter eller whatever. Förmögenhetsskatt betalar du för aktier, guld, bilar, konst, fastigheter or whatever - vare sig du säljer dem eller inte.

213533[/snapback]

 

Läs igenom vad du svarar på innan du svarar så slipper du svara fel!! :P

Aktier, guld, bilar etc är icke drabbade av fastighetsskatt! Fastighetsskatten drabbar villaägare, från koja till slott! Ligger kojan strandnära och har kaklat så räknas det som lyx, skall bestraffas! :P

 

Vill också nämna att jag talar inte i egen sak, sålt villan och betalat reavinskatt såre knappt blev nåt över!! ..... (Kanske lite i alla fall!) :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt! Då är vi på samma linje. Eftersom det finns andra värden i livet än pengar, så tycker jag att alla gnetar kan sluta tjata om fastighetsskatten och andra skatter med för den delen.

 

Och tant Agda, som äger en fyramiljonerskåk i skärgårn borde först av alla knipa igen munnen. Låna en mille på kåken , spar hälften för amorteringar resten av livet och betala fastighetsskatten med den andra halvan i tio år...

Och fortfarande finns tre millar kvar att dela på för gamarna som samlas kring dödsboet... ;)

213625[/snapback]

 

För kärringen Agdas generation är det otänkbart att ta lån, man skava skuldfri!!

Det är först med din generation som detta har blivit en levnadsfilosofi!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs igenom vad du svarar på innan du svarar så slipper du svara fel!!  :P

Aktier, guld, bilar etc är icke drabbade av fastighetsskatt! Fastighetsskatten drabbar villaägare, från koja till slott! Ligger kojan strandnära och har kaklat så räknas det som lyx, skall bestraffas!  :P

 

Vill också nämna att jag talar inte i egen sak, sålt villan och betalat reavinskatt såre knappt blev nåt över!! ..... (Kanske lite i alla fall!) :whistling:

213627[/snapback]

 

Det är du som läser (jag hoppas att det är läsandet som felar... ;) )dåligt. Jag svarade på ditt påstående att fastigheter borde beskattas som allt annat. Så är oxå fallet, även om fastighetsskatten är lite annorlunda beskaffad. Men principen är demsamma - dina aktier beskattas oavsett om du säljer dem eller inte, förutsatt att din totala förmögenhet når upp till en viss nivå.

Om du sen säljer dem med vinst beskattas vinsten, inte aktierna.

 

Din reavinstskatt torde ha blivit 20 % av den vinst du gjorde, minus alla reella och fejkade avdrag...i praktiken brukar den hamna på 15-17% av vinsten... Till skillnad mot reavinst på kapital, som alltid beskattas 30%...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kärringen Agdas generation är det otänkbart att ta lån, man skava skuldfri!!

Det är först med din generation som detta har blivit en levnadsfilosofi!! :lol:

213635[/snapback]

 

Allt detta väsen för några gamla sentimentala, oflexibla och rika knösar alltså... Jag tror att de skulle må bra av att sälja hela skiten och dra på luffen ett tag. Vidga vyerna... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

högre skatter för låginkomstagare och lägre skatter för höginkomstagare

213704[/snapback]

 

Håller med, om vi räknar i procent! Hög procent på nästan ingenting blir mindre än nästan ingenting men mer än ingenting. Låg procent på mycket blir mycket mer än nästan ingenting, det blir snarare nånting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...