drew Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Hej! Tänkte starta upp en egen FTP frpn min dator så att polarna kan ladda ner lite smått och gott från mig. Min fråga är vilket program man ska använda och hur man går till väga? Förklara gärna detaljerat Tack på förhand! /Drew Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaMontan Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Eftersom du verkar köra MacOS X så går du in i Systeminställningar -> Fildelning och kryssar i FTP-åtkomst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drew Posted November 4, 2003 Author Share Posted November 4, 2003 Hur skapar jag konton? Hur sätter jag lösenord och användarnamn? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaMontan Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Jag tippar på att du gör det också i Systeminställningar. Under Konton skapar du användare till datorn. Jag känner inte till något intuitivt sätt att skapa användare annars. Dessutom kommer användarna att dyka upp i inloggningsfönstret. Ingen nackdel anser jag. Det går säkert att skapa rena FTP-användare med hjälp av NetInfo-hanteraren (finns i mappen /Program/Verktygsprogram) och där kan du också skapa nya grupper med mera. Kräver dock lite Unix-kundskap för att man skall veta vad man gör. Verkar onödigt tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik O. Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Problemet med OS X och FTP är väl att varje användare du skapar skapas som en användare av datorn dvs med alla mappar, bibliotek och dylikt. Inte så smidigt om man bara ska ha en liten ftp-server och dela lite mappar till vänner som inte kommer att ha tillgång till datorn eller behöver allt annat som kommer med en "användare". Borde finnas nått bättre program att göra det i. Edit: Här har du några att kolla på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrho Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Jag har också funderat på detta med en FTP-server men då gäller det väl att ha järnkoll på vem som får göra vad med olika skivor/mappar? Det här med "Ägare och behörigheter" känns lite fyrkantigt och verkar inte vara särskilt pålitligt heller. Öppnar man datorn helt och hållet om behörighetsinställningarna tappar greppet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Holmlöv Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Efter att en bekant till mig fick sin ftp-server hackad via en "buffer overflow"-attack är jag extremt misstänksam mot just ftp. Jag skulle inte slå på den inbyggda klienten i Jaguar i varje fall - vet däremot inte hur det är ställt med ftp-klienten i Panther. Jag tror iofs inte att det är nödvändigt att skapa "fullvärdiga" konton på sin dator, det finns sätt att komma runt det, men det kräver mer kunskap än att bara slå på ftp under Fildelning. Det finns dock andra problem med ftp. I grundinställningarna så kan användarna "gå ur" den del av hårddisken som tillhör deras konto. Även om de inte kan öppna särskilt mycket, så får de ju mycket information om vilka andra användare som finns där. Även detta går att göra något åt, men återigen kräver det mer kunskap än att bara slå på ftp under Fildelning. Filrättigheterna kan du däremot lita på. Unix har funnits i 30+ år, fleranvändarsystemet och därmed även filrättigheterna tillhör några av grundstenarna i hela idén med Unix. Systemet kommer att fungera, däremot kanske du slarvar, men det är en annan femma. Mitt råd är dock att du tittar på några av de många andra servrar som finns för att dela med dig av filer till ett visst, begränsat antal användare. Söker man på Hotline på Versiontracker hittar man en hel del bra saker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maccis Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 ja från början kan en användare browsa hela disken och kopiera filer från din egna home osv men lägg en fil som heter ftpchroot i /etc och lägg till username för ftp kontoa i den filen så kan de bara röra sig i sin egen home. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drew Posted November 4, 2003 Author Share Posted November 4, 2003 Hej allihopa! Måste börja med att säga att jag är en smula chockerad över att det ska vara så här omständigt. Ska pröva mig fram och se vart det leder. Jag återkommer med mer info. Mvh Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
maccis Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Fast när det väl funkar så funkar det Link to comment Share on other sites More sharing options...
thevil Posted November 4, 2003 Share Posted November 4, 2003 Här står exakt hur man lägger till filen som Maccis nämnde. Det är inte så krångligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drew Posted November 5, 2003 Author Share Posted November 5, 2003 Tack så mycket! Ska testa detta när tillfälle ges. Har dock råkat ut för större problem (se den andra tråden)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhevin Posted November 5, 2003 Share Posted November 5, 2003 Men med annan fildelning i Panther, finns det något smart sätt att dela ut enskillda mappar utan att behöva skapa en helt ny user på datorn och utan att kopiera saker till t.ex. sites mappen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Holmlöv Posted November 5, 2003 Share Posted November 5, 2003 Men med annan fildelning i Panther, finns det något smart sätt att dela ut enskillda mappar utan att behöva skapa en helt ny user på datorn och utan att kopiera saker till t.ex. sites mappen? Ska du fildela med andra Macar över nätet kan du använda programmet Sharepoints. Det är briljant, och förutom att dela filer med andra användare, kommer du att lära dig mer om hur användare, grupper och filrättigheter hänger ihop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhevin Posted November 5, 2003 Share Posted November 5, 2003 Och om jag vill balanda in PC datorer också, fungerar Sharepoints lika bra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thevil Posted November 5, 2003 Share Posted November 5, 2003 Ja, det ska funka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Holmlöv Posted November 5, 2003 Share Posted November 5, 2003 Sharepoints är ett sätt att dela filer via Apple File Sharing. Det är ett Mac-specifikt protokoll, som inte fungerar med pc. Edit - oops. Jag böjer mig för thevil, han har nog bättre koll än jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
zapian Posted December 3, 2003 Share Posted December 3, 2003 Finns ett program som heter Crush FTP. Du hittar det på versiontracker om du söker på det. Det är shäreware men går att använda om man inte ska göra avancerade inställningar vilket jag till 99% inte tror att du använder ). I detta program är det väldans enkelt att göra nya användare och göra rättigheter för specifika användare. Ett mycket bra program helt enkelt. Mycket vänligt program och lättförståligt. Glöm inte att stänga av macens inbyggda FTP. /zap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.