Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slänga in 1 gb extra minne i macbook


rockposer

Rekommendera Poster

Jag har nu en macbook core duo2 med 2 x 512 mb minne, funderar på att byta det ena minnet mot en 1gb sticka, är det värt det om man tänker på vad folk säger om parade minnen etc? Eller bättre köra på mina minnen tills jag har råd att byta båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu en macbook core duo2 med 2 x 512 mb minne, funderar på att byta det ena minnet mot en 1gb sticka, är det värt det om man tänker på vad folk säger om parade minnen etc? Eller bättre köra på mina minnen tills jag har råd att byta båda?

Skulle nog rekommendera att du byter båda om du kan, men behöver du det extra minnet, kör på. Är tydligen bara i 3d spel som prestandaökningen från parade minnen märks (ska gå upp i rätt många procent tydligen) annars så märks det inte av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnes ökning mäks även tydligt i PS och liknande program som jobbar med RAM+processor. Däremot Aperture använder i första hand processor+grafikkort men behöver även det så klart mycket RAM.

 

Du kommer helt klart märka skillnad om du byter från 1GB till 2GB RAM, men frågan är om du behöver det.

 

Program->verktygsprogram->aktivitetskontroll och kontrollera "sidor in/ut" för att se om du behöver mer ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nejnejnej, behövs inte alls....optimalt är minnen i par med samma storlek men inte alls nödvändigt ens nästan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte installera dem i par men om man har två minnen med olika hastigheter så kommer det med högre hastighet dras ner till hastigheten av det sämre minnet.

 

Rätta mig om jag har fel, men så var det för en kompis förra året i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror absolut inte det är så heller...hade 1024+256 förut och det gick bra mycket snabbare än 2x256

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag en MacBook med 1 GB minne. Jag märker direkt att de tär för lite. det är inte bara 3D-Spel som prestandan blir otroligt mycket sämre på, det enkla spelet stepmania laggar. 2GB minne är det minsta man ska ha i en MacBook, förutsatt att man inte bara ska använda den till att surfa och ordbehandla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om stepmamania. Hur skaffar man låtar och hur får man dem in i spelet?

Jag har installerat spelet och det fungerar men jag kan inte spela eftersom jag inte har några låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror absolut inte det är så heller...hade 1024+256 förut och det gick bra mycket snabbare än 2x256

han pratade om hastighet, inte storlek. Självklart blir datorn snabbare med 1200MB minne än 500MB, men om det ena minne är snabbare än det andra så lär det snabba slöas ner till det segas hastighet. (Själv har jag inte hört talas om det, men kan stämma.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...2GB minne är det minsta man ska ha i en MacBook, förutsatt att man inte bara ska använda den till att surfa och ordbehandla.

2 GB är oxå max man kan ha som minne i en MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp man kan ha 4gb (2x2gb) men då tas 1gb bort på något sätt jag inte kommer ihåg så man kan bara nyttja 3gb

 

var någon tråd om det för några veckor sen då 2gb-stickor lanserades typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp man kan ha 4gb (2x2gb) men då tas 1gb bort på något sätt jag inte kommer ihåg så man kan bara nyttja 3gb

 

var någon tråd om det för några veckor sen då 2gb-stickor lanserades typ

Kommer inte ihåg? :ermm: Fixa en källahänvisning, för det verkar isf intressant.

 

Saxat från Macotekets sida;

 

"Möt MacBook.

 

 

Specifikationer:

- Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo, 667 MHz systembuss

- L2-cache: 4MB

- Bildskärm: 13.3" widescreen (1280x800)

- 1 GB RAM (2x512) PC5300/667MHz (max 2GB)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte installera dem i par men om man har två minnen med olika hastigheter så kommer det med högre hastighet dras ner till hastigheten av det sämre minnet.

 

Rätta mig om jag har fel, men så var det för en kompis förra året i alla fall.

 

 

Då måste jag fråga: (Kanske lite OT)

 

Är det det problemet jag har med min iBook?

 

En G3:a med 128+512mb minne, men om man kollar på "Om den här datorn" så står det 384mb ibland och 640mb ibland. Varierar från dag till dag.

 

Stör mig inte väldigt mycket, men lite irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har 512 ram men vill ha 2Gb. Måste jag lämna den till en äppelvärkstad och betala 3000 kr eller finns det något sätt att både få mer ram och äta det här månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara att gå in på prisjakt.se och beställa hem billiga minnen (som fungerar ska poängteras, tror det ska vara so-dimm ddr2 667mhz 200-pin) och sedan sätta in dem.

jag köpte 2gb och satte in dem, kostade 1850 kr inkl frakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte i höstas när de kostade över 1000 styck istortsett överallt :P attans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på apple.se säger dom

" Minne

Mer minne (RAM) ger högre generella prestanda och gör att datorn kan köra flera program samtidigt. MacBook stöder upp till 2 gigabyte RAM."

 

så det är nog max 2gb som gäller. trodde också att det var 3gb men detta gäller endast iMac och MacBook Pro. (kollade precis upp det)

 

Har man 2st minnen med olika hastighet så klockar det snabbare minnet ser sig till samma hastighet som det långsamma minnet har. Detta är dock inte ett problem med macbooken eftersom man endast använder sig av 667mhz-minnen.

 

Men om vi säger så att du har en gammal PC med 256mb i ram och köper till en ny 1024mb-sticka så kan man få bättre prestanda om man endast kör med 1gb istället för med 1.25gb.

 

Förövrigt så verkar det som att 2gb räcker gott till macbooken, jag har alltid 0 sidor ut i Aktivitetskontroll.

 

 

 

 

 

Du som hade en fråga angående stepnamia: kolla i "songs"-mappen i step mania. där finns det instruktioner!. BTW, Step Mania rocks! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några personer pratar om in/ut sidor i aktivitetskontrollen.

Vad menas med dem värdena och vad skulle mina värden kunna betyda?

 

Aktivitetskontrollen visar:

"Sidor in/ut: 83000/32000"

när jag har 4 inte allt för kraftiga program igång. Program som Safari, Word och dylikt.

 

Har 512 mb minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp man kan ha 4gb (2x2gb) men då tas 1gb bort på något sätt jag inte kommer ihåg så man kan bara nyttja 3gb

 

var någon tråd om det för några veckor sen då 2gb-stickor lanserades typ

 

Jag läste också det, men det gäller bara MacBook C2D. Inte core duo:n alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste också det, men det gäller bara MacBook C2D. Inte core duo:n alltså.

 

Men vad fan pratar ni om? En MacBook kan maximalt ha 2 GB RAM oavsett processor.

 

Jag börjar ärligt talat bli trött på att folk spottar ur sig saker de inte vet någonting om, inget illa menat. Men det händer ungefär 3 gånger per dag känns det som. Detta är inte riktat mot någon, ta inte illa upp.

 

Anledningen till min irritation är att folk som kommer och frågar om något kanske följer era råd och köper 3 GB RAM till sin MacBook och på så sätt råkar ut för massa problem, eller att folk försöker knaka in en 240-pinn DIMM i en Mac mini.

 

Åter igen, inget illa menat mot någon, bli inte upprörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det värt att betala 200 kr extra för kvalitetsminnen för mac istället för kingston? Är det någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det värt att betala 200 kr extra för kvalitetsminnen för mac istället för kingston? Är det någon skillnad?

 

Vilket 1 GB-minne hittade du för 500 kr?

 

Det billigaste jag kan hitta kostar 600 kr, vilket skulle innebära att Corsair Mac Memory är 100 kr dyrare.

 

Jag skulle definitivt ha köpt en minne som var tillverkat och testat för att fungera i en Mac. Kernel Panics kan förekomma annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...