Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kortbedrägeri


Pantern

Rekommendera Poster

Idag har ca 2500kr tagits från mitt konto. Någon har handlat hos SJ med båda köpen. Blir så less.. Nu ska en utredning startas. Jag hoppas verkligen jag får tillbaka pengarna. Fråga mig inte när var hur de kommit över mitt VISAs uppgifter. Men jag hoppas en utredning ger mig den infon.

 

Någon mer som varit med om liknande sorgliga sak? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Nej, det har jag inte varit, men för varje gång jag hör om sånt här, destu misstänksammare blir jag. Jag är en sådan där som betalar med kort varje gång. Överallt. Kanske ska följa Rickards råd, och använda kort så sällan det går...

 

Å andra sidan råkar någon få tag på ditt visakort så är det ju bara att skriva av allt och så tjoho så kul man kan ha. Så lätt liksom. Jag hoppas att det fixar sig i alla fall och att du får tillbaka dina pengar!

 

(Man borde väl kunna kolla det där med SJ förresten? Om inte annat så borde de få fram vilket tåg personen bokat och därmed oxå plats. Ta på bar gärning liksom.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder väldigt ofta kort, både i vanliga butiker och i nätbutiker. Dock inte utan koll.

 

Jag betalar som regel inte med kort i butiker utan riktig kortmaskin, och jag betalar inte med kort på uteställen eller matställen heller.

 

Fördelen med kort är att jag slipper komma ihåg att gå till en bankomat så ofta, och att jag slipper ha massa kontanter på mig hela tiden. Dessutom går det mycket snabbare att betala med kort i de butiker där man fattat hur bra kortbetalning är, så att man låter kunden själv dra kortet och slå koden under tiden kassapersonen läser av varorna. Betalningen tar då bara ca 2-3 sekunder i praktiken. Betala med kontanter kan ta allt från några tiotals sekunder upp till flera minuter om det vill sig illa.

 

Tummen upp för kort! Men kontanter är också bra, där kort inte är det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

vem är så dum i huvudet att man stjäl ett kort och sedan köper en tågbiljett med det? :lol: såvida personen nu inte angav ett falskt namn

 

lider med dig, är ganska restriktiv med mitt kortanvändande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte varit, men för varje gång jag hör om sånt här, destu misstänksammare blir jag. Jag är en sådan där som betalar med kort varje gång. Överallt. Kanske ska följa Rickards råd, och använda kort så sällan det går...

 

Å andra sidan råkar någon få tag på ditt visakort så är det ju bara att skriva av allt och så tjoho så kul man kan ha. Så lätt liksom. Jag hoppas att det fixar sig i alla fall och att du får tillbaka dina pengar!

 

(Man borde väl kunna kolla det där med SJ förresten? Om inte annat så borde de få fram vilket tåg personen bokat och därmed oxå plats. Ta på bar gärning liksom.)

498025[/snapback]

Jag handlar ju alltid med kortet med. Man kanske är lite blåögd men. En vän sa att just hos SJ räcker det med att man skriver in siffrorna på kortet för att göra ett köp. Frågan är vart de fått tag på dom. Bär mitt kort på mig hela tiden och använder det typ aldrig i bankomat. Jag vill veta vart det hänt!! Men det kanske man aldrig får :(

Ska ringa SJ imorgon och kolla om de kan spåra transaktionen mot en viss resa.. Då jävlar..

Eller ännu hellre avbryta köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem är så dum i huvudet att man stjäl ett kort och sedan köper en tågbiljett med det?  :lol:  såvida personen nu inte angav ett falskt namn

 

lider med dig, är ganska restriktiv med mitt kortanvändande

498040[/snapback]

Namn? Sedan när behöver man ett namn för att köpa en tågbiljett, eller minns jag helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig släppa iväg kortet och vara försiktig med var info hamnar. :armskeptisk:

Hörde två skräck exempel på radion på Ireland.

 

En kvinna blev av med 25.000:- sedan hon hade lämnat kortet till expedit

i taxfreebutik på flygplats. Tror det var i Mexiko.

 

Sedan en om en make med barn, vars kort hade andvänt till att köpa porr med bla barn

på nätet för över 15.000:- Det tog honom 6 månader innan han kunde bevisa med bankens hjälp att det inte var han som hade andvänt kortet. Frun hade slängt ut honom.

 

Skrämmande. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Namn? Sedan när behöver man ett namn för att köpa en tågbiljett, eller minns jag helt fel?

498046[/snapback]

 

 

kanske man inte behöver?

åker inte tåg... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namn? Sedan när behöver man ett namn för att köpa en tågbiljett, eller minns jag helt fel?

498046[/snapback]

Hur går det till när man köper biljett i en sån där automat hos SJ? Knappar man bara in kortnummer och sen får man en biljett? Inga namn alls? Men mitt kortnummer måste ju vara länkat mot en viss platsbiljett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

I mälardalen kan man köpa tåg billjet utan att knappa in kod. bara att dra kortet.

Nordea spärrade mitt kort för ca ett år sen när det var någon som knackat sig in i en sån automat och lyckats komma över lite visa nummer.

Alla som använt den automaten under en viss tid spärrade man korten på av säkerhetsskäl.

SJ gjorde om systemet efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mälardalen kan man köpa tåg billjet utan att knappa in kod. bara att dra kortet.

Nordea spärrade mitt kort för ca ett år sen när det var någon som knackat sig in i en sån automat och lyckats komma över lite visa nummer.

Alla som använt den automaten under en viss tid spärrade man korten på av säkerhetsskäl.

SJ gjorde om systemet efter det.

498058[/snapback]

Normalt vid VISA köp så måste väl namn stämma överens med kortet? Alltså mitt kort kan inte användas av min morsa typ. Men det finns väl undantag där med. Men jäkla skumt att man kan köpa biljetter på SJ med mitt kort. Det är ju ändå personliga saker en biljett liksom. Ok om de handlat prylar på något jäkla site men en biljett.. hmm. Ringer SJ imorgon och återkommer med hur det går i denna historia. Wish me luck. Jag behöver pengarna till viktigare saker än andras resor :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

efter detta

 

bankomat is the shit

 

kolla bara så att det inte sitter scimingutrustning på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar också allt med kort, åtminstone allt över tio tjugo kronor. Men mina inköp går via faktura och dras inte direkt från kontot. Är det någon hjälp när sånt här händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har inte handlat på nätet med kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har inte handlat på nätet med kortet?

498064[/snapback]

Jodå det händer. Det som gjorde mig misstänksam var köpet av Dockstar för ett par dagar sedan. Men det drogs ca 56kr och jag fick programmet så allt gick bra där vad jag vet. De har ju bra kryptering med enligt dom själva. Annars är det ju vanliga köp på nätet som SJ biljetter (runt 2-300kr), nelly.se (tjejen), ASOS (åt tjejen) osv. Men det är ju kända siter liksom. Sitter ju med macbook och allt uppdaterat som du vet så..

Kan man komma över en kod via en känd site utan spyware verkligen?

 

http://www.ecamm.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Normalt vid VISA köp så måste väl namn stämma överens med kortet? Alltså mitt kort kan inte användas av min morsa typ. Men det finns väl undantag där med. Men jäkla skumt att man kan köpa biljetter på SJ med mitt kort. Det är ju ändå personliga saker en biljett liksom. Ok om de handlat prylar på något jäkla site men en biljett.. hmm. Ringer SJ imorgon och återkommer med hur det går i denna historia. Wish me luck. Jag behöver pengarna till viktigare saker än andras resor :(

498061[/snapback]

 

Via internet kan du ju beställa saker utan att du skriver på... kan det inte vara så när man köper billjeter till SJ på nätet också?

Jag vet att jag har fått billjeter med SJ beställda över internet och betalda av mina bekanta, dom kunde jag sen hämta ut här i bålsta utan problem.

Det kan ju vara nått sånt? då borde dom kunna se var det var dom hämtade ut dom också och på så sett få reda på vem det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ALDRIG mitt riktiga kortnummer på nätet, då jag har Swedbank så har man tjänsten-e-kort och då är man skyddat mot att någon kommer åt mitt kort.

 

Naturligtvis kan man bli blåst på det belopp man angett på kortet, men jag köper bara på "säkra" platser, dvs kända säljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ALDRIG mitt riktiga kortnummer på nätet, då jag har Swedbank så har man tjänsten-e-kort och då är man skyddat mot att någon kommer åt mitt kort.

 

Naturligtvis kan man bli blåst på det belopp man angett på kortet, men jag köper bara på "säkra" platser, dvs kända säljare.

498077[/snapback]

 

Ah, me too.

Les intressantos. :fundersam:

Hur får man e-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, me too.

Les intressantos. :fundersam:

Hur får man e-kort?

498078[/snapback]

 

 

Har du Swedbank så går du in på deras sida så finner du det.

Tror andra banker kan ha liknande

 

post-113-1172010376.jpg

 

post-113-1172010390_thumb.jpg

 

post-113-1172010504.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar också allt med kort, åtminstone allt över tio tjugo kronor. Men mina inköp går via faktura och dras inte direkt från kontot. Är det någon hjälp när sånt här händer?

498063[/snapback]

 

Nja, jag tror inte det är någon större skillnad på att få faktura eller att det dras direkt från kontot. Du är ju skyldig att betala fakturan oavsett belopp. Dessutom dröjer det ju ett tag innan man får fakturan och då får ju buset ytterligare tid på sig innan de upptäcks. Dock antar jag att alla kort fortfarande har villkoret att banken står för notan så länge du handskats aktsamt med kortet samt spärrat omedelbart efter du upptäckt förlust eller fuffens, så då ska det väl inte spela någon roll vilken typ av kort man har. Själv inbillar jag mig att det är lite bättre att ha kort som dras direkt från kontot eftersom köp borde nekas om medel inte finns tillgängliga på kontot. Jag ser alltså också till att inte ha särskilt mycket pengar på kort-kontot om jag nu inte planerar något stort inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Swedbank så går du in på deras sida så finner du det.

498083[/snapback]

 

Gick fin, fint.

Tack för tipset. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick fin, fint.

Tack för tipset.  :ThumbsUp:

498119[/snapback]

 

 

Lade in den galet.. :whistling:

 

 

Jo..

 

Kul

 

Sedan lägger du denna länken som bokmärke, lätt åtkomlig

 

https://ekort.foreningssparbanken.se/thinclient.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ALDRIG mitt riktiga kortnummer på nätet, då jag har Swedbank så har man tjänsten-e-kort och då är man skyddat mot att någon kommer åt mitt kort.

 

Naturligtvis kan man bli blåst på det belopp man angett på kortet, men jag köper bara på "säkra" platser, dvs kända säljare.

498077[/snapback]

Hur lång är giltighetstiden för mina e-nummer?

 

Med automatik sätts giltighetstiden till en månad men du kan själv förlänga giltighetstiden upp till 24 månader genom att klicka på "Flergångsköp".

Om e-numret kan gälla 1-24 månader kan det då inte fortfarande utnyttjas under den perioden?

 

Varför kan jag inte använda mitt e-kort vid köp av biobiljetter hos SF?

 

Om du skall gå på bio och köper din biobiljett på SF:s hemsida använd då ditt vanliga kort. Tekniken i SF:s Biomaten stödjer för närvarande inte användning av e-kort. För att få ut biljetterna i Biomaten måste du legitimera dig med din vanliga kortbricka. Tänk också på att det kan

finnas fler miljöer som fungerar på snarlikt sätt.

Hur ska man veta var e-kortet fungerar? Irriterande att upptäcka att det inte fungerar vid betalningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...